همشهری آنلاین: پس از گذشت بیش از چهار دهه از پایان حکومت خمرهای سرخ در کامبوج، دو تن از مقامات ارشد این گروه از سوی یک دادگاه مورد حمایت سازمان ملل به اتهام نسل‌کشی مجرم شناخته شدند.

محكوميت محكوميت دو مقام ارشد خمرهای سرخ

به گزارش یورنیوز، دادگاه «ویژه کامبوج» اعلام کرد که خیو سامفان، رئیس جمهوری سابق جمهوری دموکراتیک کامبوج و نون چه‌آ مشهور به «برادر شماره دو»، مشاور پل پوت و ایدئولوگ ارشد در دوران خمرهای سرخ به اتهام نسل‌کشی مسلمانان «چام» و همچنین کشتار در ویتنام و جنایت علیه بشریت مجرم شناخته شده و به حبس ابد محکوم شدند.

داگاه موسوم به دادگاه خمرهای سرخ یا «شعبه ویژه کامبوج» (ECCC) دادگاهی ملی در کامبوج است که در سال ۱۹۹۷ با همکاری سازمان ملل متحد با هدف محاکمه سران «خمرهای سرخ» با اتهام نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در این کشور تاسیس شد.

مردم چام، قومی در آسیای جنوب شرقی هستند که اکثرا در کامبوج و ویتنام زندگی می‌کنند. در دهه ۶۰ میلادی جنبش‌های متعددی در ویتنام برای استقلال ایالت چام شکل گرفت.

حکومت خمرهای سرخ با ایدئولوژی مائویستی در سال ۱۹۷۵ با رهبری پل پوت مشهور به برادر شماره یک با کودتا علیه پادشاه در کامبوج به قدرت رسید. در مدت ۴ سال حکومت این گروه بر کامبوج دو میلیون نفر در «کشتزارهای مرگ» این حکومت کشته شدند.

کد خبر 422756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha