همشهری آنلاین: عفو بین الملل روز دوشنبه عالی ترین جایزه این سازمان را که پیش از این به آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم میانمار اهداء شده بود از وی پس گرفت.

آنگ سان سوچی

به گزارش یورونیوز، آنگ سان سوچی در سال ۲۰۰۹ میلادی برنده جایزه «سفیر وجدان» سازمان عفو بین الملل شده بود. این جایزه به افراد و گروههایی اعطاء می شود که از نظر عفو بین الملل به رعایت حقوق بشر کمک کرده اند.

سازمان عفو بین الملل دلیل لغو جایزه آنگ سان سوچی را «بی تفاوتی» او نسبت به سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا از سوی ارتش میانمار عنوان کرده است.

پارلمان کانادا نیز در ماه سپتامبر سال جاری شهروندی افتخاری این کشور را از آنگ سان سوچی پس گرفته بود.

ارتش میانمار در تابستان سال گذشته در عملیاتی دست به سرکوب گسترده اقلیت روهینگیا در استان راخین زد. به دنبال این خشونت ها ۷۲۰ هزار نفر از اعضای اقلیت روهینگیا مجبور به ترک میانمار شدند. سازمان ملل متحد از عملیات ارتش میانمار به عنوان «اقدام به نسل کشی» یاد کرده است.

عفو بین الملل اعلام کرده است که هزاران نفر در جریان عملیات ارتش میانمار در استان راخین کشته شدند.

این سازمان اکنون به آنگ سان سوچی، ۷۳ ساله اطلاع داده است که او دیگر صاحب عنوان «سفیر وجدان» نیست. رهر حزب حاکم میانمار تاکنون به این تصمیم سازمان عفو بین الملل واکنشی نشان نداده است.

از آنگ سان سوچی که ۱۵ سال در میانمار در حصر خانگی به سر برده است به عنوان نماد دموکراسی خواهی یاد می شد. این در حالی است که موضع گیری های او در مورد سرکوب اقلیت روهینگیا انتقادهای زیادی را در سطح جهانی بر انگیخت.

حزب «اتحادیه ملی برای دموکراسی» به رهبری آنگ سان سوچی در سال ۲۰۱۵ با پیروزی در انتخابات به قدرت رسید.

کد خبر 422539

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha