همشهری آنلاین: آخرین نظرسنجی‌ها پیش از برگزاری امروز (یکشنبه) دور دوم انتخابات برزیل در حالی از پیشتازی نامزد راست افراطی حکایت دارد که بسیاری از مردم این کشور همچنان نگران آینده برزیل با به قدرت رسیدن ژائیر بولسونارو هستند.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این نظرسنجی ها ساعاتی پیش از حضور مردم برزیل در پای صندوق های رای گیری با هدف انتخاب رئیس جمهوری جدید چهارمین دمکراسی بزرگ جهان انجام شد.

در نظرسنجی مرکز ایبوپ در ساعات پایانی شنبه مشخص شد که 'ژائیر بولسونارو' 54 درصد از حمایت های مردمی و 'فرناندو حداد' نامزد راست گرا 46 درصد آراء را در اختیار دارند.

همچنین نظرسنجی دیگری توسط مرکز داتافولها نشان داد که بولسونارو 55 درصد و حداد 45 درصد حمایت ها را از آن خود کرده اند.

بسیاری از مردم برزیل نگران هستند که با انتخاب نامزد راست گرا به عنوان رئیس جمهوری جدید سطح خشونت ها در این کشور افزایش یابد و برزیل در مسیر دیکتاتوری نظامی سابق پیش برود. به نظر می رسد در صورت پیروزی ژائیر بولسونارو نامزد راست افراطی به دلیل رویکرد وی و همچنین نارضایتی ها از وضعیت خشونت در شهرهای مختلف، برزیل به سوی نظامی گری پیش برود.

حامیان بولسونارو در هفته های اخیر تهدید کرده بودند که به قضات دیوان عالی آسیب بزنند و حتی به خبرنگاران و حامیان نامزد چپ گرا نیز حمله کرده اند.

برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به سطح خشونت فزاینده در برزیل، نگرش نظامی گری بولسونارو و حامیانش و در نهایت عدم مجازات عاملان خشونت ها در این کشور منطقه آمریکای لاتین، انتخاب بولسونارو می تواند شرایط برزیل را متشنج کند.

'رافائل آلکادیپانی' یک کارشناس در شهر سائوپائولو گفت: بولسونارو با سخنوری های همسو با تحریک خشونت ها و رفتارهای خصمانه طی تبلیغات انتخاباتی، زمینه را برای خشونت سیاسی در برزیل فراهم کرده که این می تواند اوضاع را پیچیده کند. تصور کنید برزیلی که سالهاست از سطح بالای خشونت های خیابانی در یک دوران عادی رنج می برده اکنون هدایتش به دست رئیس جمهوری افتاده که خود به اعمال خشونت از سوی پلیس و علیه مخالفان سیاسی کمک می کند.

انتقادهای تند نامزد راست گرا انتخابات برزیل از رسانه ها نیز نگرانی هایی را در مورد آینده فعالیت رسانه ها در این کشور ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، انتخابات ریاست جمهوری برزیل در حالی به دور دوم کشیده شد که 'ژایر بولسونارو' توانسته با وعده های پوپولیستی و استفاده از تاکتیک های رفتاری و انتخاباتی مشابه 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا توجه مردم را جلب کند و از سوی برخی کارشناسان 'ترامپ برزیل' لقب بگیرد.

نکته جالب این دور از انتخابات ریاست جمهوری برزیل، ظهور بولسونارو عضو سابق ارتش به عنوان یک نامزد پوپولیست با تاکتیک های خاص خود برای جلب آرای مردمی بوده است. وی که پیش تر به دلیل مواضع جنجالی در محافل مختلف در برزیل شهره خاص و عام بوده، با وعده های جذاب از جمله مقابله با فساد مالی و اصلاحات در نظام مالیاتی به مردم توانست بیشترین آراء را از آن خود کند.

کد خبر 420361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha