مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اشرفی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران گفت: با تدوین طرح جامع مدیریت ریسک و بحران باید تهران را به سمت یک شهر تاب‌آور در برابر بحران‌ها ببریم.

سكينه اشرفي

به گزارش شهرنوشت، سکینه اشرفی در مراسم اهدا ماشین‌آلات و امکانات شهری به مناطقِ زلزله‌زده کرمانشاه با اشاره سالگرد حادثه غم‌بار زلزله در غرب کشور اظهار کرد: سوانح فی‌نفسه بحران‌زا نیستند بلکه وقتی یک جامعه آسیب‌پذیر در برابر یک سانحه طبیعی قرار می‌گیرد، این سانحه می‌تواند تبدیل به یک بحران شود.

او  ادامه داد: آسیب‌پذیری جامعه هم برآیند مجموع کنش‌های عوامل اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و مدیریتی است که بخش بزرگی از آن بر عهده نهادهای عمومی است.

معاون شهردار تهران در ادامه به وضعیت آسیب‌پذیری پایتخت در برابر بلایای طبیعی پرداخت و گفت: شرایط محیطی و کالبدی، وضعیت جغرافیایی و جمعیت‌پذیری بالای شهر تهران در دو دهه گذشته این شهر را در برابر حوادث طبیعی و انسان‌ساز به‌شدت آسیب‌پذیر کرده است؛ تهران نیز مانند بسیاری از شهرهای کشور، شهری است در انتظار زلزله و مدیریت امروز ماست که می‌تواند زلزله تهران را به یک فاجعه انسانی تبدیل کند یا آن را در یک حادثه طبیعی با آسیب‌های معقول کنترل کند.

اشرفی تأکید کرد: در این‌ بین، شهرداری تهران با توجه به مسئولیت قانونی در مدیریت بحران و به‌واسطه در اختیار داشتن اداره بخش مهمی از کالبد شهر و همچنین مسئولیت و همکاری‌هایش در ساخت‌وساز و نیز توانمندی‌ها و امکاناتش در آموزش شهروندی و اختیاراتش در اداره شهر نقش حیاتی در بردن تهران به سمت شهری تاب‌آور دارد؛ شهری که بتواند یک زلزله را از سر بگذراند، دوباره حیات خود را بازیابد و حتی به بهتر از قبل تبدیل کند.

او به موضوع مدیریت بحران در برنامه سوم توسعه شهر تهران اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران در برنامه سوم توسعه شهر تهران با اختصاص فصلی به موضوع ایمنی، مدیریت ریسک و بحران و پیش‌بینی طرح آمادگی برای حوادث طبیعی که سازمان‌دهی مردم در سطح محلات را در دستور کار قرار می‌دهد و طرح جامع مدیریت ریسک و بحران، مترصد آن است که پویایی، کارآمدی و اثربخشی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را در ابعاد پیشگیری (ارتقا ایمنی و امنیت فردی، اجتماعی و کالبدی)، هشدار سوانح شهری و حوادث طبیعی، مدیریت ریسک اجتماع‌محور و مشارکت پذیر مبتنی بر یکپارچگی نهادی، را با همکاری مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط مدیریت و ارتقاء بخشد.

  • کمک شهردار تهران به زلزله‌زدگان کرمانشاه

معاون شهردار تهران در ادامه به موضوع زلزله کرمانشاه پرداخت و گفت: بعد از وقوع زلزله، علاوه بر مردم که به یاری زلزله‌زدگان شتافتند، رهبر معظم انقلاب نیز در پیامی تأکید کردند مسئولان در همین اولین ساعات با همه همت و توان به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند و در همین راستا، اعضا محترم شورای شهر تهران و شهرداری تهران، با توجه به مسئولیت اجتماعی مدیریت شهری پایتخت ایران، همکاری و کمک‌رسانی و بازدید از مناطق زلزله‌زده را در دستور کار قرار داده و تلاش کردند تا نه‌تنها در حیطه کمک‌های اضطراری پس از وقوع زلزله، که در توانمندسازی شهرداری‌های شهرهای آسیب‌دیده نیز همراهی داشته باشند.

او اضافه کرد: در همین راستا، و با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و اختصاص مبلغی برای این همکاری و کمک‌رسانی، ارسال لوازم و ملزومات از قبیل پتو، آب‌معدنی، کنسرو، نان، خرما و غیره در روزهای ابتدایی وقوع زلزله، اعزام نیروی خدمات شهری و اجاره ماشین‌آلات جهت جمع‌آوری نخاله و زباله و خرید 32 دستگاه ماشین‌آلات خدمات شهری شامل کامیون بنز و کامیونت هیوندا انجام شد.

اشرفی با اشاره به این‌که امروز متأسفانه کرمانشاه هنوز با صدمات پس از زلزله دست‌به‌گریبان است، تصریح کرد: به‌عنوان کشوری که مدام در معرض بلایای طبیعی است و با مردمی که نشان داده‌اند همواره برای کمک به آسیب‌دیدگان آمادگی خود را نشان داده‌اند  ما هنوز به آن مرحله از آمادگی و ورزیدگی نرسیده‌ایم که این صدمات را سریع و بی تلف کردن منابع و زمان جبران کنیم.

او تأکید کرد: نکته‌ای که باید همه ما در مورد تهران بسیار بیشتر از قبل مدنظر داشته باشیم هم این است که زلزله ما را بارها خبر کرده است.

کد خبر 422603

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha