همشهری آنلاین: سال ۲۰۱۷ پرسودترین سال در تاریخ میلیاردهای جهان بود و پولدارترین افراد روی کره زمین در آن حدود ۹ تریلیون دلار به ثروت خود افزودند.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، بر اساس گزارش تازه بانك سوئيسي يو.بي.اس سرعت رشد دارايي فوق‌ثروتمندان امروز بسيار بيش از نرخ رشد قرن بيستم است و پول موجود در دست پولدارترين پولدارهاي دنيا به اندازه‌اي است كه يك موج تازه از خانواده‌هاي ميلياردر و بسيار ثروتمند در گوشه و كنار جهان شكل گرفته است؛ خانواده‌هايي فراتر از روتشيلدها، راكفلرها و وندربيلت‌ها.

تعداد 2158 ميلياردر موجود در دنيا در سال گذشته در مجموع 1.4 تريليون دلار به ثروت خود افزودند؛ رقمي بيش از توليد ناخالص داخلي اسپانيا و استراليا. بيش از 40 نفر از 179 ميلياردر تازه كه سال 2017 به فهرست ميلياردرها پيوستند، ثروت خود را به ارث برده‌اند و با توجه به وجود انبوه ميلياردرهاي بالاي 70 سال در اين فهرست، انتظار مي‌روند در 20 سال آينده بيش از 3.4 تريليون دلار به ثروتمندان و ميلياردرهاي تازه ارث برسد.

تا پايان سال 2017، حدود 701 ميلياردر بالاي 70 سال در دنيا وجود داشته كه با توجه به ميانگين سن اميد به زندگي، قاعدتا بايد ثروت و دارايي خود را تا 20 سال ديگر به ورثه و خيريه‌ها ببخشند. از اين ميان، 30 نفر از پولدارترين افراد بالاي 70 سال در مجموع ثروتي معادل يك تريليون دلار دارند. جان راكفلر سال 1916 به نخستين ميلياردر دنيا تبديل شد و وقتي ديويد راكفلر، آخرين نواده او سال گذشته در 101 سالگي از دنيا رفت، 3.3 تريليون دلار ثروت داشت.

هر چند برخي خانواده‌ها پنج يا شش نسل جزو ميلياردرهاي دنيا بوده‌اند اما به نظر مي‌رسد اين روند در هزاره سوم مانند گذشته ادامه نداشته باشد. برخي ميلياردرها متعهد شده‌اند بخشي از دارايي خود را به خيريه‌ها ببخشند؛ برنامه‌اي كه بيل گيتس 62 ساله با 95 ميليارد دلار و وارن بافت 88 ساله با 84 ميليارد دلار سرمايه (دومين و سومين ميلياردر پولدار دنيا) راه انداختند و از آن زمان تا امروز حدود 180 ميلياردر ديگر به آن پيوسته‌اند.

البته هستند ميلياردرهايي كه نمي‌خواهند دارايي خود را پيش يا پس از مرگ به خيريه‌ها ببخشند. از جمله اين افراد جف بيزاس است؛ پولدارترين مرد روي كره زمين با 146 ميليارد دلار دارايي كه ماه گذشته در برنامه‌اي ابتكاري دو ميليارد دلار براي كمك به افراد بي‌خانمان و بهبود آموزش فرزندان خانواده‌هاي كم‌درآمد اختصاص داد. پولدارترين فرد بريتانيا هم سر جيم رتكليف با 21 ميليارد پوند دارايي است كه قصد دارد بريتانيا را به مقصد سرزمين بدون ماليات موناكو ترك كند.

ميلياردرخيزترين نقطه دنيا آمريكاست اما با توجه به رشد خيره‌كننده فوق‌پولدارها در چين، انتظار مي‌رود اين كشور در آينده نزديك ايالات متحده را جا بگذارد. هر هفته در چين دو نفر به فهرست ميلياردرها اضافه مي‌شود؛ پرجمعيت‌ترين كشور دنيا كه 12 سال پيش فقط 16 ميلياردر داشت و امروز با 373 ميلياردر به چنان جايگاهي در اقتصاد جهان رسيده كه از هر پنج ميلياردر قطعا يك نفرشان چيني است.

کد خبر 420129

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha