همشهری آنلاین: مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره نیترات در سیب زمینی در برخی مناطق توضیح داد.

سیب زمینی

به گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو، دکتر وحید مفید درباره نیترات سیب زمینی توضیح داد: نمونه برداری‌های معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس روش‌های علمی بوده و اگر در نمونه‌ای میزان نیترات حتی چند برابر باشد، نمی‌توانیم حکم کنیم که کل سیب زمینی‌های کشور این مشکل را دارند. ممکن است در برخی مناطق به نمونه‌هایی برخورد کنیم که میزان نیترات و نیتریت بالاتر از حد مجاز باشد، اما این موضوع به این معنا نیست که میزان باقی مانده سموم روی همه محصولات تولیدی در کشور به صورت نامتعارف بالاتر از حد مجاز باشد.

وی افزود: در حال حاضر سازمان غذا و دارو براحتی می‌تواند فراورده‌های غذایی را به واسطه پروانه ساخت آن از کارخانه تولیدی رهگیری کند، اما این امکان در مورد محصولات کشاورزی وجود ندارد و مزارع هنوز شناسنامه‌دار نشده‌اند و ما صرفا در صورت بالا بودن باقی مانده سموم، موارد را به وزارت جهادکشاورزی اعلام می‌کنیم.

مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تمام برنامه سازمان، نظارت بر زنجیره تولید مواد غذایی در قالب "سند ایمنی غذا" است، افزود: با برنامه‌ریزی صورت گرفته و قول جهاد کشاورزی در اوایل زمستان، اولین گروه از کدهای شناسه مزارع به ما اعلام می‌شود و ما می‌توانیم محصولات کشاورزی را نیز ردیابی و پایش کنیم.

مفید ادامه داد: براساس طرحی که در چند سال گذشته سازمان غذا و دارو آن را پیگیری می‌کند، پایش میزان باقی مانده سموم کشاورزی ازجمله نیترات و نیتریت و در مورد برخی محصولات خاص، فلزات سنگین است که در سال‌های 93، 94، 95 و 96 میزان باقی مانده سموم به ترتیب روی 7، 15، 17 و 18 قلم محصول اندازه‌گیری شده که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال نیز، میزان باقی مانده سموم روی 30 قلم محصول پایش خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در مورد محصولات کشاورزی این است که در حال حاضر امکان ردیابی و پیگیری این محصولات به دلیل عدم شناسنامه دار شدن باغات کشاورزی وجود ندارد. در نظارت‌ها تعداد محدودی از این محصولات، قابلیت پیگیری دارند که با هماهنگی جهاد کشاورزی مقرر شده است که زمین‌های کشاورزی شناسه‌گذاری شده و مزارع و باغات شناسنامه‌دار شوند.

به گفته مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، برای اینکه موارد پیشگیرانه در کنترل محصولات کشاورزی را داشته باشیم، "سند ایمنی غذا" در حال تدوین است که چکیده آن تکمیل زنجیره نظارت از مزرعه تا سفره است؛ به گونه‌ای که یک سازمان هماهنگ کننده و مسئول وظیفه فرماندهی کنترل‌ها را بر عهده بگیرد تا مطمئین شویم تمام حلقه‌های زنجیره تولید از مزرعه تا سفره تحت نظارت و کنترل است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی در مورد نشانه‌های تشخیص نیترات در محصولات غذایی، توضیح داد: اینکه گفته شده سیب زمینی که نیترات بیشتری دارد، شیرین‌تر بوده و به ماهی تابه می‌چسبند، به صورت علمی ثابت نشده است و بعید می‌دانیم که صحت داشته باشد، آنچه مبنای ما است، نمونه‌برداری علمی از محصولات و آنالیز آزمایشگاهی و بررسی میزان نیترات و نیتریت است.

کد خبر 421084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha