پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷
۰ نفر

علی مولوی: گاهی داستانی شروع می‌شود، اما پایانی ندارد. یعنی می‌شود تا دهه‌ها ادامه‌ی آن را نوشت و قهرمان داستان تا همیشه بین هوادارانش زنده بماند.

داستان بی‌پایان

درست مثل مجموعهی «لوئیس بارناوِلت» یا «خانهای با ساعتی در دیوارهایش» که از سال ۱۹۷۳ و به قلم «جان بلرز» شروع شد، اما حتی پس از مرگ او هم تا دههها ادامه پیدا کرد.

جان بلرز، نویسندهی فقید آمریکایی در سال ۱۹۳۸ میلادی در شهر مارشال در ایالت میشیگان آمریکا بهدنیا آمد. او در طول حیاتش آثار فانتزی و ترسناک بسیاری برای نوجوانان نوشت، اما میتوان گفت مشهورترین آنها، مجموعهی لوئیس بارناولت است. این مجموعه داستان پسر یتیمی بهنام «لوئیس بارناوِلت» را روایت میکند که به شهر جدیدی میرود تا با دایی مرموز و جادوییاش زندگی کند. نخستین کتاب این مجموعه، «خانهای با ساعتی در دیوارهایش» نام داشت که جوایز بسیاری را برای بلرز به ارمغان آورد.

گفته میشود بلرز داستان این کتاب را براساس «خانهی کرونین»، خانهای در شهر زادگاهش، مارشال، نوشته است. این خانه در سال ۱۹۹۲ میلادی بهخاطر این مجموعه پلاکی تاریخی دریافت کرد و حالا در سال ۲۰۱۸ میلادی، پس از ساخت اقتباس سینمایی این کتاب، به مکانی توریستی هم تبدیل شده است.

بلرز پس از این رمان،  دو جلد دیگر این مجموعه را با نامهای «پیکری در سایهها» و «نامه، جادوگر و حلقه» در سالهای ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ نوشت، اما پس از آن، نگارش داستانهای لوئیس بارناولت را ادامه نداد.

بلرز در سال ۱۹۹۱ در بیمارستان قلب و عروق در سن ۵۳سالگی از دنیا رفت، اما آثارش به حیات ادامه دادند. پس از مرگ بلرز، دو نسخهی ناتمام و چاپنشده از کتابهای لوئیس بارناولت و دو کاغذ پیشنویس از کتابهای بعدیاش از او باقی مانده بود. به همین جهت بنا شد «بِرَد استریکلند»، نویسندهی آمریکایی نگارش کتابهای ناتمام و نانوشتهی بلرز را براساس یادداشتهای او انجام دهد.

به این ترتیب در سالهای ۱۹۹۳ و ۱۹۹۵ میلادی، کتابهای «شبحی در آینه»، «انتقام شکارچی جادوگر» و «سرنوشت اپرای تسخیرشده» از مجموعهی لوئیس بارناولت و کتاب «درام، عروسک و زامبی» به همت استریکلند و براساس یادداشتهای بلرز منتشر شد. اما کار به همینجا ختم نشد و استریکلند نگارش این مجموعه را به تنهایی نیز ادامه داد. «شبح موزهی جادوگر»، «هیولایی زیر پل جادوگر»، «برجی در پایان جهان»، «سوت، قبر و شبح»، «خانهای که هیچکس در آن زندگی نمیکرد» و «نشانهی جادوگر شوم»، عناوین کتابهایی هستند که استریکلند به مجموعهی لوئیس بارناولت اضافه کرد.

گفتنی است «نشانهی جادوگر شوم»، دوازدهمین و تازهترین رمان این مجموعه در سال ۲۰۰۸ میلادی چاپ شد و به این ترتیب لوئیس بارناولت، شخصیت کتابهای بلرز تا ۱۷سال پس از مرگ او هم همچنان قهرمان رمانهای نوجوانان باقی مانده و ممکن است باز هم باقی بماند.

کد خبر 422923

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha