همشهری انلاین: خبرگزاری رویترز گفت: سعود القحطانی مشاور سابق دربار پادشاهی عربستان سعودی علیرغم اعلام دادستانی مبنی بر انجام بازجویی از وی، هنوز پنهانی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

سعود القحطانی مشاور سابق دربار سعودي

 خبرگزاری رویترز اعلام کرد: چهار منبع خبری از منطقه خلیج فارس این هفته اطلاع داده اند سعود القحطانی هنوز آزاد است و پنهانی فعالیت خود را ادامه می دهد این در حالی است که دادستانی رژیم سعودی روز گذشته مدعی شد وی تحت بازجویی و ممنوع الخروج می باشد.

دادستانی عربستان سعودی روز گذشته پنج شنبه با اشاره به نقش سعود القحطانی در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی اعلام کرد: نقش وی نشست با تیم مسئول ترور خاشقچی بود که به همین خاطر ممنوع الخروج شده است و هم اکنون در بازجویی به سر می برد.

سعود القحطانی بازوی راست محمد بن سلمان ولی عهد عربستان که در این حادثه نقش پررنگی داشت از پست خود به عنوان مشاور دربار پادشاهی کنار گذاشته شد.

القحطانی از زمان ملک عبدالله پادشاه فقید عربستان ،فعالیت در دربار شاه را آغازکرد و پله های ترقی را طی کرد تا رازنگه دار بخش تحت مدیریت بن سلمان شد.

منابع مرتبط با دربار پادشاهی عربستان افزودند: وی به نیابت از ولی عهد سخن می گفت و مستقیما برای مقامات بلند پایه از جمله مسئولان نهادهای امنیتی دستوراتی صادر می کرد.

القحطانی بر اساس مسئولیتی که برای مقابله با نفوذ قطر در شبکه های اجتماعی داشت، از توییتر برای پاسخ به انتقادهایی که عموما به عربستان و به ویژه محمد بن سلمان می شد و هم چنین حمله به منتقدین استفاده می کرد .

وی مدیریت گروهی از سردبیران روزنامه های داخلی را برای اداره واتساپ و دیکته کردن خط مشی درباره پادشاهی برعهده داشت.

بر اساس اعلام برخی منابع نزدیک به خاشقچی و دولت، القحطانی یک سال پس از مسافرت خاشقچی به واشنگتن در صدد جلب نظر این خبرنگار برای بازگشت به کشور بود زیرا نگران اقدامات انتقام جویانه احتمالی بود که به دلیل عقایدش امکان داشت در معرض آن قرار بگیرد.

این مسئول بلند پایه سعودی گفت القحطانی به 'ماهر مطرب ' یکی از زیردستان خود گفته بود در صدد مذاکره برای بازگرداندن خاشقچی به عربستان است .

این مسئول هم چنین بدون اشاره به جزئیات از اطلاعات مربوط به مذاکرات پیشین خود به خاشقچی خبر داد.

خاشقچی 59 ساله، سردبیر پیشین روزنامه سعودی «الوطن» و نشریه واشنگتن پست، دوم اکتبر گذشته (10 مهرماه) برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد اما هرگز از آن خارج نشد.

نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.

حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.

همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی رد شد.

کد خبر 422769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    0 0
    مطمئنم این کار ترور خاشقچی توسط خود آمریکا برنامه ریزی شده بود حالا شاید با وعده وعید یکی از شاهزاده ها که اسم بن سلمان رو خراب کنن و از قدرت برکنارش کنن منافعی که آمریکا تو عربستان داره خیلی زیاده و این بن سلمان با اصلاحاتی که می زد به منافع آمریکاییها لطمه میزد آمریکا باید سرش تو آخور عرب ها باشه و بتونه اونارو بدوشه