همشهری آنلاین: در مراسم بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی رضا داوری اردکانی با عنوان خادم کتاب تقدیر شد.

رضا داوري

 آیین اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره کتاب سال دانشجویی، همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایرانصبح امروز در سالن فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم از رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به عنوان خادم کتاب تجلیل و تقدیر شد.

وی پس از دریافت جایزه خود سخنرانی کوتاهی کرد و گفت: من یک دانشجوی ساده هستم و با دانشجویی پیر شدم. شما با تجلیل و تقدیری که امروز انجام دادید در واقع دانشجویی را عزت و حرمت کردید. وگرنه خدمت به کتاب که وظیفه هر دانشجویی است و هر دانشجویی حتما خدمتگزار کتاب است. دانشکده ادبیات دانشگاه تهران محل زندگی من بوده و بنده بیش از ۵۰ سال در اینجا بودم و اینجا برای من پر از خاطره است.

وی افزود: بنده در این جا خودم را خادم کتاب نمی دانم چون دانشکده ادبیات جایی است که خادمان کتاب بزرگی داشته است که من در مقابل آنها چیزی نیستم. من نقد کتاب های بسیاری نوشتم و در عنفوان جوانی نوشتن را با نقد کتاب شروع کردم. وقتی کتاب «بازیگران عصر طلایی» ابراهیم خواجه نوری را می خواندم در فصلی که مربوط به مدرس بود ساعت ها درنگ و از آن زمان شروع به نوشتن نقد کتاب کردم و تا اکنون نقد کتاب را رها نکرده ام.

رئیس فرهنگستان علوم ادامه داد: متاسفانه در روزگار ما نقد کتاب رونق چندانی نگرفته است و بنده اگر خدمتی به کتاب کرده باشم همین نقد کتاب هایم است وگرنه کتاب خواندن وظیفه دانشجویی است.

وی در پایان اضافه کرد: دلم می خواست ساعت ها درباره کتاب، کتابداران و اهل کتاب این دانشکده حرف بزنم ولی متاسفانه زمان برای این کار وجود ندارد. دوستان لطف کردند و من را به عنوان یکی از پیران دانشکده خطاب کردند ولی من یک معلم و دانشجوی ساده بیش نیستم. امیدوارم بتوانم باز هم کتاب بخوانم و نقد بنویسم ولی متاسفانه به دلیل پیری این روزها خواندن و نوشتن برایم بسیار دشوار شده است.

کد خبر 423085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha