همشهری آنلاین: عضو هیات مدیره انجمن انرژی بادی ایران اعلام کرد، ساخت پروژه‌های نیروگاه‌های خورشیدی و بادی به دلیل نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر متوقف شده است.

پروژه‌های ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر متوقف شده است

به گزارش ایرنا، بهزاد آسایی امروز (دوشنبه) در نشستی خبری با حضور تعدادی از سرمایه‌گذاران انرژی‌های بادی در محل ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی)، افزود: پروژه‌های متوقف شده در مراحل مختلف اجرا قرار دارند؛ اعتبار اسنادی (ال.سی) برخی از این طرح‌ها گشایش یافته و برخی حتی تسهیلات طرح را نیز دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به نوسانات نرخ ارز، هزینه‌ها سه برابر افزایش یافته اما نرخ خرید تضمینی در این مدت ثابت بوده است؛ به همین سبب، سرمایه‌گذاران منتظر تعدیل قراردادها هستند تا بعد از آن پروژه‌ها را ادامه دهند.

عضو هیات مدیره انجمن انرژی بادی ایران اضافه کرد: در این مدت برخی بانک‌های ایرانی به سرمایه‌گذاران اعلام کرده‌اند که «طرح ساخت انرژی تجدیدپذیر در شرایط کنونی توجیه اقتصادی ندارد و نمی‌توانیم ریسک آن را قبول کنیم».

آسایی با یادآوری این که خرید انرژی بادی در گذشته 12 سنت بود اما با نوسانات نرخ ارز به سه سنت رسیده است، گفت: با توجه به سه برابر شدن نرخ ارز، نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر باید حداقل 2 برابر افزایش یابد.

در شرایط کنونی، حتی ساخت نیروگاه‌های حرارتی نیز غیراقتصادی شده و در سال‌های آینده، خاموشی در راه است؛ چون بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر ندارد.

در حالی عضو هیات مدیره انجمن انرژی بادی ایران از توقف پروژه‌های ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر سخن می‌گوید که وزارت نیرو برنامه‌ریزی کرده برای تامین برق تابستان 98، در کنار نیروگاه‌های حرارتی و برقابی، 598 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را به مدار تولید بیاورد.

در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر، تا خرداد ماه سال آینده برنامه‌ریزی شده است که 102.4 مگاوات نیروگاه بادی، 437 مگاوات نیروگاه خورشیدی، 14.4 مگاوات نیروگاه زیست توده، 32.6 مگاوات نیروگاه برقابی کوچک و همچنین 11.4 مگاوات از محل بازیافت حرارتی وارد مدار کند تا به این ترتیب 598 مگاوات به ظرفیت کنونی نیروگاه‌های تجدیدپذیر اضافه شود.

ظرفیت کنونی انرژی‌های تجدیدپذیر کشور 650 مگاوات اعلام شده که این ظرفیت مشتمل بر 65 واحد نیروگاهی در مقیاس مگاواتی و بیش از 2 هزار واحد نیروگاهی خانگی است.

  • پایین بودن بازده تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی

عضو هیات مدیره انجمن انرژی بادی ایران در ادامه سخنان به بازدهی پایین در برق تولیدی نیروگاه‌های حرارتی اشاره کرد و گفت: اکنون متوسط بازدهی نیروگاه‌های تولید برق حرارتی 38 درصد است؛ یعنی 62 درصد انرژی‌هایی که برای تولید برق در این نیروگاه‌ها هزینه می‌شود، از بین می‌رود؛ علاوه بر این، بخشی از برق حرارتی نیز در مسير انتقال تلف می‌شود، در حالی که انرژی‌های تجدیدپذیر در محل مصرف مستقرند و چنین تلفاتی ندارد.

«سیدهاشم اورعی» رئیس هیات مدیره انجمن انرژی بادی ایران نیز در این نشست اعلام کرد که برنامه‌های پنج ساله درخصوص انرژی‌های تجدیدپذیر اجرا نشده است.

در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی شده بود که پنج هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر ساخته شود اما فقط 200 مگاوات محقق شد.

وی ادامه داد: در طول پنج سال برنامه، این مساله پیگیری نشد که روند اجرای برنامه چگونه طی می‌شود؛ بعد از پنج سال همان برنامه را مجددا برای برنامه ششم توسعه در نظر گرفتند.

کد خبر 421042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
    0 0
    از فراهم نمودن محلي براي اعلام نظر خوانندگان از مسولان سايت همشهري و تغيير فرمت آزار دهنده قبلي با تعداد زياد آيكون هاي مختلف و فونت ريز نوشته متن ها تشكر ميكنم. به اميد موفقيت بيشتر . در صورت امكان رنگ پس زمينه متن خبرها كه اكنون به رنگ مشكي است نيز تغيير يابد و به رنگ مناسب تري تغيير يابد. اميدوارم كليه نظرات خوانندگان منتشر شود تا زمينه اي براي بهبود ارائه خبرها و نظرات مفيد خوانندگان براي توسعه و بهبود شهر و درنتيجه حل مشكلات شهر و شفاف سازي فعاليت مسولان شهرداري و كشور گردد.
  • سام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
    0 1
    از اوائل شهرداري قاليباف تا 4 الي 5 سال قبل، سايت همشهري بخشهائي مربوط به مسير وخطوط متروي تهران و اطلاعاتي در مورد ساير خطوط متروي دنيا داشت اما از چند سال قبل اين بخش از مطالب سايت برداشته و حذف گرديد. اگر امكان دارد دوباره اين بخش و مطالب آن فعال و دوباره منتشر شود زيرا در آگاهي بخشي مردم بخصوص دانشجويان و كارشناسان بسيار مفيد بود و من هر از گاهي مطالب آنرا بدقت مطالعه مينمودم و علاوه بر انگيزه مطالعه آن و اطلاع از فعاليتهاي مسولان شركت مترو، خواندن آن مطالب بمن آرامش ميداد و اطلاعاتم در مورد خطوط مترو تهران بيشتر ميشد.
  • سام IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
    0 0
    فقط نظرات مردم دريافت ميكنيد بايد آنها را هم منتشر كنيد
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
    0 0
    اگر قرار باشه مردم نظر بدهند اما منتشرنشه فايده اي ندارد . در اين صورت ميتوانيد در مورد كم و كاستي هاي سايت از مردم بخواهيد تا نظر بدهند تا شما مطلع شويد. با اين هدف ديگر نميتوانيد در جلب مشتري و خوانندگان سايت همشهري موفق باشيد .
  • سام US ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
    0 0
    از تاخير در انتشار نظرات نگران بودم اكنون كه منتشر شده است خيلي ممنون. اميدوارم موجب شود تا خوانندگان تشويق شوند در مورد هر خبر مربوط به خودشان، شهر و جامعه اظهار نظر كنند شايد از اين طريق ارتباط نزديكتري مابين مردم و مسولان بوحود آيد و خواسته هاي مردم بهتر به گوش مسولان برسد. خواسته اصلي من توجه ويژه شهرداري به توسعه خطوط مترو كه خطوطي انبوه بر و از نظر زيست محيطي روشي درست و سالمي است ميباشد. الان چند سال است هيج مسير متروئي راه اندازي نشده است در منطقه شمال و شمال غرب تهران بخصوص راه اندازي سريعتر خط 7 در ميدان صنعت و خط 6 را در اولويت قرار دهيد و يكي از بهترين خطوط متروئي كه ميتواند بسيار مفيد باشد احداث خط مترو در زير مسير بزرگراه همت از استاديم آزادي در غرب تهران تا دورترين منطقه انتهاي بزرگراه همت واقع در شرق تهران ميباشد كه روزانه چند صد هزار دستگاه وسيله نقليه شخصي در رفت و آمد ميباشند كه احتمالا بيش از 30 ال 40 كيلومتر طول دارد و هيچ مشكلي در مسير آن خط براي احداث آن وجود ندارد وتاثير بسيار زيادي دركاهش ترافيك و آلودگي هوا دارد و رفت و آمد مردم را بسيار تسهيل ميكند
  • سام US ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
    0 0
    با تشكر الان متوجه شدم براي درج نظرات محدوديت فضا و تعداد كلمات وجود دارد بهتر است مقدار فضا افزايش يابد تا نظرات كاملتري از سوي خوانندگان تهيه و ارسال شود در غير اينصورت بايد براي هر مطلبي خوانندگان چند بار نظراتشان بايد بنويسند
  • سام US ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
    0 0
    براي انتخاب شهرداري تهران فردي انتخاب نمائيد كه سالها به مسائل شهرداري تهران و شهر تهران آشنائي دارد و در انتخاب شهرداري مردي كه از كارشناسان سالم و بدون مسئله است انتخاب شود و از افرادي كه داراي رانت در بيرون از شهرداري هستند انتخاب نشوند . شهرداري بايد محيطي براي افراد فني و كارشناس و مستقل از جريانات سياسي باشد. اينگونه نباشد كه فردي با احتمال انتخاب شدن سمت در دولت را رها كند به اميد انتخاب شدن در شهرداري تهران چشم داشته باشد. اين ظلم است به مردم
  • سام US ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
    0 0
    در گذشته نيز يادم هست كه بخشي از مطالب همشهري بنام خبر مسيرهاي بي آر تي يا اتوبوس هاي سريع السير بودند كه به نظرم جالب بودند اما اين بخش هم چند سالي است برداشته شده و حذف شده است . راه اندازي اين بخش و انتشار آن ميتواند جالب باشد