همشهری آنلاین - فتانه انفرادی: مسئولان و کارشناسان بهداشتی ایران می‌گویند: پنج میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند و حدود پنج میلیون نفر نیز در آستانه مبتلا شدن به این بیماری قرار دارند.

دكتر احمد رضا درستي

  به گزارش همشهری آنلاین، وزیر بهداشت هم بارها نسبت به روند رو به افزایش دیابت در بین ایرانی‌ها هشدار داده و اعلام کرده است که ۱۵  درصد هزینه‌های حوزه سلامت مربوط به دیابت است.  بنابراین، به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی جدی و مستمر برای پیشگیری و کنترل  دیابت، باتوجه به میزان شیوع و بار مالی که برای این بیماری به همراه دارد، ضروری است. خانواده های ایرانی نیازمند آموزش درباره چگونگی پیشگیری از ابتلا به دیابت هستند و این مهم جز با همراهی دولت و رسانه‌ها میسر نمی‌شود.

همشهری آنلاین با دکتر احمد رضا درستی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه در این زمینه گفت‌وگو کرده است.

این متخصص تغذیه می‌گوید: با توجه به روند رو به رشد دیابت در ایران برای پیشگیری از ابتلا به دیابت، مردم نسبت به تغذیه خود حساسیت بیشتری داشته باشند. توجه به تغذیه سالم و برخورداری از سبک تغذیه مناسب، نقش اساسی و موثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر به ویژه دیابت دارد و علاوه بر این می‌تواند دیابت را به‌خوبی مدیریت و کنترل کنند.

 به گفته این متخصص تغذیه، بسیاری از افرادی که پیش‌دیابت هستند،  با توجه به نکات تغذیه ای برای پیشگیری از دیابت توانسته‌اند به وضعیت مناسب برگردند و قند خون خود را کنترل کنند.

*توصیه‌های دکتر احمد رضا درستی را بخوانید.

برای پیشگیری از ابتلا به دیابت و همچنین کنترل و مدیریت دیابت برای افراد مبتلا به دیابت،  رعایت نکات تغذیه ای زیر ضروری است.

  • سبزی و میوه

* سبزی‌ها و میوه‌ها را در رژیم و سبد غذایی خود لحاظ کنید. میوه‌ها و سبزی‌ها را خوب بشویید و تا حد امکان میوه‌ها را با پوست بخورید. افراد دیابتی تصور نکنند که به هر مقدار می‌توانند میوه مصرف کنند. قند میوه‌ها هم شیرین و هم چربی‌ساز است که هر دو برای دیابتی‌ها مضر است.

 * دیابتی‌ها با توجه به میزان قند خون‌شان باید با نظر پزشک معالج خود میوه مصرف کنند  اما در هرحال توصیه به سه واحد میوه است. هر یک واحد میوه به اندازه سایز یک فنجان است. میوه‌های شیرین هم فقط دو یا سه بار در هفته.

  • غلات

به غلات در رژیم غذایی اهمیت ویژه دهید.  درباره نان توصیه مهم این است که از مصرف نان‌هایی که با آرد سفید تهیه شده اند خودداری کنید.

 * آرد سفید به دلیل آنکه خوب تخمیر نمی‌شود، هم سبب افزایش قند خون و هم چربی می‌شود که این هر دو مشکلات جدی برای بدن انسان به وجود می‌آورد. چاقی، دیابت نوع دو، افزایش چربی خون، بیماری‌های قلبی، همه از عوارض مصرف آرد سفید است.

* عوارض آرد سفید

آرد سفید به دلیل جدا شدن جوانه و سبوس تقریبا فیبر ندارد و این درحالی است که فیبر برای سلامت دستگاه گوارش و  پیشگیری از سرطان مفید است. آرد سفید، آنتی‌اکسیدان،  اسید فولیک، ویتامین E و سلنیوم هم ندارد.

* افزایش اشتها

یکی دیگر از عوارض آرد سفید، برطرف نشدن گرسنگی و گرسنگی همیشگی است. تمایل بیشتر به خوردن غذا در نتیجه اشتهای کاذب و کمبود انرژی که بعد از خوردن محصولات تولید شده با آرد سفید دارید، منجر به خوردن بیشتر و در نتیجه چاقی می‌شود.

  • گوشت قرمز زیاد مصرف نکنید

* از مصرف زیاد گوشت قرمز پرهیز کنید و مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانید.

* جز کودکان درحال رشد که باید هفته ای دو بار گوشت قرمز بخورند،  توصیه این است که مردم مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانند و ترجیحا هفته ای یک بارگوشت قرمز مصرف کنند. از غذاهای دریایی هم  بیشتر استفاده کنید.

  • توصیه به مصرف حبوبات و لبنیات

* حبوبات و لبنیات را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

* متاسفانه خانواده‌های ایرانی به مقداری که باید حبوبات مصرف نمی‌کنند و این درحالی است که حبوبات، فیبر،  ویتامین B و  مواد معدنی  از قبیل منیزیم، پتاسیم و فسفر دارد که همه برای سلامت مفید است.

  • لبنیات

 * لبنیات کم‌چرب و یا بدون چربی را در رژیم غذایی جا دهید.

* فعالیت ورزشی مناسب داشته باشید. ورزش کنید. افرادی که قند خون دارند، روزی یکساعت یا دو نیم ساعت پیاده روی را فراموش نکنند.

  • غذای چرب نخورید

* مردم و به ویژه مبتلایان به دیابت بدانند که مصرف غذاهای چرب بیش از مصرف غذاهای شیرین و مواد قندی برای دیابت خطرناک است. مصرف غذاهای چرب سبب می‌شود که چربی بدن افزایش یابد و افزایش میزان چربی بدن، چاقی و افزایش قند خون را به همراه دارد.

  •  قند و شیرینی

* سعی کنید تا حد امکان در مصرف قند و شیرینی و خوراکی‌های شیرین تعادل را رعایت کنید و در صورتی که دیابت دارید برای نوشیدن چای به جای قند از توت خشک، کشمش و خرمای خشک استفاده کنید اما نه به مقدار زیاد.

  • برنج قهوه ای

مردم و به ویژه دیابتی‌ها، برنج قهوه ای را در سبد غذایی خود قرار دهند. البته این امر مستلزم این است که برنج قهوه ای با قیمت ارزان در بازار باشد.

  • دیابت و  چربی خون

در مبتلایان به دیابت، اختلالات چربی خون بیشتر از افراد عادی دیده می‌شود. به همین دلیل به همه دیابتی‌ها توصیه می‌کنیم مراقب چربی خون خود باشند. دیابت، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ‌عروقی و سکته را افزایش می‌دهد. چربی خون را کنترل کنید.

کد خبر 422702

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha