حسن حسن‌زاده-خبرنگار: تمام «میرداماد» را قرق کرده‌اند. در چند قدمی ایستگاه‌های تاکسی این خیابان و هرجا که مسافری منتظر تاکسی باشد از راه می‌رسند و مسافران را بر می‌زنند.

مسافر قاپي

این خودروهای پلاک شخصی که برای رانندگان تاکسی دردسرساز شده‌اند همگی اهل یکی از شهرهای غرب کشور هستند و به هوای کار و کسب درآمد از راه مسافرکشی گذرشان به خیابان میرداماد افتاده. کاسبی دسته‌جمعی آنها در میرداماد علاوه بر رانندگان تاکسی، صدای اهالی را هم درآورده است؛ وقتی که شب‌ها کوچه‌ها و خیابان‌های محله را پاتوق می‌کنند و آنجا می‌شود جای خواب آنها. سری به خیابان میرداماد زده و در گفت‌وگو با اهالی و رانندگان تاکسی ابعاد این مشکل تازه را بررسی کرده‌ایم.

اول صبح تقاطع خیابان ولی‌عصر(عج) و میرداماد، لحظه‌ای خلوتی به خود نمی‌بیند. چند قدم آن سوتر از ردیف تاکسی‌هایی که منتظر سر رسیدن مسافر هستند پلاک شخصی‌ها مسافران عجول را با وعده حرکت فوری سوار می‌کنند. بی‌امان فریاد می‌زنند: «مترو... حرکت... مترو... حرکت.» اگرچه فعالیت پلاک شخصی‌ها آن هم بیخ گوش خطوط تاکسی یک معضل قدیمی است اما روی پلاک خودروها که دقیق می‌شوم ماجرای تازه‌ای دستگیرم می‌شود؛ پلاک شخصی‌هایی با نمره‌های ایران ۴۱ و ایران ۳۱ خیابان میرداماد را قبضه کرده‌اند.

هرجا که تاکسی‌ها منتظر مسافر باشند آنها نیز حضور دارند و در کمین مسافر نشسته‌اند. «شهرام جشن سده» از رانندگان باسابقه این خط است. او هم مثل دیگر رانندگان خط، دل پری از پلاک شخصی‌ها دارد: «یکی، ۲ سالی هست که فعالیت پلاک شخصی‌ها کار و کاسبی ما را کساد کرده است. بارها به آنها تذکر داده‌ایم اما گوششان بدهکار نیست. حتی چند بار با رانندگان تاکسی درگیر شده‌اند و مسافرکشی در خیابان میرداماد را حق خود می‌دانند.

از طرفی چون اینجا خارج از محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد است پاتوق خوبی برای آنها شده.» نرخ کرایه تاکسی، روی تابلو زردرنگ خط میردامادـ شریعتی ۱۳۵۰ تومان نوشته شده است اما کرایه پلاک شخصی‌ها تا مترو هزار و ۵۰۰ تومان است. خبری از حرکت فوری نیست و راننده ها صبر می‌کنند تا ظرفیت خودرو تکمیل شود. در طول مسیر از کار و کاسبی‌اش می پرسم. اهل یکی از استان‌های غرب کشور است و مثل بقیه رانندگان به هوای کار و کسب درآمد، شهرشان را به مقصد تهران ترک کرده است. 

  • دربست تا مقصد سرگردانی

در تقاطع خیابان‌های میرداماد و نلسون ماندلا کرایه را پرداخت می‌کنم و از خودرو پیاده می‌شوم؛ درست مقابل یک مرکز درمانی، گروه دیگری از همان پلاک شخصی‌ها پاتوق کرده‌اند. یکی، ۲ پلاک شخصی روی ورودی پارکینگ خانه‌های اطراف پارک کرده‌اند و ظاهراً نوبت را میان خودشان رعایت می‌کنند. دربستی هم اگر نباشد تا مترو و خیابان شریعتی مسافر می‌برند. کافی است عابری چند لحظه در آن نقطه توقف کند تا با پیشنهاد دربستی رانندگان روبه‌رو شود.

«مهرداد هاشمیان» ساکن یکی از خیابان‌های اطراف می‌گوید: «بیشتر این پلاک شخصی‌ها تهران را خوب نمی‌شناسند و نتیجه‌اش می‌شود سرگردانی و هدر رفتن وقت مسافران. آنها به دلیل ناآشنایی به مقصد و برای اینکه مسافر را از دست ندهند در بین مسیر او را سوار خودرو دوستانشان می‌کنند و همین مسئله باعث نارضایتی و درگیری مسافران با آنان می‌شود.» چند پلاک پایین‌تر از تقاطع با یکی از همسایه‌ها همکلام می‌شوم. مرد میانسال می‌گوید:

«مدتی است که تعداد پلاک شخصی‌ها زیاد شده. اگر کنار خیابان جای پارک نباشد روی پل پارکینگ آپارتمان‌های اطراف پارک می‌کنند. روزی نیست که به آنها تذکر ندهیم. شب‌ها هم در کوچه‌های قدوسی، ۱۲ بهمن، حوالی میدان کاظمی و اطراف بوستان‌های خیابان میرداماد پارک می‌کنند و همانجا داخل خودرو می‌خوابند. نتیجه حضور آنها برای همسایه‌ها شده کمبود جای پارک که معضل جدی اهالی محله است.»

  • درگیری با رانندگان تاکسی

مقابل مترو میرداماد اوضاع کمی فرق می‌کند؛ هم تعداد پلاک شخصی‌ها بیشتر است و هم نمونه‌های بیشتری از درگیری پلاک شخصی‌ها با رانندگان تاکسی گزارش شده. مدتی است که مقابل خروجی مترو، خودرو نیروی انتظامی مستقر شده و کمی آن سوتر هم خودرو راهنمایی و رانندگی. چند دقیقه‌ای میان مسافران خط مترو میرداماد می‌ایستم. بعضی از مسافران سراغ صف طولانی تاکسی‌ها می‌روند و گروهی هم کنار خیابان می‌ایستند تا به هوای حرکت فوری سوار خودروهای پلاک شخصی شوند. با وجود استقرار خودرو راهنمایی و رانندگی و مأموری که می‌خواهد از توقف پلاک شخصی‌ها و ایجاد ترافیک در خیابان جلوگیری کند همچنان حضور آن پلاک‌های آشنا پررنگ است.

آنها حتی به مسافرانی که کنار خیابان منتظر ایستاده‌اند راضی نیستند و برای مسافران صف تاکسی‌ها هم بوق می‌زنند. «محمد مسعودی» یکی از رانندگان تاکسی خط مترو میرداماد به ولی‌عصر(عج) می‌گوید: «فعالیت پلاک شخصی‌ها در حوالی مترو بیشتر از دیگر نقاط خیابان میرداماد است. اینجا چون مسافر بیشتری هم دارد حضور آنها پررنگ‌تر است. درحالی که تعداد تاکسی‌های خط جوابگوی مسافران متروست و گاهی صف تاکسی‌ها هم طولانی می‌شود. در این چند روز که از حضور خودرو نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی می‌گذرد اوضاع کمی بهتر از قبل شده و حداقل شاهد درگیری و مجادله پلاک شخصی‌ها با رانندگان تاکسی نیستیم. اگر حضور پلیس تداوم بیشتری پیدا کند می‌توانیم امیدوار باشیم که فعالیت پلاک شخصی‌ها هم کمرنگ‌تر شود.»

کد خبر 422334

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    0 0
    من مسافر هر روزه خط میرداماد هستم. متاسفانه به نکته ای خیلی مهم اشاره نکرده اید. تاکسی های خطی این مسیر در ساعات پرترافیک و پرمسافر و بطور کلی بعد از غروب آفتاب در خیابان میرداماد حضور ندارند و کاملا دلبخواه ساعت کاری خود را بدون توجه به حجم مسافر، تعیین می کنند. دلیل بسیاری از مسافران از جمله بنده که از مسافربران شخصی (بدون توجه به شماره پلاک آنها) استفاده می کنیم فقط عجله یا علاقه به آنارشی نیست بلکه به دلیل ارزش قائل نشدن رانندگان تاکسی برای مسافر و وقت آنها است. امیدوارم سازمان تاکسی رانی برنامه ریزی بهتری برای تاکسی های خطی و ساعات کار آنها داشته باشد و شما هم به عنوان خبرنگار به بیان مشاهدات میدانی بسنده نکرده و درباره علت واقعی حکم رانی مسافربران شخصی در خیابان میرداماد و خیابان های تهران، تحقیق بیشتری انجام دهید. با سپاس