همشهری آنلاین: اسکلت پنج هزار و ۵۰۰ ساله که در جریان کاوشهای باستانشناسی محوطه تاریخی تپه برج نیشابور کشف شد در موزه باستانشناسی این شهر به نمایش عمومی گذاشته شده است.

اسكلت 5هزار و پانصد ساله

به گزارش خبرگزاری ایرنا محمدرضا پهلوان  تپه برج را یکی از مهمترین محوطه های تاریخی دوران پیش از تاریخ در نیشابور توصیف و بیان کرد: بر اساس کاوش‌ها و گمانه زنی‌های باستانشناسی و جمع آوری سفالینه‌های تاریخی در این محوطه آثاری از هزاره چهارم پیش لز میلاد تا دوره اشکانی به دست آمده است.  

وی افزود: سال ۱۳۸۳ در جریان گمانه زنیهای باستانشناسی در این محوطه تاریخی در عمق سه و نیم متری یک اسکلت پیدا شد که به حالت چمباتمه دفن شده بود. اسکلت دارای پوشش گل اخری است و در قسمت کمر آن دو نگین فیروزه وجود دارد.  

رئیس گروه موزه های خراسان رضوی ادامه داد: آزمایشها و بررسیهای علمی به عمل آمده قدمت این اسکلت را به حداقل پنج هزار و ۵۰۰ سال پیش بر می گردد.  
'گل اخری' که به آن خاک رنگی هم می گویند گلی محتوی درجات مختلفی از مقدار و رنگ اکسید آهن است که بطور طبیعی یافت می شود. کاربرد این ماده طبیعی برای بشر به تاریخ اعصار دور بر می گردد که برای رنگ گل کوزه گری از آن استفاده می شد.  

موزه باستان شناسی نیشابور در محل رباط عباسی این شهرستان پس از بازگشایی مجدد امسال همه روزه پذیرای علاقه مندان است.  نیشابور در فاصله ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد ماقع است

کد خبر 422624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha