همشهری آنلاین: بنجامین زفانیا، شاعر، نمایشنامه‌نویس، و داستان‌نویس بریتانیایی اعلام کرد علاقه‌ای به عنوان ملک‌الشعراییِ دربار انگلیس ندارد و دوست ندارد خدمتی به دربار انگلیس انجام دهد.

بنجامین زفونیا

به گزارش خبرگزاری ایبنا به نقل از ایندیپندنت، بنجامین زفونیا عکس‌العمل شدیدی به خبر کاندیدا شدنش برای ملک‌الشعرایی دربار انگلیس نشان داد.
 
قرار است در ماه سال ۲۰۱۹ میلادی جانشین کارول آن دافی مشخص شود و از شاعرانی چون سیمون آرمیتاژ، پیشنس آگبابی، دالجیتا ناگرا، واهنی کاپیدیو، وندی کوپ، و بنجامین زفانیا به عنوان جانشین دافی نام می‌برند.
 
ملک‌الشعرایی دربار انگلیس عنوانی است که قبل از حضور آن دافی مادام‌العمر بود اما از زمان دافی تصمیم بر این شد که منصبی ده ساله باشد. ملک‌الشعرای دربار انگلیس وظیفه خاصی جز سرودن شعر برای دربار در موقعیت‌های خاص ندارد و در عوض عنوان ملک‌الشعرایی را در کارنامه خود دارد و سالیانه مبلغی در حدود ۶ هزار پوند دریافت می‌کند.
 
برای انتخاب ملک‌الشعرای انگلیس در آغاز نامزدهای واجد شرایط انتخاب و به وزارت امور خارجه معرفی می‌شوند و در نهایت این نخست‌وزیر است که ملک‌الشعرای دربار را برمی‌گزیند.
 
زفونیا یکی از منتقدین جدی دربار است و قبلاً هم نشان امپراتوری دربار بریتانیا را هم رد کرده بود. خود زفونیا در این باره گفته بود: «از شنیدن کلمه امپراتور عصبانی می‌شوم. من را به یاد بردگی می‌اندازد؛ من را به یاد سال‌ها قساوت می‌اندازد!»
 
زفونیا در واکنش به کاندایدا شدنش به عنوان ملک‌الشعرای دربار هم در صفحه توییترش نوشت: «مطلقاً هیچ علاقه‌ای به این عنوان ندارم. برای آن‌ها کار نمی‌کنم. آن‌ها ناراحتم می‌کنند، تحت فشار قرارم می‌دهند. ارزشش را ندارند! من می‌نویسم تا با مردم در ارتباط باشم و هیچ‌وقت احساس نکردم که نیازی به دولت، دربار، یا کلیسا برای رسیدن به مردم دارم. پول مهم نیست. یا آزادی یا مرگ.»
 
جان آگارد، شاعر هم به روند انتخاب ملک‌الشعرا انتقاد کرد و به مجله «گاردین» گفت: «من مطمئنم که نخست‌وزیر با عروض و قافیه آشنایی دارد اما از انجا که شاعران حق دخالت در سیاست را ندارند پس دلیلی ندارد که سیاستمداران چنین نقش بزرگی در دنیای شعر داشته باشند.»
 
کارول آن دافی اولین زن و همچنین اولین اسکاتلندی است که عنوان ملک‌الشعرایی را به دست آورده بود و در طول ده سال ملک‌الشعرایی‌اش برای مرگ هنری آلینگهام و هری پچ- دو سرباز باقیمانده از جنگ جهانی دوم- و عروسی دوک و دوشس کمبریج شعر سرود. اخیراً هم شعر «زخمی در زمان» را به مناسب صد سالگی امضای آتش‌بس جنگ جهانی اول سرود.

کد خبر 422195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha