همشهری آنلاین: پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی با موضوع برنامه‌ریزی بر پایه سناریو در روابط عمومی دوشنبه ۳۰ مهر ماه در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی ایران برگزار شد.

پانزدهمین کنفرانس

پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی با موضوع برنامه‌ریزی بر پایه سناریو در روابط عمومی در حالی برگزار شد که در جمع اساتید برجسته و اندیشمندان علوم ارتباطات، مدیران و کارشناسان روابط عمومی‌های نهادها و سازمانهای مختلف، شاهد اعطاء جایزه دکتر نطقی بنیانگذار روابط عمومی در ایران به پروفسور حسن بشیر استاد دانشگاه امام صادق (ع) بودیم. رویدادهایی که پیش از آغاز سخنرانی‌های علمی کنفرانس، در بخش افتتاحیه بوقوع پیوست.

در آئین اعطای هفتمین دوره جایزه بین‌المللی دکتر نطقی پدر روابط عمومی ایران به دکتر حسن بشیر استاد دانشگاه امام صادق (ع) که با حضور برخی شخصیت‌های علمی و فرهنگی از جمله دکتر سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، دکتر باقر ساروخانی، دکتر علی‌اکبر جلالی و دکتر سعیدرضا عاملی، دقایقی در خصوص شخصیت علمی نامبرده سخنرانی کردند.

همچنین در این مراسم شش کتاب علمی ارزشمند رونمایی شد که کتاب اول با موضوع «رویکردهای نوین کاربردی خلاقیت در روابط عمومی" (مجموعه مقالات چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران) دارای ۱۲ مقاله ارزشمند حاوی مجموعه آثار و مقالات کنفرانس قبلی یعنی چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران است و کتاب دوم با عنوان «سناریونگاری در روابط عمومی»، کتاب سوم با عنوان "ارتباطات و روابط عمومی"، کتاب چهارم "دستورالعمل قطعی سال ۲۰۱۸ برای اهداف و نتایج کلیدی (OKRs)" است که می تواند به عنوان یک پلتفرم موفقیت برای روابط عمومی های با کارایی بالا مورد استفاده قرار گیرد. کتاب پنجم «تحلیل گفتمان رسانه‌های جهان» که جلد دوم آن در ۳ بخش و ۴ فصل تدوین شده و کتاب ششم «مطالعات میان فرهنگی» است که در هشت فصل تنظیم شده است.

کتاب های روابط عمومی نوشتاری و فنون رسانه‌ای تالیف ویلکاکس و نولت و "تکریم ارباب رجوع" تالیف سعید معادی رونمایی شد.
آنچه از نظر می گذرد نخست مجموعه سخنرانی های مربوط به آیین نامه افتتاحیه و مراسم اعطای جایزه دکتر نطقی و برگزیدگان روابط عمومی کشور و در بخش دوم سخنرانی های علمی ارایه شده در پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران است. باهم می خوانیم:

  • مهدی باقریان دبیرکل کنفرانس: دبیرکل کنفرانس روابط عمومی: روابط عمومی ها نیازمند راه حل های مدرن‌اند

در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، مهدی باقریان دبیرکل کنفرانس، ضمن خوشامدگویی، گزارشی از طراحی و برنامه های کنفرانس ارایه کرد.

رییس انجمن متخصصان روابط عمومی، اهمیت این کنفرانس را حضور اساتید برجسته از دانشگاههای سراسر کشور، مدیران، کارشناسان و دانشجویان روابط عمومی عنوان کرد.
وی گفت: این کنفرانس به شرکت‌کنندگان این فرصت را می‌دهد تا از یک رویداد الهام بخش و تعاملی به منظور آشنایی با مباحث جدید، بروز و کاربردی روابط عمومی و همچنین افزایش مهارت‌های خود استفاده کنند.
باقریان افزود: معمولا موضوعاتی که کنفرانس روابط عمومی به آن می پردازد بعضا الهام بخش برخی رویدادها و تشکل های حرفه ای است. در واقع کنفرانس روابط عمومی همزمان با تاثیرپذیری از پیشرفت های حاصل در این عرصه در جهان، در پاره ای موارد نیز تاثیرگذار و پیشتاز بوده است.

وی تصریح کرد: در همین راستا موضوع کنفرانس امسال به سناریونگاری اختصاص داده شد و دبیرخانه کنفرانس با انتشار دو کتاب در این زمینه ضمن توسعه و غنای ادبیات روابط عمومی، به درک این مسئله کمک کرد. همچنین توجه به سناریونگاری به عنوان یک راه حل در کنار سایر راهبردهای برنامه ریزی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و ضرورت دارد روابط عمومی ها فعالانه وارد این عرصه شوند.
دبیرکل کنفرانس در ادامه با اشاره به فعالیت های دبیرخانه کنفرانس در حوزه نشر، گفت: در ۱۵ سال اخیر، دبیرخانه کنفرانس با همکاری انتشارات کارگزار روابط عمومی بیش از ۲۵ عنوان کتاب در حوزه روابط عمومی منتشر کرده و مقالات برگزیده کنفرانس در پانزده دوره گذشته منتشر شده و امسال نیز کتاب مجموعه مقالات کنفرانس منتشر شده است.

وی گفت: امسال کنفرانس شش کتاب منتشر کرده که علاوه بر موارد ذکر شده، می توان به کتاب ارتباطات و راهبردها تالیف دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی کنفرانس اشاره کرد. همچنین دو کتاب "روابط عمومی نوشتاری و فنون رسانه ای" و " تکریم ارباب رجوع" با همکاری روابط عمومی بانک صادرات ایران منتشر شده که جای تقدیر و تشکر دارد. ضمنا چند کتاب دیگر در مرحله انتشار قرار دارد که در موقع مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد.

باقریان در خصوص جایزه دکتر نطقی گفت: جایزه دکتر نطقی بنیانگذار روابط عمومی ایران، نام جایزه ای است که به منظور ادای احترام به دکتر نطقی و پاسداشت ارزش هایی که او از آن ها حمایت می کرد، توسط موسسه کارگزار روابط عمومی در سال ۱۳۸۳ طراحی شده است.
دبیرکل کنفرانس اظهار داشت: کمیته برنامه ریزی و اجرایی اعطای جایزه دکتر نطقی، پدر روابط عمومی ایران تصمیم گرفته است که در سال جاری هفتمین جایزه بین المللی نطقی را به شخصیت علمی ارتباطات و روابط عمومی دکتر حسن بشیر، به پاس تقدیر از بیش ۳۰ سال فعالیت و تلاش مداوم ایشان در این حوزه، که ۱۰ سال آن به عنوان دبیر کمیته علمی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران صرف شده است، اعطا کند.

  • دکتر محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دکتر بشیر نماد تواضع در جایگاه رفیع استادی هستند

دکتر محمد سلطانی فر معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که بیش از ۳۰ سال دکتر بشیر را می شناسد و روند فعالیت ها و تلاش های بی وقفه وی را شاهد بوده گفت: در این مدت در عزم و اراده دکتر بشیر در مسیر تولید علم و دانش افزایی و روحیات ایشان خللی حادث نشده و ایشان در نهایت خشوع و افتادگی هیچ گاه جایگاهی به جز جایگاه رفیع استادی برای خودشان قایل نبودند و همواره به عنوان چهره ای علمی و دانشگاهی به تلاش های موثر خود ادامه داده و می دهند.
دکتر سلطانی فر افزود: امیدوارم سایه ایشان همواره بر سر علوم ارتباطات و روابط عمومی های کشور مستدام باشد و ما از منش اخلاقی و سلوک دکتر بشیر به عنوان الگویی عملی در رفتار و اعتقادات خویش بهره مند شویم.

  • دکتر باقر ساروخانی پدر علم جامعه شناسی ارتباطات: اجتناب از خودمحوری و امانتداری از خصلت های دکتر بشیر است

پدر علم جامعه شناسی ارتباطات از دیگر سخنرانان آیین افتتاحیه پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی نیز در سخنانی به تشریح ویژگی ها و ابعاد شخصیتی دکتر حسن بشیر پرداخت.
دکتر باقر ساروخانی با اعتقاد به این که دکتر بشیر، نماد یک شخصیت دانشگاهی است گفت: امانتداری در تألیف کتب علمی متعددی که ایشان به جامعه علمی کشور ارایه کرده اند همواره وجود دارد و من هرگز ندیدم که دکتر بشیر جمله ای را به کار برده باشند و حق صاحبش را ادا نکرده باشند. ح تی یک جمله کوتاه را.

وی افزود: اجتناب از خودمحوری و خودخواهی، فروتنی و خشوع، پیگیری کار تا اتمام آن، عشق به کار علمی و ادای دین به تمامی همکارانی که با ایشان در خلق آثار علمی یار و یاورشان بوده اند، از سجایای اخلاقی دکتر بشیر به شمار می رود.
پدر علم جامعه شناسی ارتباطات با تقدیر از موسسه کارگزار روابط عمومی در قدردانی و تجلیل از چهره های ماندگار علمی در حوزه ارتباطات تصریح کرد: اندیشه شما را در تجلیل از این چهره تابان دانش، علی الخصوص دانش ارتباطات می ستایم. چرا که دانایی را قدرشناسی، خود موجبات بسط دانش و تجلی توسعه پایدار را فراهم می آورد.

  • دکتر علی اکبر جلالی پدر علم فناوری ایران: دکتر بشیر مفاهیم جدیدی را به حوزه فضای مجازی وارد کرده است

دکتر علی اکبر جلالی پدر علم فناوری اطلاعات ایران با بیان این که از نظر دکتر بشیر، تمدن بر پایه سه اصل جامعه آگاه، علوم مفید و فرهنگ غنی استوار است گفت: در حوزه فضای مجازی مفاهیم ارایه شده توسط دکتر بشیر بسیار حائز اهمیت و نقش بی بدیل ایشان در عرصه های جدید علوم ارتباطات تجلی تلاش های بی وقفه ایشان است.
وی افزود: از منظر ایشان در حوزه فضای مجازی، فرماندهی عرصه گسترده فضای مجازی با افزایش سواد رسانه ای و روش های ایجابی و نه سلبی امکان پذیر است.

دکتر جلالی با اشاره به پیشینه آشنایی دیرین خود با دکتر بشیر، پیرامون سجایای اخلاقی وی اذعان داشت: ایجاد شوق و انگیزه در دانشجویان، فروتنی و این نکته که ایشان فقط یک چهره دانشگاهی محض هستند از ویژگی های بارز دکتر بشیر محسوب می شود و بنده درس های بسیاری از ایشان آموخته ام.

  • دکتر سعیدرضا عاملی استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمریکا: تحلیل گفتمان با روش نوآورانه دکتر بشیر امری خلاقانه است

استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران در مورد دکتر بشیر گفت: کارهای علمی ایشان در حوزه علوم ارتباطات، مبتنی بر روش های نوآورانه و خلاقانه ویژه در حوزه تحلیل گفتمان است.
دکتر سعیدرضا عاملی تصریح کرد: روش های جدید با مبانی دینی و نگرش به متون دینی در تحلیل گفتمان توسط دکتر بشیر به جامعه ارتباطات کشور عرضه شده که در نوع خود بی نظیر است.
وی با بیان اینکه ۲۷ سال در لندن همکار دکتر بشیر بوده است از وی به عنوان استادی کوشا، محقق و مدیر اجرایی توامند یاد کرد که نشان از ضمیر پر توان او دارد.

دکتر عاملی، تألیفات ارزشمند و آثار علمی دکتر بشیر را ستودنی توصیف کرد و اعطای نشان و جایزه دکتر نطقی به وی را توسط موسسه کارگزار روابط عمومی مورد تقدیر قرار داد.
شایان ذکر است دکتر حسن بشیر نیز در سخنانی ضمن تجلیل از سخنرانان بخش آغازین کنفرانس گفت، من تلاش می کنم با شبیه سازی خود به اساتید و بزرگوارانی که الگوهای بنده هستند، در مسیر آنها قدم بردارم.
گفتنی است رونمایی از آخرین کتاب های نوشته شده توسط دکتر بشیر، رونمایی از تمبر اختصاصی دکتر حسن بشیر و اعطای جایزه بزرگ دکتر نطقی از دیگر برنامه های بخش نخست کنفرانس پانزدهم به شمار می رود.

بخش دوم کنفرانس و ارائه مقالات و سخنرانی های علمی

  • دکتر سعید رضا عاملی استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران: روابط عمومی های با نگاه به آینده در پی رفع چالش های سازمان هستند

سخنرانی دکتر عاملی با موضوع «روابط عمومی و کارکردهای سناریو نویسی واقعی - مجازی داده مبنا بر بستر واقعیت» سرآغاز بخش علمی کنفرانس بود که حاوی نکاتی اساسی از جمله عجین شدن روابط عمومی با سناریو نویسی و اینکه روابط عمومی های با نگاه به آینده در پی رفع چالش های سازمان هستند بود.

دکتر عاملی در سخنرانی خود با بیان اینکه سناریو نویسی با هدف تسلط بر آینده صورت می گیرد گفت: روابط عمومی تمام هوشمند، سیستمی و الگوریتمی که همه ارتباطات، تبادل اطلاعات و ارایه خدمات در فضای واقعیت گسترده و هوش مصنوعی انجام می گیرد، از جمله سناریوهای در نظر گرفته شده برای آینده روابط عمومی به شمار می رود.

دکتر عاملی با اعتقاد به اینکه الگوریتمی شدن به معنای با برنامه عمل کردن، سیستم داشتن و یافتن راه حل در بن بست ها و تأمین آرمانهای به ظاهر دست نیافتنی است، اظهار داشت: تسهیل امور و حفظ سلامت و تعالی انسان و محیط زیست دو هدف اصلی روابط عمومی ها در فضای سمانتیک بر مبنای قدرت الگوریتم کردن روندها و فرآیندها محسوب می شوند.
استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمریکایی دانشگاه تهران با بیان اینکه در شرایط امروز دیگر نمی توان با روش های سنتی در بازار رقابت و عرصه کسب و کار به موفقیت دست یابیم خاطر نشان کرد: در عصر داده های بزرگ که اطلاعات بر مبنای صفر و یک است ما شاهد آن هستیم که فضای الگوریتمی دقیقاً همان فضای یک سناریو است و با وارد کردن شوک به مسیر داستان در فضای الگوریتمی می توانیم محتوای اطلاعات، ارتباطات میان فردی، ارتباطات شبکه ای و فراگیر، تمامی داده ها را به خدمت بگیریم تا در آینده تأثیرگذار باشیم.

وی آینده پژوهی را ریشه در ظرفیت های خیالی انسان و انگیزه های آرمانی او دانست و پیشینه آن را به تولد انسان نسبت داد و با بیان اینکه زندگی در حال، مستلزم فهم عمیق آینده است اذعان داشت: مجموعه مطالعات آینده پژوهانه به سه رویکرد آینده ممکن، آینده محتمل و آینده مطلوب تقسیم می شوند و در روش سناریو نویسی، رویکرد کنشگرانه دراز مدت، به خلق چشم انداز سازمان همراه با گستره وسیعی از بدیل ها منجر می شود.
دکتر عاملی آمادگی روابط عمومی ها برای تغییرات بزرگ و شناخت ظرفیت ها و چالش های سازمان را برای ترسیم آینده مبتنی بر بازگشت به ارتباطات طبیعی ارتباطات خودکار و اتوماتیک حایز اهمیت دانست.

  • دکتر علی اکبر فرهنگی استاد تمام دانشگاه تهران: روابط عمومی ها با تدوین سناریوها برای آینده برنامه ریزی کنند

دکتر فرهنگی در سخنرانی خود به تشریح ۱۰ روند سناریو نویسی پرداخت و انقلاب در حقوق شهروندی، طوفان تکنولوژی، رشد نامتوازن همه جانبه، تحول در کار، حقوق و دستمزد، انقلاب در بهداشت و درمان، فناوری های نوین بدون توقف و بی مرز جنگ ها و صلح ها، روشنگری در سیاست و انفجار جمعیت و اثرات آن بر منابع طبیعی و محیط زیست را از مهمترین روندهای مورد توجه در سناریو نویسی برشمرد.
وی با بیان اینکه بروز و ظهور عصر صنعتی منجر به دگرگونی و تغییر در تمامی نهادهای اجتماعی شده است، وقوع انقلاب دیجیتال در عصر اطلاعات و عصر شبکه ای را موجب پدید آمدن شرایط بسیار متغیر قلمداد کرد و اظهار داشت: برای سناریو نویسی در چنین فضایی لازم است تا واقعیت هایی که از گذشته وجود داشته است و هم اکنون استمرار دارد و در آینده ممکن است باز هم وجود داشته باشند، مورد نظر قرار می گیرد و به ناچار باید روندهای آینده را نیز مطمح نظر قرار دهیم.
دکتر فرهنگی خاطر نشان کرد: با وجود انسان ها و مخاطبان هوشمند، نظام رسانه ای گذشته و قواعد حاکم بر آن نیز دستخوش تحول شده و روابط عمومی ها با شناخت قواعد جدید و بهره گیری از رسانه های متحول شده می توانند با تدوین سناریوها برای آینده برنامه ریزی کنند.

  • دکتر مهدی نادری منش پژوهشگر دانشگاه یوکال واشنگتن: علوم در حال به هم ریختن اتصالات و سناریوهاست

دکتر نادری منش در سخنرانی خود با تأکید بر لزوم حرکت روابط عمومی ها به سوی شبیه سازی گفت: درحال حاضر صحبت از سناریو نویسی مبتنی بر تفکر خطی است در حالی که لزوم تفکر تصاعدی بیش از زمان دیگر احساس می شود بنابراین در دوره ای که قدرت رایانه ها میلیون ها برابر بیشتر از تمام مغز هشت میلیارد انسان روی کره زمین است نمی توان صحبت از تفکر خطی داشته باشیم.
دکتر نادری منش با اعتقاد به اینکه انقلاب اعجاز انگیز پنجم صنعتی به قلمرو خداوند وارد شده است، از مرگ فلسفه به عنوان یک محصول جانبی ذهن انسان یاد کرد و اذعان داشت: علم، دوچرخه نیست که آن را تولید کنیم بلکه اکتشاف آن چیزی است که خداوند در خلقت قرار داده است.

وی افزود: علم از طرف خدا و فلسفه از طرف انسان پدید آمده و در شرایطی که جهان متافیزیک درحال حاضر متعلق و در تصاحب علم و فناوری است هرگز نمی توان قایل به تفکر خطی باشیم؛ بلکه تفکر تصاعدی مورد نظر است.
دکتر نادری منش به سخن پروفسور گلالو مبنی بر اینکه "تغییرات آنقدر عمیق است که از منظر تاریخی بشری هیچ وقت چنین وعده ای، پتانسیلی و یا احتمال بالقوه ای برای آینده وجود نداشته است" تصریح کرد: همه جا در شرف ایجاد اخلال و آشوب است و انقلاب پنجم با تمام قوا، بدون مشخص بودن جهت و دورنما به سمتی نامشخص و با شتابی وحشتناک پیش می رود.
وی افزود: بدون توجه به مگاپروژه های علمی و تکنولوژی، نمی توان آینده ای مطلوب، برتر و مورد نظر را ترسیم و به دست آوریم. علوم در حال به هم ریختن اتصالات و سناریوها هستند و آنچه حائز اهمیت است سناریوها نیستند بلکه شبیه سازها با محور قراردادن انسان و تسلط بر مگاپروژه های علمی می تواند تأثیرگذاری به آینده را ممکن سازد.

پژوهشگر دانشگاه یوکال واشنگتن خاطر نشان ساخت: دولت ها و کشورهایی که مگاپروژه های علمی و فناوری ندارند، درحدی ضعیف و توهم زده می شوند که زندگی، دین، باور، آرزوها و آینده مردم خود را با تمام بی رحمی، خودزنی، شقاوت و ایمان به مسلخ می برند تا کمبودها، گمراهی ها، ضعف ها و خرافات خود را پوشش دهند.
دکتر نادری منش با اعتقاد به این که ذهن های جاهل و توهم زا همیشه ترمزهای هدایت و پیشرفت هستند، از روش جدید ارتباطی که سه هفته پیش آغاز شد خبر داد و گفت: در این روش شاهد ایجاد شبکه ارتباطی مغزها در دنیا هستیم و سه هفته قبل نخستین شبکه ارتباطی مغزها در قالب یک شبکه سه نفره ایجاد شد و در آینده گوشی های موبایل کاربردی که درحال حاضر دارند، نخواهند داشت.

وی اتصال مغزها به رایانه ها را از رویدادهای حتمی آینده عنوان کرد و نقش حیاتی مگاپروژه های علمی در نگارش و عملیاتی کردن سناریو و شبیه سازی در میدان «بازی شطرنج سرنوشت ملل» و سایر مسایل هشدار دهنده را تشریح کرد.

  • دکتر کیومرث اشتریان دانشیار سیاست گذاری عمومی دانشگاه تهران: سناریونویسی در شرایط امروز میسر و ممکن است

دانشیار سیاست گذاری عمومی دانشگاه تهران در سخنرانی خود با بیان اینکه داده انبوه به رویکرد «مرگ نظریه» میدان عمل وسیعی داده است و نظریه بر همین اساس در حد استراتژی پژوهشی تقلیل داده شده است گفت: استراتژی ها متمرکز بر اقدامات هستند و نه تحلیل روندها، بنابراین داده انبوه، سناریو نویسی را در دام روزمرگی و عبور از نظریه ها کشانده است.
سناریونویسی چهارگانه شامل آینده های ممکن، باور پذیر، محتمل و مطلوب، دسته بندی دکتر اشتریان بود و وی با اشاره به اینکه عناصر اصلی انقلاب چهارم صنعتی از طریق سنسورهای هوشمند و دیتاها به لحظه تولید می شوند و امکان نوآوری های گسترده ای را بوجود آورده اند اظهار داشت: نوآوری ها سریع تر از پیش بینی ها و آینده محتمل حرکت می کنند و سناریوها توان تسلط بر سرعت و گستردگی دگرگونی های امروز را ندارند.
وی با تأکید بر لزوم توامندسازی روابط عمومی ها برای تألیف سناریوها، وقوف و درک شرایط موجود، آشنایی هر چه بیشتر به برنامه ریزی لحظه ای و تحلیل اطلاعات را از زیرساخت های اصلی برای سناریونویسی قلمداد کرد و گفت: کسب آمادگی روابط عمومی ها مستلزم اساسی ترین مهارت هایی است که بشر یا سازمان باید برای خود فراهم کند. ازجمله هوش فردی و سازمانی، آمادگی روانی، تنقیح ارزش ها و مهارت های فلسفی و شناختی فناوری های جدید در این زمره قرار می گیرند.
دانشیار سیاست گذاری عمومی دانشگاه تهران سناریونویسی در شرایط امروز را بر مبنای توانمندسازی در فضایی که هیچ تصویری و هیچ چشم اندازی از آینده موجود نیست، بر اساس اصول توانمند سازی روانی، هوشی، ارزش و فناورانه میسر و ممکن دانست.

  • دکتر سعید خزاعی استاد تمام دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران: سناریو، ابزاری برای مدیران کارآمد و آینده نگر

دکتر سعید خزاعی با بیان اینکه عوامل متعددی در شکل گیری آینده موثر هستند از غیر قابل پیش بینی بودن آینده به عنوان یک هدف متحرک یادکرد و افزود: به هر تقدیر ما نیازمند پیش بینی هستیم و سناریوها به این مسئله کمک می کنند.
وی افزود: رویکردهای خطی و بهره گیری از پیش بینی های مبتنی بر ذهن شهودی، براساس مدل ذهن و تبدیل به الگوی شناختی، موثر می افتد و اگرچه گاهی یک حادثه، تمام پیش بینی ها را به مخاطره می اندازد اما پیش بینی های ذهنی یکی از مولفه های حساس مدیریت مدرن محسوب می شود.

دکتر خزاعی با اشاره به این که معمولاً پیش بینی هایی بر اساس این فرض که جهان فردا شبیه به جهان امروز خواهد بود بنا می شود اظهار داشت: پیش بینی ها همیشه غلط از آب در نمی آید بلکه آنها می توانند به طور قابل قبولی درست باشند.
وی از پذیرفتن عدم قطعیت و کوشش برای فهم و درک آن در کانون اصلی استدلال ها برای برنامه ریزی و پیش بینی بهتر به عنوان عامل اساسی یاد کرد و گفت: دو یافته مهم روانشناسی در ارتباط با قضاوت انسان عبارت است از توانایی محدود پردازش اطلاعات و قضاوت کردن افراد بر مبنای انطباق.

دکتر خزاعی، سونگری، وهم کنترل، تفکر آرزومندانه، درک غلط از نوسان های تغییرات و واپس گرایی را از تله های موجود در مرحله خروجی و موثر به قضاوت انسان برشمرد و تصریح کرد: سناریوها کمک می کنند به صورت علمی مجموعه گذرگاه های زمانی موجود در ذهن را به عنوان عناصر اصلی تشکیل دهنده حافظه آینده بکار گیرد و با درک سیگنال های تغییرات و مفهوم گذرگاه های زمانی، به مفهوم آفرینی برای آینده بپردازد.

استاد تمام دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنرانی خود با اعتقاد به اینکه استراتژی ها در بدو تولد از دنیا می روند خاطر نشان کرد: زمانی که محیط فعالیت بیرونی یک سازمان، پیچیده و توأم با عدم قطعیت است، تصمیم های کلیدی با پیامدهای بلندمدت در قالب سناریو بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.
وی با برتر دانستن تخیل از عقل تصریح کرد: سناریوها می توانند از حال به آینده یا آینده به حال نوشته شوند و با رویکرد مسئله محوری، موضوع محوری و سازمان محوری می کوشند با توسعه و هوشمندی و آگاهی درباره هرآنچه که نسبتاً مشخص است، فهم و دانش درباره آینده را به حداکثر برسانند.

دکتر خزاعی آگاهی درباره آنچه را که در آینده مشخص نیست را نتیجه موضوع بنیادین عدم قطعیت دانست و افزود: آینده های مختلفی وجود دارند که درگرو رفتار ما هستند و بر اساس سه اصل اساسی تفکر سناریویی، تفکر سیستمی، آینده های بدیل و تفکر باز نسبت به آینده محقق می شوند.

وی با بیان اینکه داستان ها، فضای مه آلود ذهن ما را از بین می برند و انسان بر اساس داستان، ذهن خود را کد بندی می کند اظهار داشت: استفاده مناسب از سناریوها بر پایه داستان برای انتقال تجارب بسیار حائز اهمیت است.
دکتر خزاعی باورپذیری، بینش سازی، برابری بدیل ها، انسجام درونی، چالش گری، یادآور پذیری و اجزای همبسته را از مهمترین ویژگی های سناریوی کارآمد برشمرد.

  • دکتر بهنود الله وردی نیک: برندآفرینی، آخرین سناریوی روابط عمومی

دکتر الله وردی با اشاره به «داستان فیل برند»، ادراک کلی سازمان از مفهوم برند به عنوان موجودی زنده گفت: دمیدن روح واحد توسط تمامی اعضای سازمان به نحوی که شواهد و گواهی دهند تا تجربه یکپارچه ای از سازمان در ذهن مخاطب شکل گیرد، منجر به خلق موجود زنده ای به نام برند می شود.
وی تعریف و ادراک مخاطب از یک پدیده به نام برند را وابسته به زیرساخت هایی دانست که تمامی اجزای سازمان در آن دخیل هستند و در این باره اظهار داشت: برند، هویت و ادراک ذهنی و احساسی قلبی درونی است که در افراد نسبت به یک پدیده بوجود می آید.
هدایتگر و استراتژیست کسب و کار ها به عنوان آخرین سخنران کنفرانس پانزدهم قوی ترین برند دنیا را برند «مادر» اعلام کرد که در تمامی جوامع معنا، مفهوم و احساس قلبی یکسانی را در اذهان متبلور می سازد و با بیان اینکه روابط عمومی در هر سازمان به عنوان رهبر ارکستر سازمان هستند تصریح کرد: اعتبار برند صرفاً به میزان فروش باز نمی گردد بلکه احساس آرامشی است که در مخاطب از شنیدن نام برند ایجاد و می کند نشان از موفقیت سازمان و بویژه روابط عمومی در برندسازی دارد.
وی نقش مدیر روابط عمومی را در برند آگاهی، نگرش و دانش برند و وفاداری برند موثر قلمداد کرد و افزود: روابط عمومی به عنوان مدیر حراست از هویت برند، بر همه عوامل مثبت و منفی مشهود و نامشهود و بیرونی و درونی برند در ذهن مخاطب نقش تأثیرگذاری دارد.
دکتر الله وردی خلاقیت، بینش و شهود ۳۶۰ درجه ای، توجه به مخاطب، رقبا، محیط کار، همکاران و سازمان را از ویژگی های یک مدیر موفق روابط عمومی دانست و گفت: در سناریو نویسی تمامی موارد مذکور مورد لحاظ قرار می گیرد تا هویت بصری، کلامی، حسی، مفهومی در مرتبه بالایی حفظ شود.

مدیریت ذهن مخاطبان، جریان سازی و خلق رویدادهای جریان ساز، خلق تجربه، یکپارچگی در عمل و الهام بخشی از دیگر ویژگی ها و اقدامات یک مدیر موفق به زعم دکتر الله وردی بود که به تشریح آنها برداشت.

شایان ذکر است در پایان مجموعه سخنرانی های بیان شده، دکتر حسن بشیر به جمع بندی مباحث مطروحه پرداخت و در سخنانی به ضرورت فراهم سازی بستری مناسب برای تبادل تجارب روابط عمومی ها در قالب گفتمان فرابخشی با هدف ایجاد یک روابط عمومی یکپارچه و قدرتمند تأدبیر کمیته علمی کنفرانس تاکید کرد.

دیگر برنامه‌های کنفرانس

  • جایزه پدر روابط عمومی ایران به حسن بشیر اهدا شد

جایزه بین المللی دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط عمومی ایران در پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی به پروفسور حسن بشیر استاد دانشگاه امام صادق (ع) اعطا شد.
تالیف، ترجمه و ویراستاری بیش از ۶۰ عنوان کتاب و دانشنامه، بیش از ۱۵۰ عنوان مقاله داخلی و خارجی و برگزاری و اجرای ده ها کارگاه و طرح پژوهشی از جمله برخی اقدامات علمی دکتر بشیر در طول سالیان گذشته در عرصه های داخلی و خارجی بشمار می روند.

معاونت پژوهشی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، مدیریت گروه ارتباطات و دین مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع)، ریاست دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) و مدیر مسئولی و سردبیری چندین نشریه برخی دیگر از فعالیتهای عملی ایشان می باشد.
دکتر بشیر بیش از ده سال دبیری کمیته علمی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران را بر عهده داشته است و برکات زیادی در طول ۲۵ سال گذشته از تلاش های علمی ایشان نصیب جامعه روابط عمومی کشور شده است.
دکتر حمید نطقی (۱۳۷۸-۱۲۹۹)، بنیانگذار روابط عمومی نوین ایران، برای همیشه طرز تفکر ما را در مورد روابط عمومی تغییر داد. وی از طریق دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، که خود در شکل دهی آن نقش بسزایی داشت به تربیت نیروهای جوان، خوشفکر، مردم دوست و آشنا به مبانی ارتباطات انسانی و اجتماعی پرداخت.

موسسه کارگزار روابط عمومی از سال ۱۳۸۳ جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط عمومی ایران را در دو سطح ملی و بین المللی پایه گذاری کرد و تاکنون این جایزه به پنج شخصیت برجسته علمی بین المللی؛ شادروان پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر ارتباطات نوین ایران (۲۵ آبان ۱۳۸۳)، پروفسور جیمز گرونیگ استاد ممتاز روابط عمومی در گروه ارتباطات دانشگاه مریلند کالج پارک آمریکا و مبدع نظریه "تعالی" (۲۶ آبان ۱۳۸۴)، پروفسور علی اکبر جلالی پدر علم فناوری اطلاعات ایران (۲۲ آبان ۱۳۸۸)، پروفسور علی اکبر فرهنگی پدر مدیریت رسانه ایران (۱۹ آذر ۱۳۹۱) و پروفسور سعیدرضا عاملی استاد ممتاز دانشگاه تهران (۲۳ دی ۱۳۹۳) و دکتر یونس شکرخواه بنیانگذار روزنامه نگاری آنلاین (۱۳۹۳) اعطا شده است.

  • مقالات برتر پانزدهمین کنفرانس روابط عمومی ایران معرفی شد

هیات داوران پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، مقالات برتر این کنفرانس را معرفی کرد.

مقالات "سناریونگاری جایگاه روابط عمومی در سازمان های فرهنگی با توجه به کارکردهای واقعیت مجازی و هوش مصنوعی در انقلاب اطلاعات" تالیف حسن عزیزیان دانشجوی دکتری رشته علوم ارتباطات و "تفکر مبتنی بر سناریو و کاربرد هوش مصنوعی در روابط عمومی" تالیف سارا علیاری دانشجوی دکترای مدیریت رسانه و صادق سکری کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی برگزیده شدند.

تقدیر از ۱۰ روابط عمومی فعال، خلاق و مسئولیت پذیر
در مراسم افتتاحیه پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران که امروز صبح برگزار شد با اعطاء تندیس طلایی روابط عمومی از ۱۰ روابط عمومی فعال، خلاق و مسئولیت پذیر تجلیل بعمل آمد.

در این مراسم که با حضور جمعی از شخصیت ها برگزار شد از وحید رحمتی رودسری مدیرکل روابط عمومی و تشریفات بین الملل سازمان بنادر و دریانوردی، داود طالبی مدیر روابط عمومی بانک توسعه تعاون، امیر لعلی رئیس اداره کل روابط عمومی بانک صادرات ایران، سید علی میر افضلی مدیر روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سهامی بیمه ایران، احمدرضا اعصاری مدیر روابط عمومی بیمه کوثر، محمدحسن ترابی مدیر کل روابط عمومی شرکت ملی پست و امین قنبری تجلیل بعمل آمد.

همچنین در این مراسم زهرا سعیدی رییس فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس شورای اسلامی و مریم سلیمی به عنوان کارشناس برتر روابط عمومی مورد تقدیر قرار گرفتند.

  • انتشار ویژه نامه پانزدهمین کنفرانس روابط عمومی ایران

همزمان با برگزاری پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۹۷، ویژه نامه این کنفرانس با موضوع سناریونگاری منتشر شد.

این ویژه نامه ۷۲ صفحه ای، به پرونده زندگی حرفه‌ای دکتر حسن بشیر استاد دانشگاه امام صادق (ع) اختصاص دارد.

پنجاهمین شماره فصلنامه کارگزار روابط عمومی به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی مهدی باقریان و با سردبیری زهرا بابازاده گان با بهای ۲۵ هزار تومان منتشر شد.

کد خبر 420174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha