همشهری آنلاین: بخش خبر سایت گوگل برای ادامه فعالیت در اتحادیه اروپا به مانعی بلند به نام مالیات بر منبع خبر برخورد کرده است.

دفتر گوگل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، گوگل نیوز که پیش‌تر مشکلی مشابه را در اسپانیا با بستن بخش خبر در این کشور حل کرده بود، حالا باید بین تن دادن به خواسته‌های مالیاتی اتحادیه اروپا یا اعلام پایان فعالیت در بیش از ۲۰ کشور عضو این اتحادیه تصمیم بگیرد. اتحادیه اروپا از بزرگ‌ترین و پرکاربردترین موتور جستجوی فضای مجازی خواسته برای استفاده از منابع خبری در بخش گوگل نیوز مالیات بپردازد.

ریچارد گینگرس، معاون خبر گوگل با ابزار نگرانی عمیق از پیشنهادهای تازه اتحادیه اروپا اعلام کرد گاهی چاره‌ای جز بستن خدمات به روی کاربران باقی نمی‌ماند. او به گاردین گفت: «آینده گوگل نیاز به عزم اتحادیه اروپا در تغییر بخشی از قانون تازه بستگی دارد. ما تا دیدن سخن نهایی آنها تصمیمی نمی‌گیریم. آخرین بار که چنین مشکلی پیش آمد، چهار سال پیش بود که دولت اسپانیا به نفع منابع خبری از ما مالیات خواست و فعالیت گوگل نیوز در این کشور پایان یافت.»

گرچه هدف اسپانیا از بستن مالیات بر گوگل نیوز کمک کردن به روزنامه‌ها و دیگر منابع خبری بود اما پس از توقف فعالیت بخش خبری گوگل در این کشور اروپایی ترافیک سایت‌های خبری آن به شدت کاهش یافت. گینگرس مدعی است گوگل نیوز نمی‌خواهد چنین اتفاقی برای دیگر کشورهای عضو اتحادیه بیفتد: «در حال حاضر آنچه ما می‌خواهیم انجام بدهیم، ادامه همکاری با سهامداران گوگل است.»

بسیاری از منتشرکنندگان سنتی اخبار همواره رابطه‌ای توام با مشکل و دلخوری با گوگل داشته‌اند. آنها معتقدند بخش زیادی از درآمدهای ناشی از تبلیغات که پیش از این به جیب روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب می‌رفت، به حساب گوگل واریز می‌شود. هر چند از سوی دیگر ورود نام این روزنامه‌ها و پایگاه‌ها به موتور جستجوی گوگل به معنی روانه شدن میلیون‌ها کاربر به سایت‌های آنها و در پی آن افزایش درآمد بخش دیجیتالی است.

مواد ۱۱ و ۱۳ از قانون جدید رسانه‌ای در اتحادیه اروپا به موضوع مالیات بر منبع اختصاص دارد و با هدف ملزم کردن سایت‌هایی چون گوگل و یوتیوب به پرداختن هزینه تولید محتوا به منابع خبری طراحی شده است. مدیران گوگل امیدوارند تا پیش از اجرایی شدن قانون به کشورهای عضو اتحادیه اروپا فشار وارد و بندهای مربوط به مالیات بر منبع را حذف یا تعدیل کنند.

اتحادیه اروپا با داشتن بیش از ۵۰۰ میلیون شهروند یکی از بزرگ‌ترین منابع تامین مالی سایت‌هایی چون گوگل و فیس‌بوک است و به همین دلیل می‌تواند قوانین غول‌های بخش فناوری را به نفع کاربران تغییر دهد. این در حالی است که مدیران گوگل می‌گویند بخش گوگل نیوز چندان درگیر درآمدزایی نیست و محدود کردن آن به معنی قطع دسترسی بسیاری از مردم و کاربران به خبرهای رسانه‌های کمترشناخته‌شده است.

کد خبر 423075

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha