همشهری آنلاین: سناتور رند پال طی سخنانی در پنجمین کنفرانس سیاست خارجی عربستان سعودی را بزرگ‌ترین مرکز تروریست پروری در جهان خواند.

سناتور رند پال

به گزارش ایرنا، رند پال سناتور جمهوری خواه آمریکا طی اظهاراتی عربستان سعودی را به دلیل ویران کردن کشور یمن مورد سرزنش قرار داد و با توجه به قتل فجیع جمال خاشقجی عنوان کرد که عربستان بزرگ‌ترین مرکز گسترش ایدئولوژی ترور در جهان به‌حساب می‌آید.

سناتور رند پال از ایالت کنتاکی و عضو حزب جمهوری‌خواه است. او به‌عنوان یکی از هواداران جنبش تی پارتی و یکی از محافظه‌کاران طرفدار قانون اساسی آمریکا توصیف می‌شود.

رند پال در سخنرانی پنجمین کنفرانس سیاست خارجی از تلاش‌های خود برای جلوگیری از جنگ بی‌رحمانه عربستان در یمن سخن گفت و مقامات سعودی را به دلیل حمله به فقیرترین کشور جهان مورد سرزنش قرار داد.

سناتور جمهوری خواه نقش عربستان سعودی در خاورمیانه را ویرانه توصیف و عنوان کرد، ریاض برای گسترش و صادر کردن اسلام وهابیت و افراط گرایی به دورترین نقاط جهان از پاکستان و هند گرفته تا اندونزی بیش از یک‌صد میلیارد دلار هزینه کرده است.

رند پال در ادامه گفت، اگر از من سؤال کنید که بدترین کشور برای گسترش روحیه ترور در جهان کیست؟ من بلاشک انگشت خود را به سمت عربستان خواهم آورد.

نماینده سنای آمریکا از اقدامات این کشور برای عدم سوخت رسانی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی در جنگ یمن حمایت کرد و همچنین خواستار متوقف شدن فروش تسلیحات نظامی آمریکا به ریاض شد.

به گزارش واشنگتن پست، دولت ترامپ در حال بررسی امکان متوقف کردن سوخت رسانی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی در جنگ یمن است.
این اقدام در پی افزایش انتقادها از جنگ عربستان در یمن صورت می‌گیرد.

پیش از این قانون‌گذاران از هر دو حزب جمهوری خواه و دمکرات خواستار توقف سوخت رسانی به جنگنده‌های سعودی و تعلیق فروش تسلیحات به عربستان شده بودند.

منتقدان حمایت آمریکا از جنگ یمن در کنگره این کشور، به‌ویژه دمکرات‌ها که به‌تازگی اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورده‌اند، مدت‌ها است از نقش آمریکا در این جنگ انتقاد می‌کنند.

«تد لو» نماینده دموکرات در مجلس آمریکا در واکنش به این خبر گفته است: «من سه سال است برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنم. ما نباید از جنایات جنگی ائتلاف عربستان در یمن حمایت کنیم و من منتظر روزی هستم که در کنگره سال آینده با اکثریت دموکرات بتوانم درباره نقش آمریکا در یمن تحقیق کنم.»

«برنی سندرز» سناتور ایالت «ورمونت» هم در حساب توییتری خود، ضمن انتشار مجدد گزارش واشنگتن پست، مبنی بر تصمیم دولت ترامپ برای پایان دادن به سوخت رسانی به هواپیماهای ائتلاف سعودی در یمن، نوشت: این گامی مثبت است. مشارکت آمریکا در جنگ یمن فاقد مجوز و غیرقانونی است و باید به‌طور کامل پایان داده شود.

سندرز بابیان اینکه بزودی طرح پایان جنگ در یمن را در سنا مجدداً مطرح خواهم کرد، گفت: مجلس سنا می‌تواند به مشارکت واشنگتن در جنگ یمن به‌عنوان یک قانون و نه صرفاً به‌عنوان امری که در اختیار رئیس جمهور است، پایان دهد.

کد خبر 422789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha