همشهری آنلاین: نتایج یک بررسی جدید بر روی میلیون‌ها نفر نشان می‌دهد افراد بلندقدتر بیشتر در معرض خطر دچار شدن سرطان هستند.

به گزارش بی‌بی‌سی  البته کارشناسان تأکید می‌کند که این افزایش خطر سرطان مربوط به قد بلند در مقایسه با افزایش خطر سرطان ناشی از عواملی مانند سیگار کشیدن بسیار اندک است.

به‌علاوه روشن نیست چه چیزی زمینه‌ساز این ارتباط است. نظریه فعلی این است که افراد بلندقدتر سلول‌های بیشتری دارند و بنابراین احتمال سرطانی شدنشان بیشتر است.

اما ممکن است میزان‌های هورمون‌ها و سایر بیماری‌ها و رفاه یا محرومیت افراد در دوران رشد نیز هم بر طول قد و هم خطر سرطان تأثیر بگذارند.

میزان این خطر به قد دقیق اشخاص بستگی دارد: اگر در زنان با قد میانگین خطر سرطان ۵۰ به ۵۰۰ باشد در زنان بلندقد ( قد ۱۷۸ سانتی‌متر) این خطر ۶۰ به ۵۰۰ است. اگر زنی بسیار بلندقد باشد ( قد ۱۸۸ سانتی‌متر) میزان خطر سرطان ۶۷ به ۵۰۰ است.

در مقام مقایسه، اثر سیگار شدن بر سرطان بسیار بیشتر است. حتی افرادی که تعداد کمی سیگار می‌کشند (حدود سه نخ در روز) شش برابر بیشتر در معرض خطر سرطان ریه هستند، یعنی خطر ۵۰ به ۵۰۰ تا ۳۰۰ به ۵۰۰ افزایش می‌یابد.

این گزارش که به‌وسیله پژوهشگرران جامعه سلطنتی بریتانیا منتشر شده است، می‌گوید به ازای هر ۱۰ سانتی‌متر افزایش  قد انسان (بیش از میانگین مورداستفاده در این بررسی ۱۷۰ سانتی‌متر در مردان و ۱۶۰ سانتی‌متر برای زنان)، خطر دچار شدن به سرطان ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

داده‌های این پژوهش از چهار بررسی در مقیاس بزرگ ازجمله «بررسی یک میلیون زن» بر روی ۲۳ نوع سرطان در بریتانیا، آمریکا، اتریش، نروژ و سوئد گردآوری شده بودند.

از ۱۸ نوع سرطان مورد بررسی در هر دوی مردان و زنان- چهار سرطان‌ لوزالمعده، مری، معده و دهان/حلق- ارتباطی با افزایش قد نداشتند.

در سرطان‌های اختصاصی برای جنس- فقط سرطان دهانه رحم با قدر ارتباطی نداشت.

کارشناسان می‌گویند قد فقط یکی از عوامل بسیاری است که بر خطر سرطان در اشخاص تأثیر می‌گذارد و یقیناً عامل خیلی مهمی نیست. به‌علاوه قد را برخلاف عوامل خطرساز مربوط به سبک زندگی مانند وزن نمی‌توان تغییر داد

کد خبر 420392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha