همشهری آنلاین: رئیس انجمن گوارش و کبد ایران گفت: ۲۷ درصد از موارد ابتلا به سرطان‌ها در کشور مربوط به دستگاه گوارش است.

به گزارش مهر، رضا ملک‌زاده، در نشست خبری هجدهمین کنگره بیماری‌های گوارش و کبد، اظهار داشت: بیماری‌های گوارشی مرگ و میر ناشی از آن طی سال‌های اخیر کاهش یافته و این در حالی است که در گذشته آمار قابل توجهی به دلیل خونریزی‌های گوارشی و یا هپاتیت B و C جان خود را از دست می‌دادند.

وی افزود: سرطان‌های دستگاه گوارش ۲۷ درصد از سرطان‌ها را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که ۱۶ درصد آن فقط برای سرطان معده و ۱۰ درصد برای سرطان روده بزرگ است.

رئیس انجمن گوارش و کبد ایران ادامه داد: در کشور برنامه‌هایی برای غربالگری سرطان روده بزرگ داریم چرا که این نوع سرطان قابل پیشگیری بوده و می‌توان با اقدام به موقع جهت درمان و پیشرفت آن اقدام کرد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی در ایران خوش‌خیم هستند گفت:‌ ۳۰ درصد مراجعات به اتباع داخلی به دلیل رفلاکس و ۲۰ درصد به دلیل روده تحریک‌پذیر یا IBS است.

ملک‌زاده گفت: یک درصد ایرانی‌ها حساسیت به گندم داشته و مبتلا به بیماری سیلیاک است که موفق شده‌ایم یک نظام فقر بیماری سیلیاک در کشور راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: کبد چرب شایع‌ترین بیماری کبدی در ایران بوده و ۳۰ درصد افراد مبتلا به این مشکل هستند و پس از آن هپاتیت B و C از شایع‌ترین مشکلات کبدی بوده که چندین سال است واکسیناسیون خوبی برای هپاتیت B در نظر گرفته شده و درمان موثر برای هپاتیت B و C نیز وجود دارد.

ملک‌زاده خاطرنشان کرد: سرطان روده بزرگ یا کلون پیش‌نشانه آن ایجاد پولیپ در روده است و این پولیپ ۵ تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا تبدیل به سرطان شود، لذا نباید یک فرصت طلایی شناسایی سرطان را از دست داد.

رئیس انجمن گوارش و کبد ایران گفت: با استفاده از آزمایش مدفوع و کلونوسکپی می‌توان سرطان روده بزرگ را تشخیص داد و اگر فردی پولیپی در روده آن بود نسبت به رفع آن می‌شود اقدام کرده لذا همه افراد ۵۰ سال به بالا باید آزمایش مدفوع و کلونسکوپی دهند و در صورتی که نتیجه طبیعی بود هر ۱۰ سال یکبار نسبت به انجام کلونوسکوپی اقدام کنند.

کد خبر 420276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha