چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

فینال لیگ قهرمانان آسیا اتفاقی ویژه در فوتبال ماست که دیر به دیر فرصتش فراهم می‌شود. نزدیک به ۲ دهه از آخرین فینالی که در تهران برگزار شد، گذشته.

اردیبهشت 78 استقلال میزبان یک تیم ژاپنی بود و حالا بعد از 20سال پرسپولیس فرصت پیدا کرده که میزبان بازی برگشت فینال باشد و جام را پس از سال‌ها در تهران نگه دارد. حضور پرسپولیس در فینال تا یک‌ ماه قبل بیشتر شبیه یک معجزه بود. شاید به همین‌خاطر مدیران ورزش کشور را درگیر خود نکرده بود اما حالا این‌رؤیا به حقیقت بدل شده و همه را بسیج کرده تا انتهای این ماجرا به خوبی تمام شود.

وزیر ورزش یکی از خوشحال‌ترین‌هاست. به هر حال هر قدر هم هواداران استقلال خود را به در و دیوار بکوبند، مدیران ورزش تلاش می‌کنند قهرمانی پرسپولیس را رخدادی ملی ببینند و البته در کارنامه کاری خودشان لحاظ کنند. اینگونه می‌شود که بعد از 4دهه تلاش جدی برای حضور واقعی و فیلتر‌نشده خانم‌ها در استادیوم شروع شده؛ درنظر گرفتن یک ورودی و جایگاه ویژه و تلاش برای اخذ مجوزهای لازم. سلطانی‌فر حتی گفته که برای حضور در بازی فینال از رئیس‌جمهور دعوت کرده و امیدوار است که او هم شاهد قهرمانی سرخ‌ها باشد.

وعده حضور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در صحنه‌های حساس بارها توسط مدیران مرتبط به ورزش داده شده و در بیشتر موارد هم محقق نشده است. البته گاهی وضعیت تیم‌ها و روند نتایج هم در این حضورها تأثیر داشته. در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2002 بارها شنیده شد که قرار است رئیس دولت اصلاحات در مسابقه برگشت ایران- ‌ایرلند حاضر شود و بازی را از نزدیک تماشا کند. با این حال شکست 2 بر صفر تیم ملی در بازی رفت باعث شد که خاتمی قید حضور در ورزشگاه را بزند. 4سال بعد اما خیال ایران از صعود به جام جهانی تقریبا راحت بود.

در مسابقه ایران و بحرین طلسم شکست و رئیس‌جمهور به ورزشگاه آمد و در جشن صعود با فوتبال‌دوستان شریک شد. 4سال بعد‌تر نوبت محمود احمدی‌نژاد بود تا شانس خودش را برای شرکت در جشن آزمایش کند. او بیشتر از اسلاف خود پای کار بود و البته بد‌شانس. وقتی در روز پایانی جام‌جهانی کشتی به سالن رفت، تیم ایران بازی و جام را به روسیه باخت.

در مسابقه حساس با عربستان هم به ورزشگاه آمد اما شکست تلخی نصیب تیم ملی شد و گفته می‌شد که در مسیر بازگشت حکم اخراج فوری علی دایی صادر شده است. در همان ایام پرسپولیس هم در یک بازی حساس در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان به مصاف بنیادکار ازبکستان و ریوالدوی معروف رفت. این بازی در ایام انتخابات سال 88 برگزار شد و شنیده شده بود که رئیس‌جمهور قرار است به ورزشگاه برود و در جشن صعود سرخ‌ها حاضر باشد.

پرسپولیس در نیمه‌اول اما خیلی زود با پنالتی ریوالدو عقب افتاد و همین گل باعث شد احمدی‌نژاد قید حضور در ورزشگاه را بزند. حالا بعد از سال‌ها تهران یک‌بار دیگر میزبان یک مسابقه بسیار حساس و حیاتی برای فوتبال‌مان شده و باید دید این حساسیت می‌تواند رئیس‌جمهور روحانی را مجاب به حضور در ورزشگاه کند؟ البته که نتیجه بازی رفت و شانس قهرمانی پرسپولیس برای این حضور بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

  • قهرمانی در یک ‌ماه مبارک

وزیر ورزش دوشنبه عصر خودش به ورزشگاه رفت. او در حاشیه بازدید میدانی دوساعته از فرایند آماده‌سازی‌ ورزشگاه آزادی برای بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا گفت: «در این دوره بعد از مدت‌ها یک تیم ایرانی به فینال راه یافت. بعد از موفقیت‌های خوب ورزش ایران در جام جهانی فوتبال، بازی‌های آسیایی، بازی‌های پاراآسیایی و المپیک جوانان، امیدوارم پرسپولیس قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شود تا به همراه مردم ایران روز 19آبان همزمان با آغاز‌ماه ربیع‌الاول که با ولادت پیامبر گرامی اسلام همراه است، جشن پیروزی و قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را بگیریم.

با توجه به امکانات و شرایطی که لازم بود برای بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا فراهم شود و همچنین الزاماتی که AFC قرار داده بود تا برخی فضاها، معابر و تجهیزات اضافه و بازسازی شود، در بازدید دوساعته‌ای که داشتم، 80درصد آن محقق شده و در فاصله 10روزی که تا فینال باقی مانده، ان‌شاءالله بقیه موارد هم که بایستی انجام شود تا دو سه روز زودتر از بازی برگشت فینال، اقدامات و امکانات لازم تامین می‌شود. این بازی یک اتفاق بسیار خوب ملی برای ورزش و مردم ایران است و تلاش می‌کنیم مقامات ارشد دولت و کشور برای تماشای این بازی به استادیوم بیایند.»

  • آزادی تا 17آبان آماده می‌شود

دغدغه هواداران پرسپولیس این روزها این است که تا روز پانزدهم که ناظرین AFC از ورزشگاه بازدید می‌کنند، تمام ایرادها رفع می‌شود یا نه. حسن کریمی، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی نیز در بازدیدی که از روند آماده‌سازی استادیوم آزادی داشت، گفت: «همه مواردی که مدنظر فدراسیون فوتبال و مجموعه ورزش کشور برای برگزاری بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا بوده، انجام شده و مشکل خاصی وجود ندارد. در جریان روند آماده‌سازی‌ یک سری از خدماتی که کمبود داشتیم در مجموعه اضافه کردیم و فکر می‌کنم تا آخر هفته آینده همه تعهدات ما انجام شود. عمده مشکل روند آماده‌سازی‌‌ گیت‌هاست که سعی می‌کنیم تا 15یا نهایت 17‌ماه جاری گیت‌ها نصب شوند.»

  • بازی استقلال و سایپا در آزادی

کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست کرده‌ بود تا روکشی مخصوص روی چمن استادیوم آزادی تا پیش از شروع تمرین رسمی 2 تیم پرسپولیس و کاشیما در بازی برگشت، کشیده شود. هرچند این روکش ضد‌حریق و ضدآب تهیه شده، اما بعد از بازی استقلال و سایپا روی چمن کشیده خواهد شد. درحالی‌که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تغییر زمین بازی استقلال و سایپا صورت گرفته‌بود، معاون ورزشی باشگاه استقلال از قطعی‌شدن برگزاری این بازی حذفی در زمین آزادی خبر داد. خطیر گفت: «این حق طبیعی ما‌ست که مخالف برگزاری بازی در زمین غیر از آزادی باشیم اما طی صحبتی که با سازمان لیگ داشتیم، فکر می‌کنم آنها قبول کرده‌اند که بازی ما در ورزشگاه آزادی برگزار شود.»

  • جایگاه تیفوسی‌های آبی در اختیار بانوان

حضور بانوان در بازی پرسپولیس و کاشیما نه‌تنها برای AFC بلکه برای فیفا نیز حائز اهمیت است و مدیران فیفا و شخص اینفانتینو پیگیر این مسئله هستند. با این حال هنوز حضور بانوان در بازی فینال قطعی نیست. مازیار ناظمی، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان با انتشار فیلمی در صفحه شخصی خود از جایگاه تیفوسی‌های استقلال از آماده‌سازی‌ استادیوم آزادی برای میزبانی از خانواده‌ها برای دیدار فینال آسیا خبر داد و نوشت که این ورزشگاه برای میزبانی از این دیدار با حضور خانواده‌ها آماده است؛

اما در پرانتز نوشته «درصورت صدور مجوز». با توجه به مخالفت صریح دادستان کل کشور بعد از حضور خانم‌ها در بازی ایران - بولیوی به‌نظر می‌رسد حضور خانم‌ها در بازی فینال کار راحتی هم نیست و بسته به رایزنی‌های فشرده در پشت پرده است. مخالفت در برخی نهادهای حاکمیت با این مسئله آنقدر مهم است که شاید حتی فشار فیفا هم باعث انعطاف مراجع تصمیم‌ساز نشود.

شاید به همین دلیل است که تاج و کفاشیان در حاشیه افتتاح ساختمان جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا جلسه‌ای محرمانه ‌با شیخ‌سلمان داشتند و با تشریح وضعیت کشورمان از او خواستند درصورت عدم‌صدور مجوز حضور بانوان در بازی فینال از ایران حمایت کنند. اینها در شرایطی است که شنیده می‌شود مسئولان باشگاه کاشیما تور مخصوصی برای بازی برگشت در ایران برای هواداران خود تدارک دیده‌اند و به آنها تأکید کرده‌اند خانم‌ها با روسری و لباس آستین بلند اجازه حضور در ایران را دارند و آقایان نیز نمی‌توانند شلوارک بر تن کنند. حضور خانم‌ها هم مثل حضور رئیس‌جمهور در مسابقه فینال شاید بستگی به چند تبصره و اما و اگر داشته باشد.

کد خبر 420646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha