چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بارش باران در بالا و پایین‌دست مازندران به دلیل ایجاد روان‌آب و جاری شدن به دریا مشکل ذخیره‌سازی آب را برطرف نمی‌کند.

d5

به گزارش ایسنا، مدیرکل هواشناسی مازندران بارش برف را مهم‌ترین عامل افزایش ذخیره منابع آبی در این استان دانست.   

محمدرضا رضوی با اشاره به این که وضعیت ذخیره آب‌های زیرزمینی در این استان با توجه به بارش‌های صورت گرفته رو به بهبود است اما نفوذپذیری آب در زمین‌های که کشت برنج انجام می‌شود کم است، گفت: با توجه به این که بیش‌ترین آب مصرفی شهرهای مازندران از آب چاه است و با وجود کم‌کیفیت بودن آنها، مدیران مجبور می‌شوند آب‌های برخی از شهرها را با یکدیگر ادغام کنند تا کیفیت بهتری به دست آید.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال آب مصرفی بابل از چاه‌های آمل تامین می‌شود، این در حالی است که عمق چاه‌ها در حال حاضر به ۱۷۰ تا ۲۰۰ متر رسیده است و با این وجود در این شرایط، آب‌های سطحی چگونه خود را به منابع زیرزمینی برساند که افزایش منابع آب زیرزمینی شکل بهتری به خود بگیرد.

مدیرکل هواشناسی مازندران در پاسخ به این سوال که بر اساس پیش‌بینی انجام شده، چه میزان این بارش‌ها به پر شدن سدهای تامین آب این استان کمک می‌کند، گفت: مازندران نسبت به سایر کشور سدهای بزرگی ندارد که بارش باران تاثیر چشمگیری در ذخیره آب آنها داشته باشد و این بارش‌ها برای پرشدن و ذخیره آب در سدهای کوچک مناسب است.

  • بارش برف، مهم‌ترین عامل افزایش ذخیره منابع آبی

رضوی با اشاره به این که بزرگ‌ترین سدهای مازندران مانند شهید رجایی و البرز که حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب می‌تواند در خود ذخیره کند و می‌تواند در تأمین آب شهرهای استان تاثیر داشته باشد، ادامه داد: بارش‌های فعلی در ذخیره‌سازی آب سدها کمک می‌کند اما چون ذخیره آبی چشمگیر نیست تاثیر زیادی مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان این که بارش برف در ارتفاعات به پر شدن چاه‌های زیرزمینی و ذخیره آب در سدها کمک زیادی می‌کند، گفت: بارش باران در بالا و پایین‌دست به دلیل ایجاد روان آب و جاری شدن به دریا مشکل ذخیره‌سازی آب را حل نمی‌کند و شاید تنها بارش برف در این امر تاثیر چشمگیری داشته باشد.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به پیش‌بینی وضعیت بارش باران در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته گفت: متوسط بارندگی در سال زراعی ۹۷ -۹۶ برابر با ۵۰۴ میلی‌متر بوده که نسبت به دوره آماری نرمال و بلندمدت ‌۲۳ درصد کاهش داشته و در مقایسه با سال زراعی ۹۶ -۹۵ این کاهش حدود ۱۰ درصد بوده است.

  • افزایش ۲۵ درصدی بارش باران نسبت به سال زارعی گذشته در مازندران

رضوی با اشاره به این که زمان سال زراعی یا آبی از اول مهر هر سال آغاز و تا پایان شهریور سال بعد ادامه دارد، گفت: در سال زراعی ۹۸- ۹۷ از ابتدای مهر تا ۲۰ آبان ماه به طور متوسط حدود ۱۸۶میلی‌متر بارش باران به وقوع پیوست که نسبت به دوره بلند مدت، حدود ۴۵ درصد افزایش داشته و این امر نسبت به سال زراعی گذشته حدود ۲۵ درصد نیز بیش‌تر شده است.

وی با بیان این که بارش طی این مدت به لحاظ پراکنش مکانی و زمانی مناسب نبود چرا که در غرب مازندران بارش باران قابل ملاحظه به وقوع پیوست اما در ارتفاعات کمتر و در شرق بارش بسیار محدودی را شاهد بودیم، افزود: به دلیل رگباری بودن بارش‌ها، بیشتر روان‌آب ایجاد شده است و آب کم‌تری ذخیره شد.

  • بارش برف به کاهش دما بستگی دارد

مدیرکل هواشناسی مازندران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان امسال را سال پربرفی دانست یا خیر، گفت: با توجه به ارتباط بارش برف و دما، اگر دما از یک میزان مشخص پایین‌تر باشد بارش‌ها تبدیل به برف می‌شود، در این راستا برای ۲ تا ۳ ماه آینده میانگین دما متمایل به بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود و متوسط بارش‌ها نیز در مازندران بیش از میزان نرمال است.

رضوی افزود: در پیش‌بینی ماه‌های آبان و آذر، انتظار می‌رود بارش‌های باران در حد نرمال و بیش از آن باشد اما میزان بارش برف به طور دقیق قابل پیش‌بینی نیست چرا که در این پیش‌بینی فصلی از لحاظ دمایی و بارش در بازه‌های کوتاه مدت افت و خیزهای دمایی و بارشی نیز وجود دارد.

کد خبر 422619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha