همشهری آنلاین: بازیگرانی چون حمید فرخ‌نژاد، رضا عطاران، امین حیایی، سام درخشانی، پرویز پرستویی، ماهایا پطروسیان، علی مصفا، هانیه توسلی را در فصل جدیدی از اکران روی پرده سینما ببینید.

سينما

به گزارش ایسنا، با پایان ماه‌های محرم و صفر و نزدیک شدن به ایام جشنواره‌های سینمایی، فصل جدیدی از اکران‌های سینمایی آغاز خواهد شد؛ «خانم یایا» به کارگردانی رضا کاهانی که از جمعه (۱۸آبان‌ماه) روی پرده رفته است و «پاستاریونی» ساخته سهیل موفق که قرار داد اکران آن بعد از فیلم «گرگ بازی» ثبت شده است از آثاری هستند که بر پرده سینماها خواهند رفت.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر بازیگرانی که در این فصل شاهد حضورشان بر روی پرده سینماها هستیم.

«خانم یایا»

حمید فرخ‌نژاد که اکنون فیلم «خانم یایا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی را روی پرده دارد، پیش از این در اواخر فروردین ماه با فیلم «تگزاس» مسعود اطیابی بر پرده سینماها بود.

مخاطبین سینما فرخ نژاد را تاکنون در نقش‌های گوناگونی دیده‌اند، از بازی در فیلم «ارتفاع پست» ابراهیم حاتمی کیا تا «گشت ارشاد» و «خوب بد جلف». با این حال او از جمله بازیگرانی است که کارش در سینما را با بازی در فیلم‌های جدی و اجتماعی آغاز کرد، اما در سال‌های اخیر بازی در آثار کمدی و طنز بیشترین حجم فیلمهای او را تشکیل داده‌اند

در حال حاضر او فیلم سینمایی «دختر شیطان» به کارگردانی قربان محمدپور که محصول مشترک سینمای ایران و بالیوود است را در نوبت اکران دارد که در کنار بازیگران هندی نقش آفرینی کرده و با توجه به آخرین خبرهایی که از این اثر منتشر شد، بنا بوده تا در آبان ماه اکران شود اما هنوز اکران عمومی نشده است.

فرخ نژاد در طول دوران  بازیگری خود تاکنون با کارگردانانی چون خسرو سینایی، ابراهیم حاتمی‌کیا، رضا کریمی، کاظم معصومی، اصغر فرهادی، محسن امیریوسفی، علی عطشانی، شهرام اسدی، محمدعلی باشه آهنگر، رسول صدرعاملی، سعید سهیلی، پرویز شیخ‌طادی، مسعود اطیایی و... همکاری کرده است.

از جمله موفقیت‌های این هنرمند می‌توان به دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم استرداد - (۱۳۹۱)، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد پنجاه و چهارمین دوره جوایز سینمای آسیا و اقیانوسیه برای فیلم شب واقعه - (۲۰۱۰)، برنده جایزه تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد برای فیلم به رنگ ارغوان - (۱۳۸۹)، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد یازدهمین دوره جشنواره فیلم دفاع مقدس برای فیلم‌های دموکراسی تو روز روشن و شب واقعه - (۱۳۸۹)، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد اولین دوره جشنواره جام جم برای فیلم حبیب - (۱۳۹۰)، برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو برای فیلم طبل بزرگ زیر پای چپ - (۲۰۰۶)، برنده جایزه بهترین بازیگر سال به انتخاب منتقدان مجله فیلم (۱۳۸۰ و ۱۳۸۱) و ... اشاره کرد.

رضا عطاران از دیگر بازیگران فیلم سینمایی «خانم یایا» در این سال‌ها به عنوان یکی از پولسازترین بازیگر سینمایی و به خصوص در ژانر کمدی از او یاد می‌شود و همچنین از پرکارترین بازیگران سینمایی به حساب می‌آید که در سال با بیش از دو فیلم روی پرده سینما دیده می‌شوند.

در کارنامه فعالیت‌های او در سینمای ایران کارگردانی ۳ اثر، نویسندگی ۲ فیلم و بازی در ۴۰ فیلم سینمایی دیده می‌شود. او سینما را از دهه ۷۰ و با بازی در فیلم «کلید ازدواج» به کارگردانی داوود موثقی آغاز کرد و علاوه بر سینما در تلویزیون نیز فعالیت‌های بسیاری داشته و به عنوان بازیگر یا کارگردان در سریال‌های تلویزیونی حضور داشته و به یکی از هنرمندان موثر در این حوزه تبدیل شده است. با این اوصاف مدت‌هاست که بیشتر تمرکزش بر روی فیلم‌های سینمایی بوده و بعد از ساخت سریال «بزنگاه» و مشاور کارگردانی چند سریال دیگر، از فعالیت در تلویزیون فاصله گرفته است.

در کنار بازیگران ایرانی این فیلم سینمایی، حضور بازیگر زن تایلندی به نام نیتایا چرسی نیز قابل توجه است که البته تاریخچه‌ای از سابقه فعالیت او در سایت IMBD وجود ندارد.

در این فیلم سینمایی امین حیایی هم نقش آفرینی کرده‌ است. او به تازگی با بازی در فیلم «شعله‌ور» و «دارکوب» که ژانر سینمایی آن کاملا متفاوت از این فیلم سینمایی است، روی پرده سینماها دیده است. 

با این حال حیایی بیشتر برای مخاطبان به عنوان یک کمدین شناخته می‌شود اما بازی او در آثار درام و اجتماعی نیز بسیار قابل توجه بوده بر همین اساس توانست دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کند.

«پاستاریونی»

بازیگران فیلم سینمایی «پاستاریونی» عمدتا افراد نام آشنایی هستند. سام درخشانی، محمد نادری، بهاره رهنما و مهتاب ثروتی درکنار گوهر خیراندیش، بازیگران اصلی بزرگسال این فیلم را تشکیل می‌دهند در کنار این هنرمندان حضور بازیگران اصفهانی، همچون مهدی باقربیگی و کوشان بازیگر کودک این فیلم که به لهجه اصفهانی صحبت می‌کنند هم جالب توجه است. البته در این اثر که داستانی حول محور غذا دارد، مستر تستر معروف ایرانی‌ها یعنی حمید سپیدنام نیز بازی کرده است.

«لس‌آنجلس تهران»

پرویز پرستویی که تاکنون در ژانرهای متعددی از کمدی و درام گرفته تا فیلم‌های دفاع مقدسی و جنگی نقش‌آفرینی‌های او را دیده‌ایم اکنون پس از سال‌ها دوری از ژانر کمدی با بازی در فیلم «لس آنجلس تهران» دوباره به این سبک هنری بازگشته است.

«لیلی با من است»، «مارمولک»، «مومیایی۳»، «مرد عوضی»، «دیوانه‌ای از قفس پرید» و ... از جمله آثار کمدی‌ای است که او در آنها نقش آفرینی ماندگاری داشته و هنوز هم بعد از سالها مخاطبان خاص خودش را دارد.

او که تاکنون در بیش از ۴۰ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است، سه اثر آخری که از او روی پرده دیده شده «خانه کاغذی» (۱۳۹۵)، «قاتل اهلی» (۱۳۹۵) و «بادیگارد» (۱۳۹۴) بوده‌اند.

این بازیگر به خاطر بازی در فیلم‌هایی چون «بادیگارد»، «آژانس شیشه‌ای»، «سیزده۵۹» و دیگر آثاری که در ارتباط با دفاع مقدس و جنگ ایران و عراق بوده است، به عنوان فردی شناخته شده که از حقوق و وضعیت جانبازان دفاع و صحبت می‌کند. او از جمله هنرمندانی است که در شبکه‌های اجتماعی مجازی هم فعالیت دارد و به بیان مشکلات اجتماعی یا اتفاقات روز هم می‌پردازد.

ماهایا پطروسیان از دیگر بازیگران «لس‌آنجلس تهران» از سال ۶۹ و با بازی در درام «پرده آخر» به عنوان ستاره‌ای در سینمای ایران متولد شد. او پس از بازی در این فیلم تجربه همکاری و نقش آفرینی در کنار کارگردانان سرشناسی چون محسن مخملباف، واروژ کریم مسیحی، تهمینه میلانی، رسول ملاقلی‌پور، فرزاد موتمن،تورج منصوری و ... در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

او به تدریج با بازی در آثار کمدی نیز به چهره‌ای شناخته‌شده در میان مردم تبدیل شد و در سال‌های اخیر با بازی در فیلم‌های خفه‌گی (۱۳۹۵) فریدون جیرانی، مجرد ۴۰ ساله (۱۳۹۳) شاهین باباپور و ازدواج در وقت اضافه (۱۳۸۸) سعید سهیلی روی پرده سینما بوده و اینطور که مشخص است او بازیگری گزیده کار و بی‌حاشیه است.

مهناز افشار از جمله دیگر بازیگران این فیلم سینمایی تاکنون در حدود 50 فیلم سینمایی نقش آفرینی کرده است.

به تعبیری با توجه به به روزمه کاری این هنرمند، دهه ۷۰ دهه شروع کار و تثبیت او با فیلم‌هایی چون نگین، شور عشق و شیرهای جوان است و در اوایل دهه ۸۰ به عنوان یک چهره شناخته شده با فیلم‌های چون «آتش‌بس» تهمینه میلانی به اوج می‌رسد. او برای بازی در فیلم سعادت آباد برنده سیمرغ بلورین بازیگر نقش مکمل زن شد و همچنین دیپلم افتخار برای بازی در فیلم برف روی کاجها را هم از جشنواره فجر به دست آورد. او برای بازی در فیلم سینمایی دارکوب نیز کاندیدای دریافت جایزه از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شد.

از مهناز افشار بازی در ژانرهای گوناگونی روی پرده رفته است. از بازی در نهنگ عنبر تا کما، انعکاس و دعوت. همچین که در این سالهای فعالیتش با کارگردانان مطرحی هم در عرصه سینمایی همکاری کرده. او تجربه محدودی هم در تئاتر دارد و در آخرین حضورش در تئاتر «اولیورتوئیست» در نقش نانسی حضور داشت.

در فیلم «لس‌آنجلس تهران» که در ژانر کمدی ساخته شده است، بازیگران دیگری چون گوهر خیراندیش، شیرین یزدانبخش، زهیر یاری، بانیپال شومون، برایان للی، امی گواورا، جسی ننسی؛ با معرفی ژوبین رهبر هم نقش آفرینی کرده‌اند.

«گرگ بازی»

علی مصفا متولد سال ۱۳۴۵ در تهران و همسر لیلا حاتمی از بازیگران فیلم سینمایی «گرگ بازی» جدیدترین ساخته عباس نظام‌دوست است که در ژانر اجتماعی معمایی تولید شده است.

او که از سال ۱۳۷۰ با بازی در فیلم «امید» ساخته حبیب کاوش بازیگری سینما را آغاز کرد و پس از کارگردانی مستند «فریب شعر» و فیلم کوتاه «هم سایه» در سال ۱۳۸۱ «سیمای زنی در دوردست» را به عنوان اولین تجربه بلند سینمایی اش به مقابل دوربین برد.

هانیه توسلی که در این فیلم سورئال یکی از نقش‌های محوری این داستان را بر عهده دارد و در ماجرای این داستان نقش همسر علی مصفا را بر عهده دارد، تاکنون در بیش از ۳۰ فیلم سنیمایی نقش آفرینی کرده است.

از آخرین فیلم‌هایی که او در آنها حضور داشته می‌توان به «ما همه با هم هستیم» ساخته کمال تبریزی اشاره کرد که از حیث تعداد بازیگر سرشناس و چهره جزو فیلم‌های پربازیگر به حساب می‌آید و همچنین فیلم «کلمبوس» هاتف علیمردانی اشاره کرد. آخرین حضور او بر پرده سینما برای فیلم «مادری» به کارگردانی رقیه توکلی بوده است.

نگار جواهریان  بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون از دیگر بازیگران این فیلم سینمایی است که در کارنامه کاری او بازی در نزدیک به 30 اثر سینمایی به چشم میخورد. همچنین که در زمینه تئاتر هم فعال بوده و اکنون نمایش «نام برده» را در سالن ایرانشهر روی صحنه دارد.

جواهریان که ابتدای دهه 80 با بازی در فیلم «من ترانه 15 سال دارم» به سینما راه پیدا کرد، تاکنون در سبکها سینمایی و نقشهای متفاوتی حضور پیدا کرده است. تنوع بازی‌های او در فیلمهایی چون «طلا و مس»، «حوض نفاشی»، «نگار»، «یه حبه قند» و ... را میتوان به وضوح دید.

او در این سالها برای بازی در فیلم «اینجا بدون من » و «طلا و مس» جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره های داخلی کسب کرده است همچنین برای نقش آفرینی در «حوض نقاشی» و «کتاب قانون» هم کاندیدای دریافت جایزه شد.

حمید پور آذری که بیشتر یک چهره تئاتری است تا سینمایی در این فیلم سینمایی نقش شخصیت مرموز و مهمی را برعهده دارد. او که از کارگردانان شناخته شده در تئاتر ایران به شما می آید حضورش در «گرگ بازی» اولین تجربه بازیگریاش در سینمابوده.

در این اثر احسان گودرزی که قبلاً در «اژدها وارد می‌شود» حضور داشت نقش یک عاشق معصوم و فریب‌خورده را ایفا می‌کند، مهسا علافر شخصیتی مانند بازی‌اش در فیلم «من دیه‌گو مارادونا نیستم» را داد.

از دیگر بازیگرانی که در «گرگ بازی» نقش افرینی کرده‌اند می‌توان به  سهیلا گلستانی، سعید چنگیزیان، فهیمه امن‌زاده، امیرحسین قدسی،  ژرژ پطرسی، منوچهر زنده‌دل، محمدرضا مالکی، سوده سعدایی و قاسم فرمانبردار اشاره کرد.

از دیگر بازیگرانی که اکنون روی پرده سینماها دیده می‌شوند، می‌توان به محمدرضا شریفی‌نیا با بازی در دو فیلم «گام‌های شیدایی» و «پیشونی سفید۲»، جمشید هاشم‌پور، لوریت حنینو، فخرالدین صدیق شریف و کورش تهامی در «گام‌های شیدایی» و ترلان پروانه، ارسلان قاسمی، امیررضا احمدی، پژمان بازغی، لیلا اوتادی، امیر غفارمنش، هومن حاجی‌عبداللهی، حسام نواب صفوی، ساغر عزیزی، امیر سهیلی، سیدجواد هاشمی، ابراهیم شفیعی، داریوش پیرو، یوسف طاهریان، رکسانا وطن‌خواه، فرزانه زهره‌وند و ساناز نادری در «پیشونی سفید۲» اشاره کرد.

کد خبر 422204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha