پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبر چندین پیشرفت در مبارزه با سل در کنفرانس جهانی سلامت ریه در ابتدای این هفته در شهر هیگ هلند اعلام شد.

به گزارش مدیکال‌اکسپرس یکی از این پیشرفت‌ها ساخت یک داروی جدید بسیار مؤثر ضد سل به نام بداکیلین (Bedaquiline) است.

بررسی‌ها در چندین کشور از جمله آفریقای جنوبی که بیشترین میزان موارد سل در آن رخ می‌دهد، نشان داد که این داروی جدید در مبارزه با سل مقاوم به چند دارو بسیار موفق است.

بداکیلین در کشورهایی مانند روسیه سفید توانسته است ۸۰ درصد بیماران را علاج کند، می‌تواند به کلی درمان سل را که در حال حاضر به بسیاری داروهای موجود مقاوم شده است، متحول کند.

یک پیشرفت دیگر  ساختن نخستین واکسن جدید ضد سل در تقریباً ۱۰۰ سال گذشته بوسیله شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین (GSK) است.

کارآزمایی این واکسن در سه کشور آفریقایی نشان داد که واکسن در پیشگیری از عفونت مجدد افرادی که قبلاً به سل مبتلا بوده‌اند، در ۵۴ درصد موارد موفق است. پژوهشگران GSK می‌گویند این مقدار تأثیربخشی در پیشگیری از سل می‌توان تأثیر بزرگی بر بهداشت جهانی بگذارد.

پیشرفت دیگر اعلام شده در زمینه تشخیص سریع سل است. دانشمندان در این گردهمایی یک شیوه جدید برای غربالگری سل در کودکان را معرفی کردند. به گفته این دانشمندان، این تکنیک جدید که بر اساس آنالیز نمونه‌های مدفوع نوزادان است، می‌تواند از صدها هزار مورد ابتلا به سل در سال جلوگیری کند.

هر روز ۶۵۰ کودک به علت سل می‌میرند و اکثریت آن‌ها هرگز به درمان دسترسی پیدا نمی‌کنند.

یک روش ابداعی جدید نیز موفقیت قابل‌توجهی در پیشگیری از ابتلای کودکان در معرض خطر به سل داشته است.

اتحادیه بین‌المللی سل و بیماری ریوی بررسی بر روی کودکان زیر پنج سال انجام داد که در خانواری زندگی می‌کنند که دست کم یک فرد بزرگ‌سال ان مبتلا به سل تشخیص داده شده است.

این بررسی نشان داد اگر این کودکان برای سه ماه (نصف مدت معمول درمان) درمان پیشگیرانه دریافت کنند، دچار سل فعال نمی‌شوند. این بررسی بر روز ۲۰۰۰ کودک انجام شد و ۹۲ درصد آن‌ها دوره درمانی را با موفقیت به پایان رساندند.

کد خبر 420553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha