فرزانه آیینی-خبرنگار: حرف‌های صریح و بی‌پرده اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه در مورد وجود پولشویی در کشور به کام منتقدانش و البته مخالفان تصویب FATF خوش نیامده است

ظريف

این اظهازات به محور مجادله جدید موافقان و مخالفان پیوستن ایران به گروه وی‌ژه اقدام مالی در بهارستان بدل شده است. کمتر از یک روز بعد از انعکاس سخنان وزیر امور خارجه در مورد واقعیت داشتن پولشویی در کشور و اعتراف تلخ او به اینکه برخی‌ها از پولشویی در کشور منفعت می‌برند و به همین دلیل هم هست که فضاسازی‌هایی علیه مصوبه ضدپولشویی می‌شود چرا که منافع اقتصادی افراد خاص را به خطر می‌اندازد، موج جدیدی از هجمه‌ها علیه سکاندار دیپلماسی کشور ایجاد شد؛ هجمه‌هایی که از سوی پرچمداران مخالفت با پیوستن ایران به FATF هدایت می‌شد.

وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگویی که با خبرآنلاین داشته با بیان اینکه کدهای زیادی درباره میزان پولشویی در کشور وجود دارد، گفته بود: جایی که هزاران‌میلیارد پولشویی انجام می‌دهد حتما اینقدر توان مالی دارد که ده‌ها میلیارد هم هزینه تبلیغات علیه پیوستن ایران به FATF بدهد و فضا در کشور ایجاد کند. اشاره ظریف به موج حملاتی بود که در ماه‌های اخیر علیه تصویب لوایح چهارگانه دولت در مجلس به راه افتاده بود. ؛ ‌حملاتی که در قالب پیامک‌های تهدیدآمیز، طومارنویسی یا سخنرانی‌های تند از تریبون نمازجمعه شکل گرفته است.

ظریف در این گفت‌وگو تأکید کرده که هیچ دستگاهی را متهم به پولشویی نمی‌کند اما وزارت خارجه‌ای که مجموعه بودجه دلاری و ریالی و حقوق کارمندان آن ۱۱۰میلیارد و کمتر از بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی است که با بعضی ارگان‌های قدرتمند ارتباط دارند نمی‌تواند با حامیان مالی جبهه مخالف FATF مقابله کند. او گفته است کسانی هستند که یک قلم معامله برای آنها ۳۰هزار میلیارد منافع جابه‌جا می‌کند و همان‌ها معادل کل بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضاسازی علیه پیوستن ایران  به FATF می‌کنند.

 اعلام و ابراز مخالفت با پیوستن ایران به FATF در ۳ماه اخیر در طومارنویسی‌ها و راهپیمایی‌های طیف‌های تندروی جناح راست، برخی اصولگرایان حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام و اعضای شورای نگهبان و جمعی از نمایندگان وابسته به جناح راست در مجلس شورای اسلامی به‌شدت عیان شده است. دراین میان اما مجلس شورای اسلامی میدان اصلی اعلام نظر در این‌باره بوده است.

بروز و ظهور جدی مخالفت‌ها علیه FATF و آخرین بازمانده‌اش یعنی CFT در زمین بهارستان و درگیرشدن نمایندگان مجلس در دو سمت میدان موافقت و مخالفت معاهده بین‌المللی سبب شده است که حالا بازهم بهارستانی‌ها میداندار اصلی مجادله بر سر پولشویی و سخنان ظریف درباره این واقعیت در کشور باشند.
بعد از اظهارات ظریف درباره واقعیت پولشویی، پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی در توییتی درباره پولشویی در کشور نوشت: «حداقل گردش مالی ماهانه برخی فعالیت‌های دالتون‌های وطنی در ایران:

 قاچاق سوخت، ٢٠ هزارمیلیارد تومان، قاچاق موادمخدر ٥هزارمیلیارد تومان، قاچاق کالا ١٠هزارمیلیارد تومان، اقتصاد زیرزمینی١٠‌هزارمیلیارد تومان و...»
او نوشت: با اجرایی شدن FATF و نظام جامع مالیاتی این پول‌ها را چگونه باید جابه‌جا کنند!؟

در همین راستا از صبح دیروز نمایندگان موافق و مخالف پیوستن به FATF در حمایت و رد سخنان وزیر امور خارجه در مورد پولشویی از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مقابل هم صف‌آرایی کردند.

محمدجواد کریمی‌قدوسی، احمدعلیرضا بیگی، علی‌اکبر کریمی، احمد امیرآبادی و... ازجمله نمایندگانی هستند که علیه سخنان وزیر امور خارجه اعلام موضع کرده‌اند و او را آماج نقدهای تندشان قرار داده‌اند، «مواضع خصمانه» و «گفتار ضدانقلابی» عباراتی است که مخالفان ظریف با تأکید بر آن نسبت به او اعلام موضع کرده‌اند. آنها با یک اصطلاح به استقبال ظریف رفتند و مدعی شدند ظریف در زمین دشمن بازی می‌کند.

  • ادعای استعفای ظریف

محمدجواد کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که بارها ادعاهایش درباره دستگاه دیپلماسی تکذیب شده این بار هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ادعای استعفای ظریف از وزارت خارجه را طرح کرده است. البته برخلاف دفعات قبل که از منابع موثق نقل قول می‌کرد و تکذیبیه می‌گرفت این بار گفته که خبرش نیمه‌موثق است. او گفت که تحلیل‌ ما آن است که محمدجواد ظریف دیر یا زود به مرز تقدیم استعفایش به دولت و رئیس‌جمهور خواهد رسید. وی گفت: مجبوریم در شرایط فعلی و با سرعت زیاد با امضای قابل توجهی طرح استیضاح ظریف را در مجلس آماده کنیم.

این نماینده مردم مشهد مدعی شد: ظریف منشا بسیاری از گرفتاری‌های فعلی کشورمان است.

احمد علیرضا بیگی، نماینده تبریز هم به فارس گفت: «آقای ظریف متوجه نیست که اینگونه اظهاراتش به آبروی ملی لطمه می‌زند و منتقدین خود را در داخل آدم‌هایی که مرتکب پولشویی و فساد مالی شده‌اند مورد خطاب قرار می‌دهد که حتما باید از این نوع ادبیاتش استغفار کند. افرادی که در راه استقلال این کشور جانفشانی‌های زیادی کرده‌اند، امروز توسط آقای ظریف مورد اتهامات مالی قرار می‌گیرند.»

  •  چه کسانی در زمین دشمن بازی کرده‌اند؟

در مقابل هجمه مخالفان به ظریف، موافقان FATF در بهارستان درصدد دفاع از وزیر امور خارجه بر آمده‌اند و ابراز نگرانی مخالفان FATF  از مقابله با پولشویی را نگران‌کننده می‌دانند. همچنان علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «عده‌ای که با اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و افزایش مجازات‌ها مخالفند واقعیات تلخ در سخنان ظریف نیز به قبایشان برمی‌خورد و در مقابل فحاشی پیشه می‌کنند. مبارزه با پولشویی از دیروز هم لازم بود و امروز اجرای بدون تبعیضش، یک ضرورت حتمی است.»

غلامرضا حیدری، نماینده تهران نیز به ایرنا گفت: آنچه برای ما سوءتفاهم ایجاد می‌کند این است که می‌تواند پشت صحنه این قضایا قابل تامل باشد، عده‌ای سفارت انگلیس و عربستان را به آتش می‌کشانند تا رابطه ما را با دنیا خراب کنند، در مجلس خلاف آیین‌نامه مجلس برجام را به آتش می‌کشند و علیه پیوستن ما به کنوانسیون‌های بین‌المللی بنر می‌زنند. مجتبی ذوالنور دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و مخالف پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی است که تیرماه امسال خوراک حمله لفظی به ایران را برای ترامپ فراهم کرد.

او در ادعایی کذب گفته بود: وقتی آقای اوباما در جریان بحث برجام تصمیم گرفت به آقایان (اعضای دولت و نزدیکان به آن) حال بدهد به ۲۵۰۰نفر از ایرانیان تابعیت اعطا کرد و برخی آقایان و مسئولان با یکدیگر مسابقه گذاشتند که فرزندان‌شان جزو این ۲۵۰۰نفر باشند.

شبکه خبری فاکس‌نیوز که جزو معدود رسانه‌های حامی ترامپ است به بازنشر این سخنان پرداخت و در گزارشی به نقل از ذوالنور مدعی شد در جریان مذاکرات هسته‌ای برجام، آمریکا به ۲۵۰۰نفر از ایرانیان ازجمله خانواده مقامات ایرانی امتیاز شهروندی آمریکا را اعطا کرده است. خبری که باعث شد ترامپ آن را توییت کند و به برجام و توافق هسته‌ای خرده بگیرد.

پیش‌تر محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام نیز گفته بود: مخالفان این نکته را درک نمی‌کنند که تصویب نشدن CFT (یکی از ۴لایحه مرتبط با FATF) خدایی نکرده ممکن است مقدمات سقوط جمهوری اسلامی را فراهم کند زیرا فشار اقتصادی وحشتناکی به مردم وارد می‌شود که به هیچ عنوان قابل مقایسه با دوران جنگ نیست. او گفته بود: اگر ما به این کنوانسیون ملحق نشویم در واقع هدیه بزرگی به ترامپ داده‌ایم زیرا ترامپ به‌طور جدی به‌دنبال تحریم ایران و البته گسترش دامنه تحریم‌هاست.

 دیروز حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور در واکنش به حملات به ظریف نوشت: به اصولگرایان قدیم و جدید پیشنهاد می‌کنم تلاش نکنند عجولانه به سخنان دکتر ظریف واکنش نشان دهند. کمی صبر کنید؛ ضمیر مرجعش را خواهید یافت.

محمود صادقی نماینده مردم تهران دیروز در صفحه توئیتر خود نوشت: بنابر گزارش مرکز مبارزه با پولشویی از اردیبهشت ۱۳۹۱ تا پایان خرداد ۱۳۹۷ حدود ۱۴هزار میلیارد تومان پولشویی برای فرار مالیاتی در کشور شناسایی و در قالب ۱۴۵ پرونده تعیین تکلیف شده است.

  •  داستان بی‌سرانجام پول‌های کثیف

سخنان ظریف در مورد وجود پولشویی در کشور به‌عنوان یک واقعیت تلخ در حالی آماج حمله منتقدانش قرار گرفته که پیش‌تر نیز عبدالرضا رحمانی‌فضلی در اسفندماه سال ۹۳در گفت‌وگو با تسنیم تلویحا به این معضل با عنوان «پول‌های کثیف» اشاره کرده بود، او گفته بود: بی‌شک بخشی از پول کثیف قاچاق موادمخدر در حوزه سیاست، انتخابات و انتقال قدرت سیاسی در کشور وارد می‌شود.

به‌عنوان‌مثال فردی که به‌عنوان کاندیدای شورای شهر وارد این عرصه شده بود، برای جریان انتخاباتی خود ۲ میلیارد تومان هزینه کرده و مدعی است دوستان و رفقایش این هزینه‌ها را متقبل شده‌اند ولی سؤال اینجاست که دوستان و رفقای وی چه نذری داشته‌اند که این پول را برای انتخابات این فرد هزینه کردند... برای پاک ‌نگه‌داشتن قدرت از این آلودگی باید تلاش کرد تا پول‌های کثیف قاچاق موادمخدر وارد حوزه سیاست و قدرت نشوند.

این سخنان وزیر کشور به‌شدت از سوی جمعی در مجلس مورد نکوهش قرار گرفت، هرچند تا پیش از طرح سؤال بهارستان از او، رحمانی فضلی  بر داشتن اسناد و مدارک درمورد ادعایش تأکید می‌کرد اما جو آنچنان علیه او پیش رفت که او تهدید به استیضاح شد و درنهایت موضع قبلی‌اش را اصلاح کرد.

هرچند به رغم تنهابودن رحمانی فضلی در حملات مجلس نهمی‌ها،   ظریف امروز از سوی فراکسیون امید و جمعی از مستقلین بهارستان حمایت می‌شود، حال باید دید در این مناقشه جدید کدام طیف میداندار می‌شوند و آیا ظریف مجبور به اصلاح موضعش می‌شود. و در نهایت این مجادله جدید چه تأثیری بر روند تصویب CFT در مجلس و سرگردانی بین شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد داشت؟

کد خبر 422680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha