همشهری آنلاین: خالق مجموعه «روزنوشت‌های یک بی‌عرضه» معتقد است والدین و معلم‌ها باید بچه‌ها را به خواندن کتاب‌هایی تشویق کنند که آنها دوست دارند و از خواندن‌شان لذت می‌برند.

جف كيني نويسنده آمريكايي خالق روزنوشت هاي يك بي عرضه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، جف کینی دقیق می‌داند چرا «روزنوشت‌های یک بی‌عرضه» او حتی به مذاق خوانندگان بی‌حوصله هم خوش آمده است. این نویسنده محبوب و موفق آمریکایی می‌گوید: «اگر فقط یک درس باشد که من بخواهم بچه‌ها از داستان‌های من یاد بگیرند، این است که خواندن را یک سرگرمی بدانند.»

کینی ۴۷ ساله که در عین حال کارتونیست، طراح بازی، تهیه‌کننده و بازیگر هم هست، درباره نقش معلم‌ها و پدرها و مادرها در کتابخوان شدن بچه‌ها چنین اظهار نظر می‌کند: «مهم نیست کدام کتاب و کدام داستان، بزرگ‌ترها باید بچه‌ها را تشویق به خواندن چیزهایی کنند که دوست دارند و از آنها لذت می‌برند. یکی از چیزهایی که من همیشه به فرزندان خودم گفته‌ام این است که هرگز به کتاب‌های برگزیده و محبوب آنها نه نمی‌گویم.»

یکی دیگر از راه‌های علاقه‌مند کردن بچه‌ها به خواندن کتاب، استفاده از کتاب‌های صوتی و خواندن کتاب برای آنهاست؛ به ویژه برای بچه‌هایی که چندان میل به کتاب ندارند. کینی می‌گوید: «بزرگ‌تر می‌توانند هنگام خواندن کتاب لحن و محتوای مورد نظر نویسنده را به بچه‌ها بفهمانند؛ کاری که کودکان خودشان قادر به درک آن نیستند. وقتی برای کسی داستان بخوانید، خودش درمی‌یابد خواندن چقدر لذت‌بخش است.»

حضور در رویدادهای مرتبط با کتاب دیدار چهره به چهره بچه‌ها با نویسنده‌ها هم نباید فراموش شود. در این دیدارها و رویدادهاست که بچه‌ها با فرآیند نویسندگی واقعی آشنا و ترغیب می‌شوند داستان‌های خودشان را بنویسند. از آنجا که کینی در خانواده‌ای پر از معلم بزرگ شده و مادرش نخستین آموزگار و راهنمای او بوده، می‌تواند بیش از پیش بر اهمیت نقش مدارس در کتابخوان شدن بچه‌ها تاکید و از نقش مخرب آزمون‌ها انتقاد کند.

سیزدهمین کتاب از مجموعه «روزنوشت‌های یک بی‌عرضه» کینی روز ۳۰ اکتبر منتشر شد تا برگی دیگر به روایت‌های بسیار موفق قهرمان این مجموعه یعنی گرگ هفلی اضافه کند. گرگ کودکی است که ظرفیت‌های خودش را نمی‌شناسد؛ باهوش است و البته تنبل و به همین دلیل بسیاری از بچه‌ها می‌توانند با او احساس نزدیکی کنند. از این کتاب‌ها ۲۰۰ میلیون نسخه در دنیا به فروش رسیده و چهار فیلم سینمایی برای اساس آنها تولید شده است.

پژوهش‌های معتبر نشان داده است بچه‌های ۱۴ ساله که از خواندن کتاب لذت می‌برند، از نظر مهارتی بیش از سه سال جلوتر از همسن‌هایی هستند که خواندن کتاب را دوست ندارند. از سوی دیگر، بچه‌هایی که مهارت‌های کتابخوانی آنها بالاتر از حد میانگین است، به احتمال فراوان سلامت ذهنی آنها سه برابر بیش از بچه‌هایی است که دارای سطح مهارت خواندن پایین‌تر از حد انتظار هستند.

کد خبر 422828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha