همشهری آنلاین: دکتر تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت می‌گوید آلودگی هوا "دخانیات جدید" عصر ما است

و صرف تنفس هوای آلوده هرسال باعث مرگ ۷ میلیون نفر می‌شود و به میلیاردها نفر دیگر آسیب می‌زند.

به گزارش گاردین بیش از ۹۰ درصد از جمعیت جهان در معرض هوای سمی قرار دارند و پژوهش‌ها به‌طور فزاینده‌ای بیانگر تأثیرات عمیق  آلودگی هوا بر سلامت مردم به‌خصوص کودکان است.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: «جهان توانسته است مصرف دخانیات را محدود کند. اکنون باید همین کار را با این «دخانیات جدید»- هوای سمی که هرسال میلیاردها نفر استنشاق می‌کنند، انجام دهیم. هیچ‌کس چه غنی و چه فقیر نمی‌تواند از آلودگی هوا بگریزد. آلودگی هوا یک اضطرار بهداشت عمومی است.»

تدروس افزود:‌«با وجود این همه‌گیری مرگ‌ها و ناتوانی‌های غیرضروری و قابل‌پیشگیری ناشی از آلودگی هوا جوی از بی‌توجهی به این وضعیت بر جهان غلبه کرده است.»

سازمان جهانی بهداشت میزبان نخستین کنفرانس آلودگی هوا و سلامت در ژنو که قرار است در آن کشورها و شهرها تعهدات جدیدی را درباره کاهش آلودگی هوا قبول کنند.

دکتر ماریا نیرا، رئیس بخش بهداشت عمومی و محیط زیست سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بدن‌های در حال رشد کودکان و نوزادان به‌خصوص در معرض خطر هوای سمی قرار دارد و ۳۰۰ میلیون کودک و نوزاد در جاهایی زندگی می‌کنند که میزان بخارات سمی در آن‌ها شش برابر مقدار مجاز بین‌المللی است.

نیرا گفت: «آلودگی هوا بر همه ما تأثیر می‌گذارد، اما کودکان بیش از دیگران در برابر آن آسیب‌پذیر هستند.» به گفته او کارشناسان هشدار می‌دهند میان آلودگی هوا و بیماری‌های تنفسی، سرطان و آسیب دیدن هوش ارتباط وجود دارد.

در سطح جهانی درحالی‌که میزان سیگار کشیدن رو به کاهش است، آلودگی هوا اکنون باعث شمار بیشتری مرگ‌ومیر در سال نسبت به دخانیات می‌شود. بااین‌حال، پژوهشگران معتقدند آسیب‌های شناخته‌شده ناشی زا آلودگی هوا مانند حمله‌ قلبی و بیماری قلبی «فقط نوک کوه یخ» عوارض بسیار ناشی از آن هستند.

همچنین تصور بر این است که رقم ۷ میلیون مرگ زودرس ناشی از آلودگی هوا تخمینی کمتر از حد واقعی است، زیرا این رقم فقط بر مبنای آلودگی ذره‌ای و پنج علت مرگ‌ومیر با ارتباط کاملاً ثابت‌شده به آلودگی هوا به دست آمده است.

کد خبر 420238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha