همشهری آنلاین: حزب حاکم هند با وجود انتقادهای تند جامعه مدنی نام اسلامی شماری از شهرهای هند را به نام‌های هندو تغییر داد.

پرچم هند

به گزارش یورونیوز، هفته گذشته یوگی آدیتیاتات، وزیر اول ایالت شمالی اوترا پرادش اعلام کرد نام شهر الله‌آباد به پریگراج و نام فیض‌آباد به آیودهیا تغییر کرده است.

آقای آدیتیاتات، راهب و سیاستمدار هندو و همچنین حزب بهاراتیا جاناتا، می‌گویند نام‌هایی که بر این شهرها گذاشته شده، نام‌های باستانی آن‌ها است؛ نام‌هایی که قرن‌ها پیش از ورود مسلمانان به هند، برای مردم شبه قاره شناخته شده بوده است.

مساله وقتی در جامعه چند ملیتی هند نگران کننده می‌شود که بدانیم این تصمیم، تنها به ایالت اوترا پرادش محدود نبوده و دولت‌های محلی تحت سیطره حزب بهاراتیا جاناتا در دیگر نقاط این کشور هم رویه مشابه تغییر نام شهرها، خیابان‌ها و فرودگاه‌ها را در پیش گرفته‌اند. برای مثال در ایالت غربی گجرات، دولت محلی درصدد تغییر نام احمدآباد به کارناواتی است. از سوی دیگر در ایالت بیهار (بهار) هم احزاب ملی‌گرای حاکم پیشنهاد تغییر نام شهر بختیارپور را مطرح کرده‌اند.

منتقدان این رویکرد حزب حاکم هند و شخص نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور با یادآوری خشونت‌ها میان مسلمانان و هندوهای افراطی در دهه ۹۰ بر سر تخریب مسجد بابری، می‌گویند تغییر نام‌های دوران حاکمیت اسلام در هند، می‌تواند علاوه بر خدشه دار کردن چهره بی‌طرف دولت هند، آتش تنش میان میلیون‌ها شهروند این کشور را بار دیگر شعله ور سازد.

کد خبر 422658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الف IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
    0 0
    ما که کشور فارسی زبان هستیم حکاممان همه اسامی فارسی را به عربی تبدیل کردن .دولت هند که هندوست چه خرده ای میتوان بر آن گرفت.