همشهری آنلاین: شبکه بی‌بی‌سی در رقابت با یوتیوب و نتفلیکس مخاطبان جوان را از دست داده و برای نخستین بار در تاریخ ۹۶ ساله خود با بحران وجودی روبه‌رو شده است.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، آفكام (سازمان تنظيم مقررات رسانه‌اي بريتانيا) در تازه‌ترين گزارش خود از كاهش بي‌سابقه مخاطبان برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني بي‌بي‌سي در سال‌هاي اخير و در پي آن افت چشمگير درآمدهاي اين شبكه دولتي خبر داده است. گروه سني 16 تا 34 سال فقط 80 دقيقه در روز از محتواي برنامه‌هاي بي‌بي‌سي استفاده مي‌كنند كه دقيقا برابر نيمي از ميانگين زمان استفاده ديگر گروه‌هاي سني بي‌بي‌سي در بريتانياست.

از آنجا كه بخشي از درآمد اين شبكه دولتي به لطف ترغيب گسترده مردم براي پرداختن هزينه سالانه 150 پوندي تامين مي‌شود، برخي آمارها براي مديران بي‌بي‌سي نگران‌كننده شده است. بر اساس تازه‌ترين آمار آفكام، يك نفر از هر هشت بريتانيايي (در يك هفته مشخص) اصلا از محتواهاي توليدشده بي‌بي‌سي استفاده نكرده است و اين يعني درآمد اين شبكه به شدت در مسير كم شدن پيش مي‌رود.

هر چند بخشي از اين كاهش مخاطب و درآمد به دليل تغيير ذائقه و عادت‌هاي مردم در عصر فراگيري شبكه‌هاي اجتماعي و محتواهاي اينترنتي ناگزير به نظر مي‌رسد اما ايستگاه‌هاي راديويي تجاري و شبكه‌هاي آنلاين تلويزيوني عملكردي به مراتب بهتر از بي‌بي‌سي در جذب مخاطبان جوان‌تر ثبت كرده‌اند. اين بخشي از نخستين گزارش سالانه آفكام درباره اوضاع كنوني و عملكرد آينده شبكه دولتي بي‌بي‌سي در انگليس است.

بي‌بي‌سي تري كه تنها كانال صرفا آنلاين اين شبكه است و اختصاصا براي جذب مخاطبان جوان‌تر طراحي شده، بين گروه سني 16 تا 34 سال تنها هشت درصد مخاطب دارد و اين يعني بي‌بي‌سي از بحران مخاطب به شدت رنج مي‌برد. جوانان بريتانيايي نه تنها از محتواي برنامه‌هاي اين شبكه استفاده نمي‌كنند، بلكه نسبت به موفقيت آن در آينده و توليد برنامه‌ها و محتواهاي جذاب حالت انتقادي دارند. آنها معتقدند بي‌بي‌سي بر جذب مخاطبان سالمندتر تمركز كرده است.

يكي از سخنگويان بي‌بي‌سي مي‌گويد: «جوانان به نسبت ديگر تامين‌كنندگان محتواهاي رسانه‌اي چون يوتيوب، اسپاتيفاي و نتفليكس وقتي بيشتر براي ديدن و شنيدن برنامه‌هاي بي‌بي‌سي صرف مي‌كنند اما اين بازار به شكلي باورنكردني رقابتي شده و جوان‌ترها در مقايسه با نسل‌هاي پيشين گزينه‌هاي بيشتر پيش رو دارند. ما مي‌خواهيم مطمئن شويم همه مخاطبان محتواي ارزشمند از بي‌بي‌سي دريافت مي‌كنند و به همين دليل سراغ فناوري‌هاي تازه رفته‌ايم.»

مخاطبان معتقدند بي‌بي‌سي از نظر پخش خبرهاي درست و قابل اعتماد همچنان در رده‌هاي بالا قرار دارد اما شيوه به تصوير كشيدن برخي گروه‌ها از جمله زنان ميانسال در برنامه‌هاي نمايشي آن چندان درست نيست. ضمن اينكه تامين هزينه‌هاي توليد برنامه‌هاي نمايشي پرهزينه با همكاري با شبكه‌هاي رقيب چون آمازون و نتفليكس تا حدودي به اعتبار بي‌بي‌سي آسيب زده و شهرت آن را به عنوان شبكه‌هاي مستقل خدشه‌دار كرده است.

کد خبر 420439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha