همشهری آنلاین: صدراعظم آلمان در سخنرانی خود در پارلمان اروپا از ایده‌ رئیس جمهوری فرانسه حمایت کرد و خواستار تشکیل "یک ارتش واقعی اروپایی" شد.

آنگلا مركل صدراعظم آلمان

به گزارش دویچه وله، صدراعظم آلمان در پارلمان اروپا از ایده‌ ایجاد یک ارتش اروپایی حمایت کرد. دونالد ترامپ با چنین اقدامی به‌شدت مخالف است. مرکل همچنین از اروپائیان خواست، شمار بیشتری پناهجو بپذیرند.  

 آنگلا مرکل روز سه‌شنبه، ۲۲ آبان (۱۳ نوامبر) ضمن تاکید بر اینکه چنین ارتشی با ناتو مغایرتی نخواهد داشت اظهار داشت که اگر اروپا یک ارتش واحد و سیستم‌ تسلیحاتی واحدی داشته باشد می‌تواند با قدرت بیشتری در ناتو حضور یابد.

به اعتقاد رئیس دولت آلمان، یک ارتش مشترک اروپایی باعث خواهد شد که جنگ تازه‌ای در اروپا درنگیرد.

پیش از مرکل، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با اشاره به خطرهای فزاینده خواستار چنین ارتشی شده بود. او در این راستا به خطر از جانب روسیه، حمله‌ها و نفوذ سایبری، دخالت خارجی در روند انتخاباتی و تصمیم رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای خروج از پیمان موشکی ۱۹۸۷ با روسیه اشاره کرده بود.

دونالد ترامپ در یک پیام توئیتری به امانوئل مکرون تاخت و ایده‌ی تشکیل ارتش اروپایی را "بسیار توهین‌آمیز" خواند. به اعتقاد ترامپ، اگر آمریکا نبود امروز "فرانسوی‌ها آلمانی صحبت می‌کردند".

در مقابل، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اظهار داشت، "خیلی طبیعی است" که اتحادیه اروپا به عنوان یک بلوک اقتصادی قدرتمند ارتش واحدی داشته باشد.

  • شورای امنیت ملی و پناهجویان

آنگلا مرکل در سخنرانی خود در پارلمان اروپا بار دیگر خواستار ایجاد "هر چه زودتر" شورای عالی امنیت اروپا شد، زیرا به گفته‌ی او، اروپا دیگر نمی‌تواند روی "پشتیبانی دیگران" حساب کند.

مرکل اظهار داشت که یکی از مهم‌ترین وظایف این شورا، تصمیم‌گیری به‌موقع در شرایط استثنایی خواهد بود.

صدراعظم آلمان همچنین به اهمیت همبستگی میان اعضای اتحادیه اروپا پرداخت و در این راستا به سیاست پناهجویی کشورهای عضو اتحادیه نیز اشاره کرد. او گفت، کشورهای عضو باید سیاست‌های پناهندگی خود را بیش از پیش هماهنگ کنند.

مرکل در میان کف‌زدن‌های پیاپی نمایندگان دموکرات و اعتراض راست‌گرایان پوپولیست تاکید کرد که همسایگان سوریه بین شش تا هفت میلیون پناهجو را در خود جا داده‌اند ولی اتحادیه اروپا با ۵۰۰ میلیون جمعیت "حداکثر" یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پناهجو پذیرفته‌ است.

کد خبر 422649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha