همشهری آنلاین: بیش از ۷۰ سران کشورهای جهان روز یکشنبه ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) برای بزرگداشت صد سالگی پایان جنگ جهانی اول زیر طاق پیروزی در پاریس گردهم آمدند.

رهبران دنیا در پاریس در يكصدمين سالگرد جنگ جهاني اول

به گزارش یورونیوز، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، محمد ششم پادشاه مراکش در کنار دیگر مقامات بلندپایه از اروپا، آفریقا و خاورمیانه به منظور ادای احترام به ۱۰ میلیون سرباز کشته شده در طول جنگ جهانی اول (۱۹۱۴-۱۹۱۸) به امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه پیوستند و شانه به شانه یکدیگر مسیر کوتاهی را راهپیمایی کردند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه پس از پایان راهپیمایی و با تاخیر به محل برگزاری مراسم رسیدند و با یکدیگر دست دادند.

یکی از فعالان جنبش فمن درحالیکه بر روی بدن نیمه برهنه‌اش نوشته شده بود «صلح‌طلب قلابی» به سمت خودروی حامل رییس جمهوری آمریکا و هئیت همراش دوید اما قبل از رسیدن به خودرو ترامپ توسط پلیس بازداشت شد.

پس از نواخته شدن سرود ملی فرانسه و اجرای موسیقی، امانوئل ماکرون در میان حضار سخنرانی کرد. رییس جمهوری فرانسه دیگر سران کشورها را به ساختن امید به جای ایجاد ترس فراخواند.

ماکرون «مجمع صلح پاریس» با هدف برقرار صلح چندجانبه و جلوگیری از اشتباهاتی که منجر به جنگ جهانی نخست شد را روز یکشنبه بعد از ظهر افتتاح کرد.

صدر اعظم آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مجمع نشان می‌دهد «امروز اراده محکمی برای برقرار صلح وجود دارد و آلمان قاطعانه برای رسیدن صلح جهانی تلاش خواهد کرد.»

رییس جمهوری آمریکا در «مجمع صلح پاریس» شرکت نخواهد کرد.

بازسازی صحنه‌ای از جنگ جهانی اول

ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ در پاریس دیدار رسمی نخواهند داشت. پیش از این گفته شده بود روسای جمهور آمریکا و روسیه در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس، دیدار دوجانبه خواهند داشت.

کاخ سفید اعلام کرد رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه شامگاه شنبه در حاشیه مراسم شام رسمی صد سالگی پایان جنگ جهانی با دونالد ترامپ درباره قتل جمال خاشقجی و چگونگی برخورد با این موضع صحبت کردند.

کد خبر 422350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha