یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

به‌طور حتم مسئله کوزوو نقش اساسی را در انتخابات صربستان بازی خواهد کرد. اکثریت مردم صربستان خواهان آن هستند که کوزوو مانند گذشته بخشی از کشور صربستان باقی بماند.

بیش از 90 درصد جمعیت کوزوو را آلبانیایی تبارها تشکیل می‌دهند. این منطقه از سال 99 تحت نظارت سازمان ملل اداره می‌شود اما مدتی است که اکثریت آلبانیایی تبار این منطقه خواستار جدایی از صربستان شده‌اند.

هاشم تاچی که زمانی یک شورشی به حساب می‌آمد اکنون به‌عنوان نخست وزیر آینده کوزوو انتخاب شده است.

تاچی اعلام کرده است که در چند هفته آینده و پس از برگزاری انتخابات صربستان به صورت یک طرفه استقلال کوزوو را اعلام خواهد کرد. اعلام یکجانبه جدایی کوزوو،  از طرف آمریکا و بعضی از کشورهای اتحادیه اروپا حمایت می‌شود.

این در حالی است که کشورهای مهمی چون روسیه، قبرس، رومانی، اسپانیا،  یونان و اسلواکی مخالف این قضیه هستند. این کشورها فکر می‌کنند اعلام جدایی کوزوو می‌تواند شورش‌هایی را در منطقه آنها به وجود بیاورد.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل با حق وتوی روسیه و چین در حل این مسئله به بن بست رسیده است و همین مسئله باعث مخالفت بیشتر صربستان با جدایی کوزوو شده است.

آمریکا و انگلیس برای اطمینان از صحت انتخابات صربستان درخواست کرده بودند که نمایندگان آنها به‌عنوان ناظر به این کشور فرستاده شوند. اما اعضای کمیسیون انتخابات از احزاب ملی‌گرا و دمکراتیک این درخواست را به خاطر حمایت این دو کشور از جدایی کوزوو رد کردند.

در میان 9 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری صربستان،  رقابت اصلی میان رئیس‌جمهوری فعلی، بوریس تادیچ و  تومیسلاو نیکولیچ از حزب رادیکال ملی‌گرا وجود دارد.

شعار اصلی تادیچ در این انتخابات تلاش برای عضویت سریع این کشور در اتحادیه اروپا و همچنین ناتو در آینده نزدیک است. این در حالی است که در سمت دیگر نیکولیچ که یک ملی گرای بدبین به اروپاست از نزدیکی بیشتر به روسیه حمایت می‌کند.

وی همچنین اعلام کرده است درصورت رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری، رهبر حزب ملی‌گرا را که هم‌اکنون پرونده‌اش به‌عنوان جنایتکار جنگی در دادگاه لاهه مطرح است به‌عنوان نخست وزیر منصوب خواهد کرد.

تادیچ  اعلام کرده است که به هیچ عنوان دولت آینده وی جدایی کوزوو را قبول نخواهد کرد و برای حل این مسئله گفت و گوها را ادامه خواهد داد.

تادیچ اعتقاد دارد طبق روش او صربستان به هیچ عنوان نباید منزوی شود و برای حل مسئله کوزوو باید برای عضویت در اتحادیه اروپا تلاش شود. این در حالی است که نخست وزیر فعلی صربستان اعلام کرده است دولت در تلاش است تا معاهده ثبات و ائتلاف با اتحادیه اروپا(SAA) را در 28 ژانویه (8 بهمن) امضا کند.

به‌طور حتم امضای این توافق نامه با تلاش برای پرهیز از جدایی کوزوو در تضاد خواهد بود. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که 70 درصد مردم صربستان تمایل دارند که کشورشان عضو اتحادیه اروپا شود. اما همین نظرسنجی حکایت از آن دارد که مردم این کشور حاضر نیستند عضویت آینده در اتحادیه اروپا را با جدایی کوزوو عوض کنند.

اما نیکولیچ متعهد شده که هر کاری را برای جلوگیری از جدایی کوزوو و تحکیم روابط با روسیه انجام خواهد داد. وی نشان داده است که هیچ تمایلی برای ائتلاف با اتحادیه اروپا ندارد. حمایت ضمنی اتحادیه اروپا از جدایی کوزوو این روزها باعث گسترش احساسات ضد اروپایی در میان مردم شده است.

به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود با استقبال کم مردم از این انتخابات ،تکلیف رئیس‌جمهوری آینده در دور دوم مشخص شود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در دور دوم تادیچ،  با به دست آوردن 33 درصد آرا به مقام ریاست‌جمهوری صربستان برسد.

isn.ethz.ch
18 ژانویه 2008

کد خبر 42193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز