همشهری آنلاین: برهم صالح گفت: عراق حمایت‌های ایران در مبارزه با صدام و تروریست‌ها در این کشور را فراموش نمی‌کند و جمهوری اسلامی با حمایتی که از ما داشت، نقش بزرگی در شکست تروریست‌ها ایفا کرد.

روحاني برهم صالح

به گزارش ایرنا، برهم صالح که به تهران سفر کرده است، در نشست خبری مشترک با حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، اظهار داشت: امروز پیام روشنی از بغداد برای شما آورده‌ام، در عراق ما اهمیت روابط با ایران را به خوبی درک می‌کنیم و این روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بین دو کشور ریشه در تاریخ دارد. وی افزود: پیوندهای عمیقی دو ملت همسایه و مسلمان ایران و عراق را با هم مرتبط می‌کند و شرایط جغرافیایی دو کشور همسایه این پیوندها را تقویت می‌کند.

صالح بیان کرد: ملت‌های ایران و عراق در بسیاری از حوادث مهم منطقه نقش داشته‌اند و ما حمایت‌های شما را از مردم عراق در دوران مبارزه با صدام فراموش نمی‌کنیم. رییس جمهوری عراق اضافه کرد: همچنین ما مواضع ایران در مبارزه اخیر علیه تروریسم را فراموش نخواهیم کرد. وی بیان کرد: ایران با حمایتی که از ما داشت، نقش بزرگی در شکست تروریست‌ها در عراق ایفا کرد.

رئیس جمهوری عراق ضمن تشکر از میزبانی رئیس جمهوری و مسئولین جمهوری اسلامی ایران، گفت: خواستار این هستیم که به شرایط بهتر از امروز برسیم و این شرایط و روابط بهتر چیزی است که ملت‌های دو کشور و مردم منطقه شایسته آن هستند.

وی افزود: بعد از شکست نظامی داعش امروز عراق در پیش روی خود دو مساله مهم بازسازی و تقویت ثبات سیاسی را دارد و تحقق این اهداف نیازمند برنامه و اقدامات سیاسی و اصلاحی داخلی است و همچنان که نیازمند وجود فضای منطقه‌ای باثبات هستیم.

رئیس جمهوری عراق گفت: زمان آن فرا رسیده که در منطقه ما نظامی جدید شکل بگیرد که تامین کننده وضع ملت‌های منطقه باشد و در این راستا اهمیت بالایی به نقش ایران در نظام منطقه‌ای جدید قائل هستیم.

صالح عنوان کرد: در کنار این مساله عراق هم نقش مهم و محوری در ساختار جدید باید داشته باشد و باید به عرصه‌ای برای اشتراکات وضع ملت‌های منطقه تبدیل شود نه اینکه میدانی برای کشمکش‌های خواسته‌های آنان باشد.

وی گفت: نظام جدیدی که در منطقه باید شکل بگیرد باید همگرایی سیاسی و همکاری ملت‌ها و دولت‌ها را داشته باشد و در راستای نظام جدید منطقه‌ای استقلال و حاکمیت کشورها محترم شمرده شود و در همین چارچوب منافع ما و ملت‌ها و کشورها را به هر ملاحظه دیگر مقدم بدارد. صالح افزود: آقای رئیس جمهوری، علاقمند هستم بر ضرورت روابط دوجانبه تاکید کنم و از وزارت خارجه و کمیته‌های مرتبط با وزارت صنعت می‌خواهم فعالیت خود را برای تقویت روابط با ایران سرعت بخشند تا همکاری‌های تجاری بین دو کشور افزایش یابد.

رئیس جمهوری عراق ادامه داد: ایجاد مناطق تجاری آزاد مرزی بین دو کشور مهم است و ارتباط خطوط راه آهن میان دو کشور کمک بزرگی برای جابجایی زائران به عراق خواهد بود و مهمتر از انجام این اقدامات، توجه به زیرساخت‌های اقتصادی دو کشور است. وی عنوان داشت: امیدوارم از میان اجرای پروژه‌های مرتبط با خطوط راه آهن دو کشور فضایی ایجاد شود که برای عراق نقش فراتری در منطقه ایجاد کند و ارتباط بین کشورهای منطقه را باعث شود و کشورهای منطقه از مسائل بی‌ارزش دست بکشند و به مسائل مهمتر بپردازند که همان توجه به نسل جدید است که اهمیت بیشتری دارد.

رئیس جمهوری عراق خاطرنشان کرد: موضوعی که در رابطه با همکاری زیست محیطی مطرح شد، بسیار مهم است نه برای امروز بلکه برای نسل‌های آینده مسائل زیست محیطی یک مشکل جهانی است.
صالح بیان کرد: البته این مشکلات بیش از هر کجای دنیا در منطقه ما وجود دارد و همکاری در زمینه آب و زیست محیطی به ملت‌های دو کشور کمک خواهد کرد.

کد خبر 422887

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha