همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: انحصار فعالیت دانشگاه به انتشار مقالات علمی و پژوهشی، جفای به دانشگاه است.

محمدرضا مخبر دزفولي

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی در نشست هم‌اندیشی علمی تخصصی ارتباط دانشگاه و صنعت در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی،  گفت: موضوع ارتباط میان صنعت و دانشگاه منحصر به تقویت کارخانه‌ها و فناوری‌های پیشرو نیست بلکه در کنار این‌ها باید به تقویت و توسعه کشاورزی، غذا، دارو و ... توجه داشته باشیم تا با رفع مشکلات روز مسیر زندگی سالم و مطلوب را برای مردم فراهم کنیم.

وی افزود: این تصور رایج که عده‌ای به غلط معتقدند فعالیت دانشگاه صرفاً در انتشار مقالات علمی و پژوهشی خلاصه می‌شود، جفای به دانشگاه است؛ حال آنکه بسیاری از پیشرفت‌های فناورانه کشور نتیجه فعالیت‌های دانشگاهیان بوده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاه از ابتدای انقلاب تا کنون تمامی تلاش خود را در جهت پیشرفت تمرکز داده و ورود کشور به عرصه‌هایی چون نانوتکنولوژی، زیست فناوری، پزشکی و ایجاد قدرت بازدارندگی کشور در صنایع دفاعی و موشکی و نیز بسیاری از عرصه‌های اقتدار آفرین از قبیل سدسازی، توسعه سلول‌های بنیادین در درمان بیماری‌ها و پیوند و ... همگی مدیون فعالیت‌های دانشگاهی است.  با این حال کماکان ظرفیت‌های بسیاری پیش روی دانشمندان و دانشگاهیان ما وجود دارد که بایستی به آن پرداخته شود.

دکتر مخبر دزفولی گفت: هنوز در کشور سازوکار مدیریت و هدایت تقاضا برای استفاده از گنجینه بزرگ علمی موجود به درستی طراحی نشده است که به همین دلیل برخی تولیدات علمی داخل که قابلیت رقابت با نمونه‌ای خارجی دارند از حمایت لازم برخوردار نمی‌شوند و متولیان صنعتی ما به خرید نمونه خارجی اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: ما باید برای بخش تقاضا سازوکاری را طراحی کنیم که به دنبال آن وقتی کالای با کیفیت و مشابه خارجی توسط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ما تولید شد، خرید نمونه خارجی آن ممنوع باشد و از این طریق از محصول دانش‌بنیان داخلی حمایت شود.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در حال حاضر سهم دانشگاه‌های ما از تولید ناخالص داخلی کمتر از یک درصد است که با توجه به ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها این مقدار می‌تواند بسیار بیشتر باشد.

وی افزود: با نهایی شدن آمایش سرزمینی ارتباط میان صنعت و دانشگاه نهادینه می‌شود و مأموریت بخشی به دانشگاه‌ها سامان پیدا میکند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بایستی با بازنگری و روزآمدسازی آئیننامه ارتقای اعضای هیئت علمی در کنار توجه فعلی به تولید مقالات دانشگاهی، برنامه‌های کلان و تحولآفرین با ضریب تشویقی بیشتری مورد حمایت قرار گیرند که این مسئله در دستور جلسات آتی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی گفت: رقابت در مرزهای دانش و تقویت جایگاه رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی از دیگر مسائلی است که بایستی به آن توجه داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کشور ما ناگزیر به ورود در عرصه اقتصاد دانشبنیان است و با توجه به شرایط‌ بخش‌های گوناگون کشور بایستی دانش پایه اداره شوند.

وی ادامه داد: در این زمینه دانشگاه در خط مقدم قرار دارد که بازنگری و ارزیابی سند نقشه جامع علمی کشور نیز در راستای همین مسیر آیندهنگارانه اقتصاد دانشبنیان است.

  • منبع: پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
کد خبر 422980
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha