دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسیه تلاش‌هایی برای کاهش وابستگی به دلار به انجام رسانده است که نتایج چندی به‌بار آورده است.

دلار

به گزارش اسپوتنیک، وبگاه روزنامه وال استریت ژورنال با انتشار مقاله‌ای به ارزیابی این موضوع پرداخته است.

در مقاله وال‌استریت ژورنال آمده است: روسیه سعی می‌کند در زمانی که اقتصاد آن تحت فشار تحریم های آمریکا قرار دارد، دلار را از اقتصاد خود کنار بزند. روسیه برای محدودیت های جدیدی در خصوص نقش دلار در اقتصاد کشور آماده می شود که تا آخر ماه نوامبر اجرایی خواهند شد.

باصطلاح «غیردلاری کردن» اقتصاد که مورد حمایت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و بانک مرکزی روسیه قرار دارد، باید به کاهش ضربه تحریمی کمک کند اگر تحریم های غرب متوجه سیستم مالی روسیه بشوند».

به ارزیابی نشریه نامبرده، سهم حساب های افراد حقیقی و شرکت ها به ارز خارجی در بانک های روسیه تا ۲۶ درصد در سپتامبر سال جاری کاهش یافت که در همین دوره زمانی سال ۲۰۱۶ میلادی۳۷ درصد بود.

گسترش تجارت روسیه و چین نیز گواه این امر است. سهم تجارت دوجانبه  به روبل و یوآن، طی ۴ سال  تا ۱۹ درصد افزایش یافته است.   مقامات رسمی روسیه نیز پیشنهاد کردند از ارز ملی در معاملات نفتی  با ایران و ترکیه استفاده شود. اما تلاش‌ها در این جهت فعلا  نتایج کمی به‌بار آورده‌اند.

به‌هر حال، روسیه نمی‌تواند بطور کامل دلار را از اقتصاد خود خارج کند، زیرا کشور روسیه تا حد زیادی به صادرات نفت و گاز وابسته است.

کد خبر 422446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha