همشهری آنلاین: با توجه به شرایط آبی کشور باید امکان استحصال آب باران در تهران و شهرهای مختلف کشور فراهم شود.

mx

مدیر کل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به این که امکان استحصال آب باران در تهران و شهرهای مختلف کشور وجود دارد، گفت: با توجه به شرایط آبی کشور این موضوع باید در قانون معماری و شهرسازی دیده شود و شهرداری برای آن برنامه‌ریزی کند.

به گزارش ایسنا، هوشنگ جزی با اشاره به سطوح آبگیر باران اظهار کرد: سطوح آبگیر باران به سطوحی گفته می‌شود که امکان استحصال آب باران را دارد. استحصال آب باران در طراحی‌های شهری دو بخش دارد که عبارتند از استحصال آب باران در پشت‌بام‌های منازل و استحصال آب باران در خیابان‌های شهر.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر آب باران پشت‌بام منازل توسط ناودان‌ها به کوچه‌ها و چاه‌های فاضلاب ریخته می‌شود، در حالی‌که با وضعیت خشکسالی در کشور ما باید استحصال آب باران در پشت بام‌ها انجام دهیم و از آن برای آبیاری باغچه‌ها و اقداماتی به غیر از شست‌وشوهای بهداشتی استفاده کنیم همچنین می‌توان فلش تانک‌های منازل را با این آب‌ پر کنیم.

مدیر کل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان این که استحصال آب در منازل کار ساده‌ای است، تصریح کرد: آب باران را می‌توان از بام خانه‌ها توسط یک لوله به منبع انتقال دهیم و از آب باران استفاده کنیم.

جزی با اشاره به این که خانه‌هایی در دنیا وجود دارد که مصرف انرژی در آن‌ها صفر است و اصطلاحا به آن‌ها خانه‌های سبز گفته می‌شود، گفت: فضای معماری و شهری ما تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی دارد ولی حداقل با وضعیت آبی کشور می‌توانیم روی استحصال آب باران روی پشت‌بام‌ها کار کنیم. متاسفانه در شهر تهران کسی از مجموعه مدیریت شهری به این موضوع فکر نمی‌کند، در حالی‌که جمع‌آوری آب باران در پشت‌بام‌ها در نظام سنتی ما وجود داشت.

وی در ادامه اظهار کرد: برای مثال در حال حاضر روستایی در استان گلستان وجود دارد که ساکنان آن از گذشته آب باران را جمع‌آوری و از آن استفاده می‌کردند حتی معتقد بودند که این آب از آب لوله‌کشی تمیزتر است و از آن برای پخت برنج و چای استفاده می‌کردند البته در تهران با توجه به آلودگی هوا استفاده از آب باران برای پخت و پز امکان‌پذیر نیست.

مدیر کل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری درباره دومین روش استحصال آب باران که جمع‌آوری آب از خیابان‌های شهرها است، توضیح داد: آب باران می‌تواند با مدیریت شهری به کانال‌های کنار خیابان و پارکینگ‌های عمومی هدایت شود و از آن برای آبیاری فضای سبز استفاده شود.

جزی با تاکید بر این که استحصال آب باران در شهر تهران حتی می‌تواند سیلاب شهری را کنترل کند، گفت: متاسفانه طراحی خیابان‌ها به‌درستی انجام نشده است و نمی‌توان پس از یک بارندگی حجم آب را از سطح خیابان خارج کرد. با یک سیستم ساده می‌توان آب باران را جمع آوری و از آن استفاده مجدد کرد.

وی در ادامه با تاکید بر این که این موضوع باید در قانون معماری و شهرسازی کشور دیده شود، اظهار کرد: همانطور که ساختمان‌ها در نقاط مختلف مجبور به استفاده از پنجره‌های دوجداره هستند باید استفاده از منبع استحصال آب باران نیز اجباری شود.

جزی در پایان تصریح کرد: در شهر تهران نیز شهرداری تهران برای استحصال آب باران ابتدا باید نقاط بحرانی سیلاب را مشخص کند سپس اقدام به جمع‌آوری آب باران و برآورد هزینه این کار کند. به‌طور قطع سود این کار بیشتر از هزینه آن است.

کد خبر 422823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند اهل اوز IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    0 0
    از کارشناسان شهرداری تهران درخواست میشود برای دیدن جمع اوری آب باران به درون برکه ها و هم چنین جمع اوری آب باران از ناودانهای داخل منازل نسافرتی به شهرهای جنوبی استان فارس و بخصوص شهر اوز که گزارشش روزنامه ایران گزارشی تحت عنوان اوز پناهگاه آب منتشر کرده بروند واز نزدیک با اقدامات وفرهنگ مردم در این منطقه مطلع شوند اینکه گفته شده در استان گلستان چنین کاری انجام میدهند در لارستان و شهر اوز سالیان متمادی است که اینکار را انجام میدهند.در این رابطه روزنامه ایران نیز گزارش دیگری امروز در مورد اوز منتشر کرده است تحت عنوان اینجا سویس نیست اوز است حتما مطالعه نمابید.