همشهری آنلاین: دانشیار دانشگاه مازندران موفق به تولید و ثبت اختراع پودر شیرین‌کننده کم کالری از گیاه سیب زمینی ترشی با نام علمی هلیانتوس توبروسوس از خانواده آفتاب گردان شد.

سيب زميني ترشي

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر آرمان محمودی اطاقوری، دانشیار گروه زیست شناسی دانشکده علوم پایه دانشگاه مازندران با بیان اینکه این اختراع محصول طرح ملی پژوهشی تصویب شده در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی ریاست جمهوری است، گفت: این ترکیب تولیدی به دلیل دارا بودن قند طبیعی اینولین به هیچ عنوان جذب کلیه‌ها نمی‌شود.

وی افزود: استفاده از این پودر طبیعی گیاهی، جایگزین مناسبی برای ساکارز و دیگر قندهای پلی ساکاریدی است که برای بدن انسان مضر هستند.

عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه پودر شیرین‌کننده گیاهی تولیدی، علاوه بر مفید بودن برای مبتلایان به دیابت، جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری در افراد سالم نیز قابلیت مصرف دارد، ابراز امیدواری کرد: با بهره‌گیری از قند اینولین می‌توان تحولی بزرگ در صنایع غذایی کشور از قبیل تهیه شیرینی، شکلات، نوشابه، کمپوت، کلوچه، ماکارونی، بستنی و صنایع لبنی ایجاد کرد. 

دکتر محمودی ادامه داد: در سال‌های گذشته نیز قندهای طبیعی از برخی گیاهان دارویی مانند استویا که بومی آمریکای جنوبی است استخراج شده و در کشورمان به تولید رسید که به دلیل بالا بودن هزینه‌های لازم جهت تلخی‌زدایی، صرفه اقتصادی چندانی ندارد؛ ولی گیاه سیب‌زمینی ترشی به دلیل داشتن قند طبیعی اینولین که یک ترکیب پری بیوتیک است، موجب رشد باکتری‌های مفید (پروبیوتیک) دستگاه گوارش شده و مانع از رشد و تکثیر باکتری‌های مضر می‌شود.

تاکنون پنج میلیون فرد مبتلا به بیماری دیابت در ایران شناسایی شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا ٢٠ سال آینده این رقم به 6.5 میلیون نفر برسد.

  • منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه مازندران
کد خبر 422233
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha