جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: در رده‌بندی فهرست جهانی "تاپ ۵۰۰"، آمریکا همچنان در تولید قدرتمندترین و سریع‌ترین سوپرکامپیوترها در جهان پیشتاز است.

سوپرکامپیوتر

 یک کامپیوتر پرقدرت از آلمان نیز در میان ۱۰ سوپرکامپیوتر برتر جهان قرار دارد. کامپیوتر آلمان با نام "SuperMUC-NG" در مرکز کامپیوتری لایبنیتس در نزدیکی مونیخ با سرعتی برابر ۱۹،۸ پتافلاپس (تریلیون عملیات محاسباتی در ثانیه) در مقام هشتم قرار گرفته است.

در میان فهرست ده‌گانه، پنج دستگاه سوپرکامپیوتر از آمریکا قرار دارند. پیشتاز آنها دستگاهی است ساخته‌ی آی‌بی‌ام به نام "سامیت" (Summit) از آزمایشگاه ملی "اوک ریج" که توانسته رکورد پیشین ۱۲۲،۳ را به ۱۴۳،۵ پتافلاپس برساند.

جایگاه اول و دوم را دستگاه‌های آمریکایی به خود اختصاص داده‌اند. جایگاه سوم را سوپرکامپیوتری از چین با ۹۳ پتافلاپس به دست آورده است. چین تا چندی پیش جایگاه اول را داشته است تا اینکه آی‌بی‌ام با کامپیوتر سامیت خود بار دیگر صدرنشین شده است.

دو سوپرکامپیوتر از سوئیس و ژاپن نیز در این فهرست ده‌گانه جای دارند.

فهرست "Top500" از ۲۶ سال پیش بدین سو هر شش‌ماه لیست دستگاه‌ها را در آستانه کنفرانس سوپرکامپیوترها منتشر می‌کند. این کنفرانس این بار در شهر دالاس در ایالت تگزاس برگزار می‌شود.

اگر چه برخی منتقدان معتقدند که معیار سرعت پردازش و محاسبه منطبق با نیازهای کنونی نیست، اما با این حال این کنفرانس هنوز به عنوان معیار سنجش تکنولوژی کامپیوتری اهمیت خود را حفظ کرده است.

کد خبر 422803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha