همشهری آنلاین: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی که قصد دارند با سازوکار ویژه اتحادیه اروپا با ایران تعامل کنند را تهدید کرد.

برایان هوک

تسنیم به نقل از یورونیوز نوشت: بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی که بر اساس سازوکار ویژه اتحادیه اروپا با ایران وارد معامله و داد و ستد می‌شوند از گزند مجازات‌های اقتصادی واشنگتن در امان نخواهند بود.

این هشداری است که نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه در واکنش به فشار قدرت‌های بزرگ اقتصادی اروپا به کشورهای کوچک‌تر برای میزبانی کانال مالی اتحادیه اروپا جهت اجرای این سازوکار ویژه مطرح کرده است.

برایان هوک در این خصوص گفته است: «جای تعجب ندارد که اتحادیه اروپا برای اجرای آن چه سازوکار ویژه یا "اس‌وی‌پی" نامیده می‌شود و رفع نگرانی شرکت‌ها جهت معامله با ایران تلاش کند. ما نیز می‌گوییم که میزبان کانال اجرایی این سازوکار با مجازات آمریکا مواجه خواهد شد.»

این هشدار در حالی مطرح می‌شود که هیچ یک از کشورهای اروپایی تاکنون حاضر به پذیرفتن خطر میزبانی کانال مالی اتحادیه اروپا برای تسهیل مراودات بانکی و تجاری با ایران نشده‌اند.

اتریش آخرین کشوری بود که پیشنهاد میزبانی این کانال مالی را رد کرد. بر اساس آخرین گزارش‌ها کشورهای بزرگ اروپایی در حال حاضر کشور کوچک لوکزامبورگ را تشویق به پذیرفتن این پیشنهاد کرده‌اند.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در ادامه با خطاب قرار دادن بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ اروپایی تاکید کرده است که کشورش مصمم به اجرای شدیدترین تحریم‌ها و مجازات‌ها ضد ایران است و کمپانی‌های بزرگ اروپایی بی شک همواره بازار آمریکا را به بازار ایران ترجیح خواهند داد.

سازوکار ویژه اتحادیه اروپا برای مبادله مالی و داد و ستد با ایران در واقع تشکیل یک نهاد تسویه مالی برای دور زدن تحریم‌های بانکی آمریکاست به نحوی که تهران در ازای فروش نفت قادر خواهد بود بدون انتقال ارز اقدام به خرید کالا از اروپا کند.

بروکسل که برای نجات برجام این سازوکار ویژه مالی را پیشنهاد کرده پیشتر از اجرایی شدن آن در ماه جاری میلادی خبر داده بود.

کد خبر 422743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha