همشهری‌آنلاین: یک دیپلمات ارشد آمریکایی در میانه تجدید تنش‌های میان چین و تایوان اظهار کرد، اقدام برای تعیین آینده تایوان از طریق روش‌هایی به غیر از راه‌های صلح‌آمیز نگرانی بزرگی برای آمریکاست.

واشنگتن با تایوان روابط دیپلماتیک ندارد اما تامین‌کننده اصلی تسلیحاتش و قدرتمندترین حامی بین‌المللی آن است.

به گزارش ایسنا، تسای اینگ‌ ون، رئیس‌جمهور جزیره خود مختار تایوان ماه جاری میلادی متعهد شد که امنیت ملی را افزایش دهد و افزود، دولت او تسلیم اقدام‌هاي چین نمی‌شود.

 برنت کریستنسن، مدیر سفارت دوفاکتوی آمریکا در تایوان به خبرنگاران گفت: هرگونه اقدام برای تعیین آینده تایوان به جز از طریق راه‌های صلح‌آمیز، نگرانی شدید آمریکا را در پی خواهد داشت.

چین هیچ‌گاه به کارگیری زور برای تحت کنترل قرار دادن تایوان را رد نکرده و همچنین فشار نظامی و دیپلماتیک خود را بر تایوان افزایش داده‌است.

به گزارش رویترز،کریستنسن افزود، تاسیس دفتر نمایندگی 256 میلیون دلاری جدید آمریکا در تایوان "نشانه‌ای مهم" از شراکت واشنگتن و این جزیره است و آمریکا به حمایت از "نقش مستقل" تایوان در جامعه بین‌المللی ادامه می‌دهد.

آمریکا چندی پیش باوجود مخالفت‌های چین، دو ناو خود را به تنگه تایوان فرستاد. این دومین عملیات از این دست است که آمریکا در سال جاری میلادی انجام داده است.

در همین حال یک سخنگو "اداره امور تایوان" در چین اظهار کرد، مساله تایوان به حاکمیت چین و تمامیت ارضی آن مربوط است.

این سخنگو مدت کوتاهی پیش از اظهارات کریستنسن در نشستی خبری اظهار کرد: قطعا با هرگونه تبادلات رسمی یا روابط نظامی میان طرف آمریکایی و منطقه تایوان مخالفیم.

او با اشاره به دولت تایوان افزود: می‌خواهم بار دیگر تاکید کنم که با وابستگی به طرف‌های خارجی برای افزایش قدرت خود یا تبانی با نیروهای خارجی برای از بین ‌بردن صلح و ثبات، پیامدهای این اقدام را شاهد خواهید بود.

کد خبر 420577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha