همشهری آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید، دولت او طی روزهای آینده مسئولان قتل خشونت‌بار جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی را مشخص خواهد کرد.

جمال خاشقجي

به گزارش دویچه‌وله ، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا طی دیداری از شهر مالیبو در کالیفرنیا گفت، "گزارشی کامل" در مورد قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد دولت عربستان سعودی در روزهای دوشنبه یا سه‌شنبه ۲۸ یا ۲۹ آبان (۱۹ و ۲۰ نوامبر) ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز جمعه روزنامه‌های "واشنگتن پست" و "نیویورک تایمز" گزارش دادند، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بر این نظر است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که در عمل حاکم این کشور است، دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.

سارا ساندرز، سخنگوی دونالد ترامپ می‌گوید، رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه با جینا هسپل، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور در این باره گفت‌وگویی تلفنی داشته است.

هیثر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از اظهارات ترامپ گفته بود، دولت آمریکا هنوز درباره قتل خاشقجی "به نتیجه‌گیری قطعی نرسیده است". به گفته او، هنوز هم "بسیاری از سئوال‌ها" بی‌پاسخ مانده‌اند. از همین بابت دولت آمریکا مشغول همکاری با سایر دولت‌هاست تا مسئولان این قتل به دست عدالت سپرده شوند.

ناوئرت تصریح کرد، در حال حاضر "روابط استراتژیک مهم میان آمریکا و عربستان سعودی" پابرجاست.

ترامپ نیز روز شنبه بر اهمیت روابط دو کشور تأکید کرد. او عربستان را "شریکی فوق‌العاده" خواند که به واسطه رابطه با آن "مشاغل زیاد" و "رشد اقتصادی" پدید آمده است. ترامپ گفت، به همین دلیل باید در تصمیم‌گیری در این باره "بسیاری از جوانب را در نظر گرفت".

خاشقجی که برای آخرین بار به عنوان ستون‌نویس روزنامه "واشنگتن پست" فعالیت می‌کرد دوم اکتبر سال جاری پا به کنسولگری عربستان در استانبول گذاشت و دیگر از آن بیرون نیامد. پس از هفته‌ها عربستان تحت فشارهای بین‌المللی اعلام کرد، خاشقجی طی دعوایی در درون کنسولگری به قتل رسیده است. کمی بعد ریاض به صورت غیرمستقیم پذیرفت که او به عمد توسط مأموران پادشاهی سعودی کشته شده است.

کد خبر 422982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha