همشهری‌آنلاین: رئیس پژوهشگاه هوافضا با بیان این‌که طرح‌هایی را برای دستیابی به اهداف سند جامع هوافضا تا ۱۴۰۴ در دستور کار داریم، گفت: علاوه بر ساخت راکت کاوش نهم، طرح اعزام فضانورد با پرتابگر و کپسول ایرانی در دستور کار قرار دارد که طی ۳ سناریو اجرایی می‌شود.

دکتر فتح‌الله امی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: با توجه به سند هوافضا، برنامه راهبردی را تا ۱۴۰۴ در حوزه هوافضا تدوین کردیم تا بتوانیم از این طریق به اهداف تعیین شده در سند هوافضا تا ۱۴۰۴ دست یابیم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: بر اساس این سند، بخش تحقیق در حوزه راکت‌های کاوش بر عهده پژوهشگاه هوافضا قرار گرفته است. در این زمینه طرح‌هایی را تدوین کردیم که تا ۱۴۰۴ اجرایی خواهد شد. از آن جمله می‌توان به اجرا پروژه راکت کاوش نهم اشاره کرد.

امی، با تاکید بر این‌که طراحی کلی ساخت این راکت به پایان رسیده است، خاطرنشان کرد: در اجرا این طرح، اقدام به طراحی و ساخت آزمایشگاه فضایی کردیم. در این آزمایشگاه هر نوع جسمی که در فضا میکرو گراویتی باید حس شود، مورد آزمایش و تست قرار می‌گیرد.

او با تاکید بر این‌که از خدمات این آزمایشگاه می‌توان برای اعزام موجود زنده استفاده کرد، ادامه داد: از آنجایی که پروژه اعزام انسان تا سال ۱۴۰۴ که در سند راهبردی تاکید شده است، در دستور کار این پژوهشگاه قرار دارد از این رو از خدمات این آزمایشگاه می‌توانیم بهره ببریم.

امی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم بر اساس این راهبرد حرکت کنیم، می‌توانیم تا سال ۱۴۰۴ فضانورد ایرانی را با کپسول و پرتابگر ایرانی به فضا اعزام کنیم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا در عین حال خاطرنشان کرد: برای دستیابی به اهداف سند راهبردی تا سال ۱۴۰۴ در زمینه اعزام انسان به فضا باید حداقل ۵ پرتاب زیر مداری با موجود زنده داشته باشیم که این تحقیقات در دستور کار پژوهشگاه قرار دارد.

امی با تاکید بر این‌که در سند راهبردی بر همکاری‌های بین‌المللی اجرای این طرح تاکید شده است، اظهار کرد: در این زمینه با کشورهای دوست که در زمینه اعزام انسان به فضا توانمند هستند، مذاکراتی را انجام دادیم و قرار شد در ۳ سناریو با یکی از کشورهای دوست این طرح را اجرایی کنیم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا سناریو اول اجرا این طرح را "اعزام فضانورد توسط کشور همکار" عنوان کرد و گفت: در سناریو دوم "اعزام فضانورد از خاک آن کشور و بازگشت او به خاک کشور" و در سناریو سوم "اعزام فضانورد ایرانی با کپسول ایرانی و پرتابگر ایرانی" انجام مي‌شود.

  • ضرورت پرداختن به اعزام انسان

امی با اشاره به پیشرفت‌های فناوری‌های فضایی در کشور،‌ گفت: بسیاری از فناوری‌هایی که در این پروژه‌های فضایی تبدیل به فناوری می‌شود، در بخش‌های دیگر قابل استفاده است که از آن جمله می‌توان به سیستم هدایت و کنترل اشاره کرد که از سر ریز فناوری‌های آن برای "ناو دماوند" استفاده شد.

او با بیان این که اساس طرح‌های فضایی بر اساس IT ‌و ICT است و دنیای آینده در تسخیر این دو فناوری قرار دارد، افزود: این امر به گونه‌ای شده که امروزه هیچ فردی را نمی‌توانیم مشاهده کنیم که بدون این دو فناوری بتواند زندگی کند؛ از این رو فناوری‌های فضایی موجب پیشرفت فناوری‌های IT و ITC خواهد شد.

امی با طرح این سوال که ما باید تا چه زمانی ماهواره برای خدمات صدا و سیما اجاره کنیم، گفت: اجاره سالیانه ماهواره برای خدمات صدا و سیما بالای ۲۵۰ میلیون دلار است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اهمیت اجرا پروژه اعزام انسان به فضا، ادامه داد: با اجرا این طرح توانمندی‌های کشور به حدی می‌رسد که می‌توانیم ماهواره‌های ۲ تنی را در مدار قرار دهیم. وزن کپسول حامل انسان حدود ۲ تن است و رسیدن به این توانمندی به معنی استفاده از فناوری‌های کسب شده در سایر حوزه‌ها است.

  • اعتبارات

او درمورد اعتبارات گفت: درصدی از اعتبارات محقق شده است که البته در حال حاضر به لحاظ آن‌که شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین کرده و بخشی از نقشه جامع علمی کشور است، ستاد رصد سند در شورا ایجاد شده و ما عضو این سند هستیم و آن را رصد می‌کنیم. اعتبارات محقق شده کف اعتبارات فضایی است و ما می‌خواهیم این رقم افزایش یابد تا اعتبارات مورد نیاز تامین شود تا بتوانیم جایگاه اول را در منطقه در حوزه هوا فضا داشته باشیم.

کد خبر 420908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha