همشهری آنلاین: آتش‌سوزی‌های جنگلی گسترده در کالیفرنیا که باعث مرگ ده‌ها نفر و بی‌خانمان شدن هزاران نفر شده است، بحران‌هایی هم در بهداشت عمومی ایجاد کرده است.

shelter

به گزارش هافینگتون پست، بیش از ۱۴۰ نفر که افرادی که از منطقه آتش‌سوزی تخلیه شده و در پناهگاه‌های جا داده شده‌اند، دچار علائم عفونت احتمالی با یک ویروس گوارشی به نام نورو ویروس شده‌اند که استفراغ و اسهال ناگهانی ایجاد می‌کند.

به گفته کارکنان بهداشتی شما افراد مبتلا هر روز افزایش می‌یابد. تابه‌حال ۲۵ نفر برای مراقبت در بیمارستان بستری شده‌اند. کارکنان این پناهگاه‌ها هم در میان بیماران وجود دارند.

به‌غیراز این، صدها کیلومتر آن‌طرف‌تر در شهرهای کالیفرنیا آلودگی هوا ناشی از دود آتش‌سوزی سلامت مردم را به خطر انداخته است.

آسمان منطقه خلیج سانفرانسیسکو قهوه‌ای و دودآلود شده و میدان دید کاهش یافته است. در سانفرانسیسکو سر ساختمان‌های بلند در میان مه‌دود ناپدید شده است و  بوی دود در همه جا به مشام می‌رسد.

این هوای آلوده و دودآلود پر از ذرات میکروسکوپی معلق است که قطرشان ۲.۵ میکرومتر یا کوچک‌تر است و PM 2.5 خوانده می‌شود. این ذرات آن‌قدر کوچک هستند که سیستم تصفیه ریه‌ها نمی‌تواند آن‌ها را بگیرد و این ذرات سمی وارد جریان خون می‌شوند. این ذرات به‌خصوص برای افراد دچار مشکلات تنفسی، سالمندان و کودکان خطرناک هستند.

شاخص کیفیت هوا در پاردایز و شهرک‌های اطراف در شمال کالیفرنیا ک یکی از محل‌های آتش‌سوزی است، به ۳۵۰ رسیده است که در محدوده خطرناک آلودگی هوا قرار می‌گیرد. در سانفرانسیسکو که کیلومترها با محل آتش‌سوزی فاصله دارد، شاخص کیفیت هوا به ۲۳۸ رسیده است. بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها در منطقه خلیج سانفرانسیسکو و مناطق اطراف در روزهای اخیر به علت آلودگی هوا تعطیل شده‌اند.

مقامات از ساکنان این مناطق خواسته‌اند تا در خانه بمانند و اگر می‌خواهند در فضای بیرون باشند، ماسک‌های تنفسی تأییدشده که شاخص N95 یا بالاتر دارند، استفاده کنند.

گرچه کیفیت هوا ممکن است نسبت به از دست رفتن جان افراد در آتش‌سوزی مشکلی ثانوی به نظر برسد. اما تأثیر کیفیت بد هوا بر بازماندگان و سایر ساکنان اطراف چشم‌انداز ترسناکی را ترسیم می‌کند.

استنشاق ذرات معلق با قطر کمتر از دو میکرون با مرگ زودرس در افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، حملات قلبی، آسم و سایر مشکلات تنفسی ارتباط داده شده است. قرارگیری در معرض ذرات معلق همچنین با افزایش خطر بیماری کلیوی و کوتاه شدن طول عمر در افرادی که در دوران جنینی در معرض آن بوده‌اند، ارتباط داده شده است.

البته ذرات معلق ناشی از دود آتش‌سوزی‌های جنگلی اندکی از لحاظ ترکیب شیمیایی با ذرات تولید شده بوسیله ماشین‌ها و سایر منابع روزانه آلودگی متفاوت هستند. این آلودگی در دوره‌های کوتاه‌مدت اما با شدت زیاد پیش و پس از آتش‌سوزی رخ می‌دهد و ممکن است خطرات متفاوتی ایجاد کنند.

کد خبر 423005
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha