همشهری‌آنلاین: شهردار تهران از اعضا شورای شهر خواست تا در راستا لایحه دوفوریت اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران میزان تخفیف صدور پروانه را از ۷.۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش دهند تا درآمد شهرداری کاهش پیدا نکند.

به گزارش شهرنوشت، سید محمدعلی افشانی صبح يك‌شنبه 6 آبان با حضور در صحن شورای اسلامی شهر تهران و ارائه لایحه «دوفوریت اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران»گفت: در بحث تامین درآمدها باید به برخی از نکات توجه شود. در گذشته میزان تخفیفات 23 درصد بوده است و کسانی که برای گرفتن پروانه اقدام می‌کردند هزینه آن را به صورت نقدی می‌پرداختند.

محمدعلي افشاني گفت: با محاسبه فرمولی برخی از همکاران، این میزان به 46 درصد هم می رسید.این مورد نشان می‌داد که 50 درصد هزینه پروانه‌ها نقداً پرداخت می‌شد، اما میزان تخفیفات امروز عملاً از 23 درصد به 7.5 درصد رسانده شده و این امر به پرداخت نقدی صدور پروانه‌ها ضربه خواهد زد.

شهردار تهران با اشاره به شرایط نامناسب ساخت و ساز در پایتخت و این‌که میزان استقبال برای ساخت ساختمان‌های جدید کم‌تر شده است، گفت: این موضوع باعث آسیب‌رساندن به میزان درآمد شهرداری می‌شود زیرا تخفیف را از 23 درصد به 7.5 درصد کاهش داده ایم و این قابل پذیرش نیست.

افشانی با بیان این‌که بهتر است این میزان به 15 درصد افزایش پیدا کند، به تبصره 8 این قانون اشاره کرد و گفت: در این تبصره آمده است که شهرداری باید حتماً از طریق سیستم بانکی کار تقسیط را دنبال کند که این عملاً امکان‌پذیر نیست زیرا بانک هایی که بالای 20 درصد در فعالیت‌های خود سود دریافت می‌کنند چطور ممکن است با 7.5 درصد، این قراردادها را منعقد کنند.

شهردار تهران در ادامه ضمن درخواست از اعضا شورای شهر برای استفاده از عبارت «مجاز است» به جای «مکلف است» در تبصره ها، عنوان کرد: از سال 98 مبنای محاسبات ارزش قیمت روز املاک خواهد بود، اما اگر قرار باشد پروانه هم صادر کنیم مبنایی بر شهرفروشی و تغییر باغات نداریم بلکه قصد ما این است تا فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی انجام دهیم.

افشانی تاکید کرد: اگر 7.5 درصد تخفیف به 15 درصد تبدیل نشود و زمان برای تبدیل این تخفیف افزایش پیدا کند طبیعتاً تامین درآمد هم امکان‌پذیر نخواهد بود.

این لایحه در نهایت با 14 رای موافق، 5 رای مخالف و 5 رای ممتنع به تصویب رسید.

کد خبر 420339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha