یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاهش تراز آب، ورود فاضلاب، رشد جلبک‌ها و پسروی خلیج گرگان که پیش از این نگران کننده شده بود حالا بوی مشمئز کننده ناشی از ماندابی را نیز بدنبال داشته و آن را به گندآب تبدیل کرده است.

خلیج گرگان

به گزارش خبرنگار ایرنا خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران است که به دلیل پسروی زیاد آب و کم توانی در اجرای طرح‌های مناسب و کارشناسی فاصله چندانی با خشکیدن ندارد.

ثبت این خلیج در سال 1354 به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است.
خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بوده و در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد اینک گرفتار مشکل جدیدی با عنوان بوی تعفن شده که سلامت ساکنان همجوار را هم به خطر انداخته است.

تابستان گذشته گزارشی با عنوان 'چنگ جلبک‌ها روی گلوی خلیج گرگان' در خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شد که مورد توجه جدی متولیان قرار نگرفت و در ادامه کم توجهی‌ها اینک تهدیدی اساسی و چالش جدید فراروی خلیج گرگان و جوامع مسکونی پیرامون آن در حال شکل‌گیری است.

ورود انواع آلاینده‌ها ناشی از فعالیت‌های مستقر در نوار ساحلی از جمله سکونتگاه‌ها، طرح‌های گردشگری و فعالیت‌های کشاورزی خلیج گرگان را هر روز بیش از روز قبل آلوده می‌کند که هم اینک به سادگی در ساحل و پهنه آبی آن آلودگی قابل مشاهده بوی آب را تغییر داده و گندابی شدن آن به مشام می‌رسد.

مشکل تهدید جلبک‌ها و بوی بد ناشی از مرگ و زوال آبزیان در فصول گرم سال نمود و بازخورد بیشتری دارد و صنعت اکوتورسیم و پروژه ملی گردشگری آشوراده تنها جزیره ایرانی خزر را در کنار این جزیره تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فرماندار بندرترکمن در خصوص آخرین وضعیت خلیج گرگان به خبرنگار ایرنا گفت: شیب زمین شناختی بستر خزر و جریانات آبی پهنه بزرگ‌ترین دریاچه جهان سبب شده تا رسوبات دریایی به بخش جنوب شرقی دریا و خلیج گرگان بریزد که با انباشت رسوبات این کانال مسدود و دالان آبی چپاقلی نیز کارآیی موثر خود را از دست داده است.

به گفته الیاس هیوه چی، سد سازی در مناطق بالادست و جریان نداشتن منابع آب شیرین از طریق رودخانه‌ها نیز به بحرانی شدن وضعیت خلیج گرگان و تالاب میانکاله افزوده است.

وی موثرترین تاثیر گذاری بر خلیج گرگان را پسروی آب خزر بیان کرد و افزود: نداشتن تبادل آبی بین خلیج گرگان و دریای خزر موجب ماندابی شدن باقیمانده آب و بوی بد شده که ادامه این مشکل علاوه بر به باد دادن گردشگری آشوراده، کوچ و مهاجرت اجباری ساکنان شهرستان‌های بندرگز، بندرترکمن و گُمیشان را نیز در پی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر است که چشم انداز آن اجرای طرح ملی گردشگری و افزایش جاذبه‌های دیدنی برای جذب هر چه بیشتر گردشگر و رونق اقتصادی خطه شمال کشور است.

فرماندار بندرگز نیز معتقد است که در شرایط کنونی، آب خلیج گرگان راکد بوده و هیچ تبادل آبی بین آن و دریای خزر انجام نمی‌شود.

حسین احمدی اظهار داشت: به سبب ورود فاضلاب رشد جلبک زیاد شده و این گونه‌های گیاهی با استفاده بیش از اندازه اکسیژن، مرگ موجودات ریز داخل خلیج گرگان را رقم زده‌اند که بوی بد آب یکی از نتایج آن است.

به گفته وی، بوی بد آب در شب و هنگام وزش باد از دریا به مناطق ساحلی و شهر بندرگز می‌رسد که موجب آزار و اذیت شهروندان و گردشگران شده است.

فرماندار بندرگز با تاکید بر بهبود تنفس هوا و تبادل آبی بین خلیج گرگان و دریای خزر، گفت: برای رفت و برگشت مناسب آب بین این دو پهنه و جلوگیری از گندابی شدن، باید با تخصیص اعتبار کافی کانال‌های خوزینی و چپاقلی را هرچه زودتر لایروبی کرد.

وی اظهار کرد: از دیگر سو طرح مباحثی همچون احتمال خالی شدن آب خلیج گرگان به دلیل لایروبی کردن کانال‌ها بدون تکیه بر مستندات و تحقیقات علمی مورد پذیرش نیست اما اگر این اتفاق هم رخ دهد خطرات کنونی خلیج گرگان کمتر از تهدیدات ناشی از خالی شدن آب آن نیست.

به گفته احمدی، طرح مسائلی همچون تخلیه آب خلیج گرگان بر اثر لایروبی کانال‌های خوزینی و چپاقلی هنگامی قابل بررسی است که از سوی دانشمندان و محققان نیز مطرح شود که تاکنون چنین چیزی شنیده نشده است.

در همین رهگذر مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست به ایرنا گفت: زیستگاه‌های حوزه تالاب میانکاله و خلیج گرگان تنها اکوسیستم ساحلی سالم خزری در کرانه‌های جنوبی دریای خزر است که عزم و اراده ملی برای حفاظت از آن ضرورت دارد.

شهرام فداکار نسبت به هر گونه اقدام عجولانه در لایروبی تالاب میانکاله هشدار داد و گفت: توپوگرافی بستر تالاب و دریا نشان می‌دهد که برای لایروبی تنگه چپاقلی 2 طرح و ایده وجود دارد که اجرای یکی از طرحها منجر به تخلیه آب تالاب به دریا و خشک شدن خلیج و دیگری به سرازیر شدن آب دریا به تالاب بدون در نظر گرفتن تراز اکولوژیک و شوری مناسب خواهد شد.

کد خبر 420870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha