همشهری آنلاین: ۵۶ نماینده پارلمان اروپا در نامه‌ای به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی خواستار فراخواندن سفیر اروپا در ریاض شدند.

پارلمان اروپا

به گزارش ایرنا، روزنامه «ان آر سی» هلند نوشت : ' ماریا اسخاکه ' نماینده هلندی پارلمان اروپا در وب سایت خود نوشت که او به همراه ۵۵ عضو دیگر پارلمان اروپا در نامه ای به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛ خواستار فراخوانی سفیر اتحادیه اروپا از عربستان سعودی شده اند.

در این نامه؛ قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول، اقدامی ضدحقوق بشر عنوان شده و آمده است : عربستان سعودی در حال اعمال فشار روی دولت ها و سازمان های بین المللی برای سکوت آنها در قبال وضعیت نقض حقوق بشر در این کشور است.

در این نامه پیشنهاد شده است: تا زمانیکه عربستان سعودی بمباران شهروندان در یمن را متوقف نکند و گام های مثبتی در زمینه حقوق بشر برندارد و تحقیق بین المللی و تعقیب قانونی عوامل قتل قاشقچی را نپذیرد، سفیر اتحادیه اروپا به ریاض باز نگردد.

خاشقچی ۵۹ ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت.

وی روز ۲ اکتبر (۱۰ مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.

نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.

حکومت آل سعود پس از ۱۸ روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، ۱۸ نفر از جمله ۱۵ مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.

همه مدارک و شواهد نشان می دهد که ۱۵ مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی رد شد.

کد خبر 422542

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha