همشهری آنلاین: پولدارترین مرد تاریخ و مالک نخستین و تنها شرکت هزار میلیارد دلاری دنیا معتقد است آمازون هم روزی سقوط را تجربه می‌کند و ورشکست می‌شود.

جف بيزاس رئيس آمازون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، جف بیزاس در دیدار اخیر خود با کارکنان شرکت آمازون به همه هشدار داد اگر نگاه‌شان به جای مشتری به درون باشد، دیر یا زود باید شاهد مرگ بزرگ‌ترین و ترسناک‌ترین خرده‌فروش روی کره زمین باشند. فایل صوتی گفته‌های بیزاس در این دیدار به تازگی به دست شبکه سی‌ان‌بی‌سی رسیده و موجی از نگرانی بین فعالان صنعت خرده‌فروشی ایجاد کرده است.

مالک و رئیس آمازون در این دیدار به همکاران خود گفته است: «آمازون آنقدر بزرگ نیست که شکست بخورد. در واقع، پیش‌بینی من این است که آمازون یک روز سقوط می‌کند. آمازون ورشکست می‌شود. اگر به شرکت‌های بزرگ نگاه کنید، دوره زندگی آنها به بالای ۳۰ سال میل می‌کند نه بالای ۱۰۰ سال.» این دیدار اندکی پس از آن انجام شد که شرکت سیرز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروشی‌های زنجیره‌ای دنیا اعلام ورشکستگی کرد و قافیه را به آمازون باخت.

به عقیده بیزاس، تنها راهی که می‌تواند مانع ورشکست شدن آمازون شود یا آن را به تاخیر بیندازد، پیش رفتن با خواست مشتریان است: «اگر به جای تمرکز روی مشتریان روی خودمان متمرکز شویم، این آغاز یک پایان خواهد بود. ما باید بکوشیم و رسیدن آن روز تا آنجا که ممکن است به تاخیر بیندازیم.» گفته‌های صریح و تلخ رئیس آمازون در واقع پایانی بود بر یک هفته بسیار سخت برای بزرگ‌ترین شرکت و پولدارترین انسان دنیا.

چند روز پیش تلاش بیش از ۲۰۰ شهر و منطقه در آمریکا برای میزبانی از دو دفتر مرکزی آمازون با اعلام نام برندگان به پایان رسید. قرار است آمازون ساختمان‌های مرکزی و انبارهای تازه خود را در دو شهر کویینز در نیویورک و آرلینگتن در ویرجینیا بسازد. این در حالی است که سخاوت مسئولان نیویورک برای دادن یارانه ۳.۵ میلیارد دلاری به مدیران آمازون به شدت مورد انتقاد شهروندان و اعضای شورای شهر قرار گرفته است.

از سوی دیگر، بیزاس سایه یک تهدید همیشگی به نام دونالد ترامپ را روی سر خود می‌بیند. مالک آمازون سهام روزنامه واشنگتن‌پست را در اختیار دارد؛ روزنامه‌ای که به شدت منتقد سیاست‌های رئیس‌جمهوری ماجراجوی آمریکا و دولت اوست. ترامپ تهدید کرده در آینده نزدیک سراغ واشنگتن‌پست می‌رود تا درباره فرار مالیاتی و استفاده آن از خدمات پست آمریکا تحقیق کند.

بر اساس برنامه‌ای که مدیران آمازون اعلام کرده‌اند، راه‌اندازی دو دفتر مرکزی برای آنها هزینه‌ای پنج میلیارد دلاری خواهد داشت. ضمن اینکه برای دو دفتر در کویینز نیویورک و آرلینگتن، خارج از واشنگتن دی‌سی هر کدام ۲۵ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند. برنامه دیگر آمازون راه‌اندازی یک مرکز حمل و نقل و ارسال سفارش در نشویل است که نیاز به استخدام پنج هزار نیروی کار دارد.

کد خبر 422844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha