همشهری آنلاین: یک سال پس از رکوردشکنی ۴۵۰ میلیون دلاری در حراج کریستیز و چند ماه پس از تعویق ناگهانی برنامه رونمایی از «سالواتور موندی» در لوور ابوظبی، حالا حاشیه و جنجال گریبان یکی دیگر از تابلوهای لئوناردو داوینچی را گرفته است.

تابلوي سن سباستين لئوناردو داوينچي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایران‌آرت، هر چند برخی کارشناسان هنوز هم معتقدند سالواتور موندی نه کار خود داوینچی بلکه کار یکی از شاگردان اوست اما این تردیدها هم تاثیری بر شکستن رکورد تاریخ هنرهای تجسمی نداشت؛ جایی که یک خریدار عرب برای به دست آوردن شاهکار استاد ایتالیایی از چهره حضرت مسیح راضی شد دست به جیب شود و ۴۵۰ میلیون دلار در حراجی کریستیز نیویورک هزینه کند.

حالا درست یک سال از آن ماجرا گذشته و در شرایطی که سالواتور موندی هنوز به نمایش عمومی درنیامده، یک حراج‌گذار فرانسوی قصد دارد تابلویی کوچک از داوینچی را به چوب حراج بسپرد. گرچه انتظار می‌رود «سن‌سباستین» با رقمی بیش از ۲۰ میلیون یورو به فروش برسد اما یکی از استادان تاریخ هنر در دانشگاه آکسفورد معتقد است این تابلو هم کار لئوناردو نیست و درباره اصالت آن تردیدهای جدی وجود دارد.

دکتر متیو لندروس که پیش‌تر مدعی شده بود بخش اصلی «سالواتور موندی» را یکی از مقلدان داوینچی به نام برناردینو لویینی خلق کرده، حالا نه با همان تاکید و اطمینان اما معتقد است در خلق تصویر قدیس شهید بسته به درخت، دست کسانی جز هنرمند نامدار هم در کار بوده است. او می‌گوید: «آنچه بازار هنر نمی‌تواند درست با آن کنار بیاید اینکه دستیاران لئوناردو و دیگران هم در استودیو در به تصویر کشیدن نقش دخالت داشته‌اند.»

حراج‌خانه تاژان در پاریس هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد «سن‌سباستین» را ژوئن ۲۰۱۹ به فروش بگذارد. این تابلو در ابعاد تقریبی ۱۹ در ۱۳ سانتیمتر از اوایل قرن بیستم در اختیار یک مجموعه‌دار شخصی در فرانسه بود و سال ۲۰۱۶ نخستین بار در معرض دید عموم قرار گرفت. ابتدا برخی کارشناسان آن را یک گنجینه ملی نامیدند و به نظر می‌رسید موزه‌های فرانسه برای به دست آوردنش سر و دست می‌شکنند.

مدتی گذشت و وقتی خبری از استقبال مجموعه‌داران نشد، به نظر می‌رسید یا موزه‌های ملی توان خریدن تابلوی منتسب به داوینچی را ندارند یا در اصل بودن آن تردیدهای اساسی دارند. دکتر لندروس بر حضور یک دست دیگر در تابلوی کوچک لئوناردو تاکید دارد اما برخی دیگر می‌گویند این همان دست نقاش ایتالیایی است که با جوهری دیگر چند خط به طرح ابتدایی خود افزوده و در واقع آن را کامل کرده است.

کد خبر 423051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha