همشهری آنلاین: چهار روز پس از برگزاری انتخابات کنگره و فرمانداری به دلیل اختلاف اندک آرا، صندوق‌های رأی در ایالت فلوریدا دوباره شمارش می‌شوند.

انتخابات آمريكا

به گزارش دویچه وله، رییس‌جمهور آمریکا با انتقاد شدید از این امر دموکرات‌ها را به "رأی‌دزدی" متهم کرده است.

نتایج غیررسمی انتخابات فرمانداری و سنا در ایالت فلوریدا حاکی از اختلاف بسیار اندک میان رقبیان اصلی است.

ریک اسکات نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سنا تنها ۱۲ هزار و ۵۶۲ رأی (۱۵ دهم درصد) بیشتر از رقیب خود بیل نلسون از حزب دموکرات کسب کرده است. در انتخابات فرمانداری ران دسانتز نامزد حزب جمهوری‌خواه و مورد حمایت دونالد ترامپ با ۳۳ هزار و ۶۸۴ رأی (۴۱ صدم درصد) جلوتر از رقیب دموکرات خود اندرو گیلم است.

از همین رو مقامات قضایی در فلوریدا روز شنبه ۱۹ آبان (دهم نوامبر) دستور دادند تا آرای این دو انتخابات از نو شمارش شوند.  طبق قوانین این ایالت چنانچه آرای دو رقیب اختلاف اندکی (در حد چند هزار رأی) با یکدیگر داشته باشد، آرا دوباره به صورت ماشینی شمارش می‌شوند.

دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا از این اقدام به شدت ابراز نارضایتی کرده است. او با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «آنها در تلاشند تا [آرای] دو انتخابات مهم در فلوریدا را بدزدند.»

اسکات و نلسون، نامزدهای رقیب در انتخابات سنا، پیش از این یکدیگر را به تقلب در انتخابات متهم کرده بودند. ریک اسکات در همین راستا رسما از دو حوزه انتخاباتی شکایت کرده و روز شنبه نیز پس از اعلام بازشماری آرا، از مقامات ایالتی خواست تا بر روند بازشماری آرا نظارت شدیدتری اعمال کرده و مانع از تخلف شوند.

بیل نلسون در مقابل اسکات را متهم به ممانعت از شمارش آرا کرده و با طرح یک شکایت رسمی، نسبت به عدم شمارش برخی از صندوق‌های رأی‌گیری اعتراض کرده است.

  • نتایج نامشخص

اندرو گیلم که پیشتر شکست خود را در انتخابات پذیرفته بود، روز شنبه پس از اعلام شمارش مجدد آرا، در جمع هوادارانش گفت که اعلام شکست را پس گرفته و چشم به انتظار نتایج جدید خواهد ماند. وکیل گیلم به خبرنگاران گفت کمپین انتخاباتی این نامزد دموکرات هیچ‌گونه تخلفی را مطرح نکرده و برنامه‌ فوری نیز برای انجام اقدام قانونی ندارد.

در دو ایالت آریزونا و می‌سی‌سی‌پی نیز نتیجه انتخابات سنا هنوز در پرده‌ای از ابهام قرار دارند. قرار است اواخر نوامبر دوباره در می‌سی‌سی‌پی انتخابات برگزار شود.

اندرو گیلم گفته منتظر اعلام نتایج می‌ماند

در ایالت جرجیا نیز هر چند برایان کمپ نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات فرمانداری اعلام پیروزی کرده، اما نتیجه انتخابات هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

استیسی آبرامز از حزب دموکرات رقیب کمپ به شمار می‌رود و چنانچه به پیروزی برسد، نخستین زن سیاه‌پوست در تاریخ آمریکا خواهد بود که به مقام فرمانداری یک ایالت می‌رسد. اختلاف آرای کمپ و آبرامز تا بدین‌جا بسیار ناچیز بوده است. احتمال می‌رود در این ایالت نیز انتخابات به دور دوم بکشد.

در انتخابات میان‌دوره‌ای که روز سه‌شنبه ۱۶ آبان (هفتم نوامبر) برگزار شد دموکرات‌ها موفق شدند کنترل مجلس نمایندگان را بدست بگیرند. در مقابل جمهوری‌خواهان اکثریت خود در مجلس سنا را حفظ کردند.

استیسی آبرامز در صورت پیروزی نخستین زن سیاه‌پوست در تاریخ آمریکا خواهد بود که به مقام فرمانداری یک ایالت می‌رسد

۱۸ سال پیش نیز انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالت فلوریدا جنجال‌آفرین شد. در آن زمان طبق دستور مقامات قضایی در بخش‌هایی از این ایالت آرای به صندوق ریخته‌شده دوباره از نو به صورت دستی شمارش شدند.

دیوان عالی آمریکا در نهایت طی حکمی بازشماری آرا را متوقف کرده و به این ترتیب جرج دبلیو بوش با ۵۳۷ رأی بیشتر، از رقیب دموکرات خود ال گور پیشی گرفته و در این ایالت به پیروزی رسید.

کد خبر 422318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha