سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن اعلام کرده کره شمالی دست کم ۱۳ پایگاه مخفی در اختیار دارد که در ‌آن‌ها موشک‌های اتمی و قابل جابجایی نگه‌داری می‌شود.

موشك

به گزارش دویچه وله، یک اندیشکده ‌آمریکایی می‌گوید، طبق تصاویر ماهواره‌ای و گفت‌وگو با برخی مقام‌ها توانسته است دست کم ۱۳ پایگاه موشکی مخفیانه کره شمالی را مکان‌یابی کند. به گفته این اندیشکده، ممکن است تعداد این پایگاه‌ها به ۲۰ نیز برسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس گزارش منتشرشده این اندیشکده در روز دوشنبه ۲۱ آبان (۱۲ نوامبر)، ممکن است حتی تعداد مراکز موشکی که پیونگ‌یانگ تا کنون سعی در مخفی نگه داشتن آن‌ داشته به ۲۰ نیز برسد.

ویکتور چا، رئیس برنامه کره شمالی در این اندیشکده آمریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفته است: «به نظر نمی‌رسد که این مراکز مسدود شده باشند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از نشست خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سنگاپور در ماه ژوئن بسیار خرسند است و آن را آغازی برای "خلع سلاح هسته‌ای کامل" کره شمالی تلقی کرده است. در حقیقت نیز پیونگ‌یانگ بعد از این نشست از آزمایش‌های هسته‌ای صرفنظر کرد و یکی از محوطه‌هایی را که به این آزمایش‌ها اختصاص داده شده بود از بین برد.

با وجود این کارکنان اندیشکده یادشده می‌گویند، بعد از مکان‌یابی دریافته‌اند که در سراسر این کشور پایگاه‌هایی زیرزمینی در قعر دره‌های باریک کوهستانی قرار دارد.  این پایگاه‌ها به نحوی ساخته شده که می‌توان موشک‌ها را از این پایگاه‌ها به سرعت از طریق تونل به پایگاه‌های پرتاب موشک از پیش‌ آماده‌شده انتقال داد.

بر اساس این بررسی، یکی از این پایگاه‌ها در ۱۳۵ کیلومتری شمال غربی سئول، پایتخت کره جنوبی قرار دارد.

کارکنان این اندیشکده یافته‌های خود را با سنجش تصاویر ماهواره‌ای و طی گفت‌وگو با اعضای دولت و مأموران اطلاعاتی جداشده به دست آورده‌اند.  

آمریکا خواستار خلع سلاح کامل هسته‌ای کره شمالی شده و می‌خواهد تا آن زمان تحریم‌های خود را بر جا نگه دارد. پیونگ‌یانگ با ادامه تحریم‌ها مخالفت و تهدید کرده که اگر تحریم‌های اقتصادی واشنگتن ادامه یابد، برنامه اتمی خود را از سر خواهد گرفت.

هفته گذشته قرار بود مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا با مقام‌های بلندپایه کره شمالی دیدار کند که کمی قبل از موعد مقرر این دیدار لغو شد.

کد خبر 422586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha