تهران ۷ روددره به نام‌های دارآباد، گلابدره، دربند، ولنجک، درکه، فرحزاد و کن دارد که تمامی این روددره‌ها در پهنه شمالی تهران واقع شده‌اند.

محمد سالاری| زهرا صدراعظم نوری

اما تجمع این روددره‌ها در پهنه شمالی پایتخت تنها وجه اشتراک این فضاهای طبیعی بکر نیست؛ متأسفانه سال‌هاست که تمامی آنها در مشکلاتی از جمله آب آلوده، خشک شدن درختان باغ‌ها و ساخت‌وسازهای غیرمجاز مشترکند. اما این روزها از شورای اسلامی شهر تهران خبر می‌رسد که اعضای این شورا برای ساماندهی روددره‌ها برنامه ویژه‌ای دارند.

در گفت‌وگو با «محمد سالاری» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران متوجه شدیم بزرگ‌ترین دلیل از بین رفتن باغ‌ها یا تغییر کاربری‌شان به کاربری‌های مسکونی، اداری و تجاری، سختی نگهداری و هزینه زیاد حفاظت از آنها برای مالکان‌شان است؛ در حالی که باغ‌های شمال پایتخت مانند گذشته سوددهی ندارند.‌سالاری با بیان این مطلب که صیانت از باغ‌های باقیمانده تهران به‌ویژه باغ‌های به هم‌پیوسته در مسیر روددره‌ها برای رفع مشکل آلودگی هوای پایتخت‌کاری مهم و ضروری است می‌گوید: «قرار است شهرداری تهران در حوزه نگهداری باغ‌ها به کمک مالکان بیاید و با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از جمله ایجاد کوچه‌باغ‌ها، نورپردازی، نصب مبلمان شهری و ساخت و تکمیل شبکه‌های آبرسانی و برق‌رسانی، فضای طبیعی روددره‌ها را به محلی برای تفرجگاه تهرانی‌ها تبدیل کند. به این‌ترتیب با حضور پایتخت‌نشین‌ها و تعریف فعالیت‌های اقتصادی سازگار با باغ برای مالکان، تمایل باغدارها هم به حفظ و نگهداری از باغ‌هایشان بیشتر خواهد شد.»

در این میان «زهرا صدراعظم نوری» رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر نیز از رفع دیگر مشکلات این باغ‌های به هم پیوسته خبر می‌دهد: «با لغو مجوز برج‌باغ‌ها گام بلندی برای حفظ تنفس‌گاه‌های شهر تهران برداشته شده است. درباره نجات رودهای تهران از پساب‌های خانگی و رستوران‌ها نیز جلسات مشترکی با شهرداران، سازمان آب منطقه‌ای و سازمان حفاظت از محیط‌زیست استان و شهر تهران برگزار کرده‌ایم تا با شناسایی واحدهای متخلف و برخورد قانونی با آنها، آب رودخانه‌ها را برای آبیاری درختان باغ‌ها، استفاده در زمین‌های زراعی پایین‌دست و تغذیه مناسب سفره‌های زیرزمینی، پاک و سالم نگه داریم.»

کد خبر 420994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha